طلا

قیمت انس طلا در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۱ درصد افزایش یافت و به دنبال آن طلای آبشده نیز رشد قیمت ۱۴.۸۵ درصدی به ثبت رساند. بالاترین بازدهی در بازار طلا در این بازه زمانی با رشد ۱۵.۹۵ درصدی متعلق به صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلای زرفام است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انس طلا در نخستین روز از سال ۱۴۰۳ با قیمت ۲۱۵۷ دلار معامله شد و تا پایان شهریور ماه به بازدهی بیش از ۲۱ درصدی رسید. این رشد قیمت در بازارهای جهانی خیلی سریع به بازار داخلی رسید تا انواع طلا، سکه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا نیز صعودی شوند، اگرچه کاهش نرخ ارز در ماه‌های گذشته دلیلی شد تا بازدهی قیمت طلا در بازارهای داخلی کمتر از بازار جهانی باشد ولی بازار طلا در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ بازدهی مثبتی برجای گذاشت. با این حال بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این بازار یکسان نیست.

بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار فیزیکی طلا طی ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به صورت نمودار زیر است:

بیشترین بازدهی بازار طلا طی ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳

طلای آبشده با بازدهی ۱۴.۸۵ درصدی در ۶ ماه ابتدایی از سال جاری بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران بازار طلا کرد و در طرف مقابل نیم سکه در ۶ ماه اول سال حدود ۳ درصد رشد کرد تا پایین‌ترین بازدهی در بازار طلا را به ثبت برساند. سکه امامی نیز با رشد ۱۴.۲۸ درصدی پس از طلای آبشده در رتبه دوم قرار می‌گیرد. بدین ترتیب خریداران سکه امامی و طلای آبشده در ۶ ماه ابتدایی سال به ازای هر ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری بیش از ۱۴ میلیون تومان سود کردند، این مقدار بازدهی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا متفاوت است. بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا طی ۶ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ به صورت نمودار زیر است:

بیشترین بازدهی بازار طلا طی ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳

بازدهی صندوق زرفام، گوهر، زر و عیار طی ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ از بازدهی طلا در بازار فیزیکی بیشتر بود. ارزش هر واحد صندوق زرفام در این بازه زمانی ۱۵.۹۵ درصد افزایش یافت. بازدهی گوهر و زر نیز بیشتر از ۱۵ درصد بود. بسیاری از صندوق‌های طلا در این مدت بازدهی کمتری نسبت به بازار فیزیکی به ثبت رساندند. برای مثال بازدهی صندوق گنج حدود ۵.۵۹ درصد است. بازدهی تعدادی از صندوق‌ها نیز بین ۱۰ تا ۱۲ درصد بود.

با در نظر گرفتن نرخ بهره ۳۰ درصدی، تنها بازدهی زرفام، گوهر و زر بیشتر از نرخ بهره بود درحالی‌که حتی بازدهی طلای فیزیکی در بازار آزاد نیز به نرخ بهره نمی‌رسید. البته باید در نظر داشت انس طلا در بازارهای جهانی رشدی بیش از ۲۱ درصد در ۶ ماه گذشته به ثبت رساند در حالی که نرخ دلار در بازار غیررسمی در این ۶ ماه از ۶۱۸۰۰ تا ۵۹,۳۵۰ تومان کاهش یافت. نرخ ارز در بازار غیر رسمی طی ۶ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ چند مرتبه به کانال ۵۷ هزار تومان نیز وارد شد ولی هر بار افزایش قیمت انس در بازارهای جهانی مانع از ریزش قیمت طلا در بازارهای داخلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا می‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =