خودرو

مشاهدات میدانی از بازار خودرو کارکرده نشان می‌دهد با پرداخت حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان امکان خرید پراید، پیکان، پژو آردی و ۴۰۵، رنو پی‌کی و مدل‌های قدیمی دووهای با کارکارد بالا وجود دارد. تمامی این خودروها تولید دهه ۷۰ و ۸۰ بوده و بدنه آن‌ها کامل رنگ شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، درآمد ماهانه حدود ۱۰ میلیون تومان تا یکی دو دهه قبل نجومی بود ولی امروز فردی با چنین درآمدی باید هفت ماه تا یک سال تمام حقوق خود را پس‌انداز کند تا در صورت ثبات قیمت‌ها یک پراید تولید دهه ۷۰ و ۸۰ یا پیکان بخرد. البته با گشت‌وگذاری در بازار خودروهای کارکرده قادر به خرید پژو آردی یا ۴۰۵، رنو پی‌کی یا دوو ماتیز، سی یلو و ریسر با کارکرد بالا نیز خواهد بود. همچنین یافتن خودرویی با بدنه سالم در این بازه قیمت غیر ممکن است و شرایط فنی بعضی مدل از این خودروها تا چند میلیون تومانی خرج روی دستتان خواهد گذاشت.

خانواده پراید

خریداران در طول یک دهه قبل با پرداخت ۵۰ میلیون تومان قادر به خرید یک پراید صفر کیلومتر بودند. ولی امروز خرید یک پراید دور رنگ تولید دهه ۷۰ و ۸۰ دست‌کم به بودجه ۸۰ میلیون تومانی نیاز دارد. بررسی جدیدترین آگهی‌های فروش خودروهای کارکرده در پلتفرم‌های آنلاین نشان می‌دهد سهم زیادی از بازار اتومبیل‌های کارکرده با قیمت کم‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان به خانواده پراید اختصاص دارد و با پرداخت حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان یک پراید هاچ‌بک، ۱۳۱، ۱۴۱، صندوق‌دار بنزینی و یا دوگانه سوز خرید، برای مثال پراید هاچ‌بک مدل ۷۶ دور رنگ با ۳۰۰ هزار کیلومتر کارکرد با بهای ۸۰ میلیون تومان، پراید صندوق‌دار تولید سال ۸۷ دور رنگ با ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد با قیمت ۹۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ SE مدل ۸۵ دور رنگ با ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد با بهای ۹۵ میلیون تومان و پراید دوگانه سوز تولید سال ۸۱ با چند لکه رنگ و ۹۰ هزار کیلومتر کارکرد با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. گفت‌وگو با تعدادی از نمایشگاه‌داران نشان می‌دهد اکثر خریداران پراید را به دلیل کم مصرف‌بودن و استهلاک پایین به دیگر خودروهای در این بازه قیمتی ترجیح می‌دهند.

خانواده پژو

۱۰۰ میلیون تومان معادل قیمت یک پژو آردی و یا پژو ۴۰۵ با حداقل ۲۰ سال کارکرد است. این خودروها نسبت به پرایدهای کم‌تر از صد میلیون تومانی از وضعیت رنگ و بدنه بهتری برخوردارند ولی تعداد آن‌ها در بازار زیاد نیست و به ندرت می‌توان یک پژو آردی یا ۴۰۵ با قیمت کم‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان پیدا کرد. گزارش‌های میدانی از بازار خودروهای قدیمی و کارکرده حاکی از آن است که پژو ۴۰۵ جی ال ایکس مدل ۸۱ با کارکردی ۶۰ هزار کیلومتر و خط و خش جزئی قیمتی معادل ۹۵ میلیون تومان دارد، قیمت پژو آردی مدل ۸۲ با ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد و چند لکه رنگ ۹۷ میلیون تومان است و یا پژو آردی دوگانه سوز تولید سال ۸۲ با خط و خش جزئی با بهای ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در حالی که اواسط دهه ۹۰ قیمت این خودروها به بیش از ۴۰ میلیون تومان نمی‌رسید.

رنو پی‌کی

رنو پی‌کی محصول اقتصادی پارس خودرو با وجود قدیمی بودن مشتریان زیادی دارد. قیمت پایین و هزینه استهلاک کم باعث شده تا سهمی از بازار خودروهای کارکرده و قدیمی همچنان به پی‌کی اختصاص داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رنو پی‌کی شهریور سال ۹۳ با قیمت کم‌تر از ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید ولی این خودرو در شهریور ۱۴۰۳ بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. رنو پی کی مدل ۸۲ با ۱۱۰ هزار کارکرد با بهای ۸۰ میلیون تومان، رنو پی‌کی مدل با ۲۹۰ هزار کیلومتر کارکرد به ارزش ۸۷ میلیون تومان و رنو مدل ۸۰ با ۲۵۰ هزار کیلومتر به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان از جمله جدیدترین آگهی‌های فروش خودروهای قدیمی با بودجه حداکثر ۱۰۰ میلیون تومانی محسوب می‌شوند. طبق جزئیات آگهی‌ها منتشر شده در پلتفرم‌های آنلاین رنوهای موجود در بازار خودروهای کارکرده بدنه دور رنگ داشته و بعضی از قطعات بدنه مانند درب و کاپوت تعویض شده است. همچنین در میان آن‌ها تعداد انگشت شماری رنو چپی نیز برای فروش آگهی شده‌اند.

پیکان

پیکان از دیگر اتومبیل‌های ارزان در بازار خودروهای کارکرده به شمار می‌رود. به گفته فعالان بازار پیکان پس از پراید پرطرفدارترین خودرو در میان اتومبیل‌های قدیمی و اقتصادی به حساب می‌آید. اکنون پیکان مدل ۷۶ با ۴۵۰ هزار کیلومتر کارکرد نزدیک به ۷۰ میلیون تومان، پیکان مدل ۸۰ با ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد حدود ۹۰ میلیون تومان و پیکان تولید سال ۸۱ با ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد حوالی ۱۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. اکثر این پیکان‌ها دوگانه سوز بوده و به ال‌پی‌جی مجهز هستند. همچنین پیکان‌های در این بازه قیمتی نسبت به رنو پی‌کی از وضعیت بدنه بسیار بهتری برخوردارند.

در بازار خودروهای باری نیز پیکان‌بارهای با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان یا کم‌تر جذابیت زیادی برای خریداران دارند. البته این پیکان‌بارها اغلب فرسوده هستند و استهلاک بالایی دارند، مانند پیکان بار سی‌ان‌جی مدل ۷۷ دور رنگ و ضربه خودرو با ۵۰۰ هزار کیلومتر کارکرد که با قیمت ۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

خانواده دوو

دوو ماتیز، سی یلو و ریسر تولید سال ۷۷ تا ۸۲ از دیگر اعضا خانواده خودروهای کارکرده با قیمت ۸۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان محسوب می‌شوند. طبق جزئیات آگهی‌های منتشر قطعات و فنی این خودروها اغلب خراب بوده و خریداران باید بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان بابت تعمیر آن‌ها در نظر گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =