هومن عمیدی

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: شرایط بازار سرمایه در نیمه دوم سال۱۴۰۳ به همین منوال پیش نمی‌رود. ولی یکسری اقدامات برای ایجاد تغییرات جدید در بورس لازم است که رئیس جدید سازمان بورس باید مسائل را اولویت‌بندی کرده و به سرعت پیش ببرد تا بهبود حاصل شود. درغیر این‌صورت مشکلات قبلی پابرجا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اگرچه این روزها امید به واسطه تغییرات مدیریتی در سازمان بورس در دل اهالی بازار سرمایه زنده شده است. ولی به اعتقاد آن‌ها روند صعودی لاک‌پشتی بورس طی روزهای اخیر به منزله آغاز روندی اصلاحی نیست و این بازار به تغییرات گسترده نیاز دارد. با این حال سرنوشت بازار سرمایه در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ چگونه رقم خواهد خورد؟

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین می‌گوید: به نظر بنده شرایط بازار سرمایه به همین منوال پیش نمی‌رود. ولی یکسری اقدامات برای ایجاد تغییرات و اتفاقات جدید در بورس لازم است که آقای صیدی باید با سرعت بیشتری این تغییرات را اعمال کند. اکنون کسی که به عنوان رئیس سازمان بورس انتخاب شده، بازار سرمایه را به خوبی می‌شناسد و از مشکلات این بازار آگاه است.

این کارشناس بازار سرمایه عقیده دارد باید در نوع سیاست‌گذاری‌های بازار سرمایه تغییرات اساسی اعمال شود، عمیدی در این باره توضیح می‌دهد: ابتدا باید در سیاست‌گذاری‌های بورس یکسری تغییر و تحولات ایجاد شود و آقای صیدی به نوعی گارانتی از وزارت اقتصاد، وزارت صمت و ارکان دولت بابت تصحیح اوضاع نابه‌سامان در طول سه سال اخیر بگیرد تا به سمت اصلاح گام بردارد. همچنین کاهش نرخ بهره بانکی در نیمه دوم سال، جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری و برگرداندن شرایط به وضعیت سابق از دیگر کارهایی است که آقای صیدی باید جهت بهبود یافتن وضعیت بازار سرمایه انجام دهد.

عمیدی با اشاره به مدیریت منابع صندوق توسعه و صندوق تثبیت به عنوان عاملی تأثیرگذار جهت خروج بورس از شرایط رکودی بیان می‌دارد: مدیریت درست منابع صندوق توسعه و صندوق تثبیت بسیار ضروری بوده و باید سیاست‌گذاری‌ها بر این راستا باشد تا بازار سرمایه از شرایط فرسایشی خارج شود. البته این امور به تنهایی انجام نخواهد شد و رئیس سازمان بورس باید تیم قوی انتخاب کند تا تغییراتی در بدنه سازمان و مسئولیت مدیرتی صورت گیرد.

بازگشت سهام کوچک به مسیر صعود

بررسی وضعیت نمادهای بازار سرمایه طی روزهای گذشته از سرخ‌پوشی بزرگان بازار و حرکت نمادهای کوچک در مسیر سبزپوشی حکایت می‌کند. عمیدی با تاکید بر این موضوع اظهار می‌کند: ارکان سابق سازمان بورس بر این باور بودند که شرکت‌های بزرگ جهت حفظ عدد شاخص کل باید سبزپوش باشند، لذا معاملات دستوری در این راستا صورت می‌گرفت و به نوعی از ریزشی شدن ارزش این سهام جلوگیری می‌شد که نتیجه آن عدم تخلیه حباب سهام بزرگ بود. درنهایت شاهد منفی خوردن سهام کوچک‌تر در بازار بودیم.

وی ادامه می‌دهد: ولی روال فعلی بازار برعکس است، سهام بزرگ منفی می‌خورند و سهام کوچک در مسیر صعود حرکت می‌کنند. این روند باید تا جایی ادامه داشته باشد تا بازار به تعادل برسد که به نظر من اکنون بازار به این مرحله نزدیک شده است.

در پایان این کارشناس بازار سرمایه وضعیت آتی بورس را در گرو تصمیمات و سیاست‌های اتخاذی رئیس جدید سازمان بورس می‌داند و در این باره می‌گوید: آقای صیدی باید مسائل را اولویت‌بندی کند و به سرعت پیش ببرد. اگر شاهد تغییراتی در بورس و سیاست‌گذاری‌های آن باشیم، شرایط بازار سرمایه در شش ماه دوم سال جاری بهبود خواهد یافت. ولی اگر تحولی رخ ندهد، کماکان مشکلات قبلی پابرجا خواهد بود. از طرفی یکسری از افراد منتسب به تیم مدیرت قبلی در تلاش‌اند بازار منفی بخورد و شرایط نابه‌سامان شود که آقای صیدی باید دقت کنند این اتفاق رخ ندهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =