بازار طلا

بازار طلا در مقایسه با سایر بازارهای داخلی بالاترین بازدهی در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ را به ثبت رساند و در طرف مقابل قیمت پیشنهادی فروشندگان در بازار مسکن نسبت به ابتدای سال نزدیک به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. بازار خودرو نیز برای سرمایه‌گذاران در نیمه ابتدایی سال زیان به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازارهای بسیاری در ۶ ماه ابتدایی سال جاری در رکود قرار داشتند و این رکود برای تعدادی از بازارها در هفته‌های پایانی تابستان تشدید شد و به دنبال آن سرمایه‌گذاران در بسیاری از بازارهای داخلی طی ۶ ماه ابتدایی سال جاری زیان بردند. با فرض نرخ بهره ۳۰ درصدی در سپرده‌های بانکی یا صندوق‌های درآمد ثابت، بازدهی بازارهای مختلف در ۶ ماه ابتدایی سال کمتر از نرخ بهره بود. بازدهی بازارهای مختلف در این بازه زمانی به صورت نمودار زیر است:

طلا بهترین و مسکن بدترین سرمایه‌گذاری‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳

رشد قیمت انس طلا در بازارهای جهانی با بازدهی بیش از ۱۴ درصدی قیمت‌ها در بازار داخلی طلا همراه بود. بیت‌کوین پس از طلا با سود ۱.۹۲ درصدی در رتبه دوم قرار می‌گیرد ولی مسکن، خودرو، بورس و دلار به جز زیان عایدی دیگری برای سرمایه‌گذاران نداشتند.

بازار طلا

انس طلا سال ۱۴۰۳ را در کانال ۲۱۰۰ دلار آغاز کرد و تا پایان شهریور ماه به کانال ۲۶۰۰ دلار رسید. بازار داخلی نیز همراه با انس طلا صعودی شد تا طلای آبشده به بازدهی ۱۴.۸۵ درصدی طی ۶ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ برسد.

طلا بهترین و مسکن بدترین سرمایه‌گذاری‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳

با وجود این رشد قیمت ولی طلای آبشده هنوز تا سقف تاریخی خود در محدوده ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فاصله دارد. در بازار سکه امامی نیز با وجود رشد شدید قیمت‌ها ولی سکه نزدیک به ۲ میلیون تومان با سقف تاریخی خود فاصله دارد.

طلا بهترین و مسکن بدترین سرمایه‌گذاری‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳

بازدهی قیمت ربع سکه در این ۶ ماه نزدیک به ۱۰ درصد بود ولی بازدهی نیم سکه به ۴ درصد نمی‌رسید. عملکرد ربع سکه و نیم‌سکه در نیمه ابتدایی سال کمتر از سکه امامی بود.

بیت‌کوین

بازار رمزارزها در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بازدهی خیره‌کننده‌ای داشت ولی در نیمه ابتدایی سال جاری سود چندانی نصیب سرمایه‌گذاران نکرد. برآیند قیمتی بسیاری از رمزارزهای معتبر در نیمه اول ۱۴۰۳ منفی است ولی قیمت بیت‌کوین به رشد ۱.۹۲ درصدی رسید.

طلا بهترین و مسکن بدترین سرمایه‌گذاری‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳

برآیند قیمت بیت‌کوین نسبت به ریال طی ۶ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ منفی است. با این حال چشم‌انداز مثبتی به رشد قیمت‌ها در بازار رمزارزها در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ وجود دارد. مؤسسات مالی مختلف قیمت بیت‌کوین برای ۶ ماه آینده را بالاتر از ۸۰ هزار دلار پیش‌بینی می‌کنند.

دلار

بازدهی دلار در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ منفی بود. دلار معاملات فروردین ماه را در کانال ۶۱ هزار تومان آغاز کرد ولی در فصل تابستان بارها تا ۵۷ هزار تومان ریزشی شد و در آخرین روزها از فصل تابستان به محدوده ۵۹ هزار تومان رسید. برآیند قیمت دلار در ۶ ماه اول و دوم سال ۱۴۰۲ مثبت بود.

طلا بهترین و مسکن بدترین سرمایه‌گذاری‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳

برآیند قیمت بسیاری از ارزهای خارجی برای ۶ ماه اول سال منفی است. بازار ارز در این بازه زمانی برای سرمایه‌گذاران ناامیدکننده بود.

بورس

شاخص‌ها در بازار سرمایه طی ماه‌های ابتدایی از سال ۱۴۰۳ منفی شدند و شدت نزول در فصل تابستان با وجود کاهش دامنه نوسان نیز کنترل نشد. سازمان بورس در مقاطع مختلف زمانی دامنه نوسان را به ۱ درصد، ۲ درصد و ۳ درصد کاهش داد، با این حال شاخص کل بورس ۴.۴۶ درصد کاهش یافت.

طلا بهترین و مسکن بدترین سرمایه‌گذاری‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳

بازدهی شاخص کل هم‌وزن و شاخص‌هایی مانند ارزش دلاری بازار سرمایه نیز در ۶ ماه ابتدایی سال جاری منفی است.

بازار خودرو

مقایسه قیمت ۵ اتومبیل در ابتدای فروردین ماه با قیمت آنها در انتهای شهریور ماه نشان می‌دهد قیمت‌ها در بازار خودرو به طور متوسط ۱۸ درصد کاهش یافته است. این افت قیمت برای خودروهای وارداتی و مونتاژی چینی به مراتب بیشتر است و در بعضی از مشاهدات به نزدیک ۴۰ درصد می‌رسد. قیمت بیشتر خودروهای داخلی نیز در این مدت کاهش پیدا کرد. البته گفت‌وگو با نمایشگاه‌داران نشان می‌دهد بسیاری از خودروهای داخلی با وجود افت قیمت در این ۶ ماه همچنان مشتری ندارند و احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.

مسکن

رکود سنگین حاکم بر معاملات بازار مسکن منجر به کاهش شدید قیمت‌های پیشنهادی در بسیاری از محله‌های سطح شهر شد. به صورت میدانی قیمت‌های پیشنهادی در ۵ محله اصفهان طی فروردین‌ماه با شهریورماه مقایسه شد. مالکان در بسیاری از موارد قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش داده‌اند و در بعضی از مشاهدات نیز مالکان همچنان روی قیمت ابتدای سال پافشاری می‌کنند به هر حال برای هیچکدام مشتری دست به نقدی در بازار وجود ندارد. برخی از فعالان بازار کاهش قیمت‌ها را منکر می‌شوند و عقیده دارند قیمت‌های پیشنهادی افزایش یافته است ولی فروشندگان در بسیاری از محله‌های شهر نسبت به ابتدای سال قیمت پیشنهادی خود را کاهش داده‌اند و حاضرند حتی با تخفیف بیش از ۲۰ درصدی ملک خود را نقد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =