فولادگر سخنرانی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پنل تخصصی چالش‌ها و راهکارهای بهبود سیاستگذاری انرژی تجدید پذیر در ایران گفت: حدود ۲۰ هزار مگاوات ناترازی برق داریم که جبران آن نیاز به زیرساخت و کمک بخش خصوصی دارد چرا که با وجود ناترازی‌ها رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد در برنامه هفتم توسعه محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حمیدرضا فولادگر، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پنل تخصصی چالش‌ها و راهکارهای بهبود سیاستگذاری انرژی تجدیدپذیر در ایران با موضوع بررسی تاثیر مگاپروژه‌ها بر روی آینده استان همزمان با سومین روز دومین نمایشگاه تخصصی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر اصفهان اظهار کرد: فرصت‌سوزی بسیاری در توسعه و پیشرفت استان صورت گرفته و از قابلیت‌های موجود استان از جمله نیروی انسانی ماهر و متخصص، ظرفیت‌های بزرگ سخت افزاری، صنعتی، کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری و شرایط اقلیمی به خوبی بهره‌برداری نشده است.

وی افزود: هرچند که این استان ظرفیت‌های بی‌شماری دارد و نگاه برخورداری به آن می‌شود اما استفاده مناسبی از این ظرفیت‌ها نشده است و جایگاه بالای خود را از دست داده و نیاز به هم‌افزایی بیشتری نسبت به امکانات موجود استان احساس می‌شود تا اصفهان بتواند پیشران توسعه باشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نباید منتظر اعتبارات دولتی برای توسعه استان باشیم همین که دولت تنها مجوز دهد و حمایت کند و ما را از حق واقعی استان محروم نکند و راه را برای سرمایه‌گذاری خصوصی هموار کند، کفایت می‌کند.

وی معنای جهش تولید را استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها دانست و افزود: در در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، ماده و تبصره‌هایی برای بخش زیربنایی و تعریف چند پروژه پیشران و توسعه‌ای و دانش بنیان‌ها تعریف شده است و پروژه‌ای را پیشران می‌خوانند که با خود صدها اشتغال و بنگاه‌های دیگر را فعال کند.

فولادگر با بیان اینکه در سند چشم انداز ۱۴۱۴ استان دیده شده که در رتبه بالایی به لحاظ علمی و فناوری و اقتصادی قرار گیرد، گفت: با وجود موفقیت‌های بسیار اما همچنان با جایگاه واقعی فاصله داریم که علت‌های آن به مدیریت، ساختار و تحریم و … بر می‌گردد.

وی با اشاره به برخی از موارد ذکر شده در برنامه هفتم توسعه، گفت: در ماده ۴۸ برنامه هفتم آمده است که به منظور تحقق سیاستهای کلی، اجرای طرح‌های عظیم اقتصادی، ملی، پیشران، روزآمد و مبتنی بر تکمیل زنجیره ارزش و.. در دستور کار قرار گیرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با طرح‌های عظیم اقتصادی ملی، پیشران اشاره کرد و گفت: دالان‌های راهبردی ترانزیت ریلی و دریایی، قطار سریع السیر تهران-اصفهان، تحول در کسب و کارهای دیجیتال، توسعه منطقه مکران و مهار آب های مشترک و مرزی و توسعه شهرها و روستاهای ساحلی با رعایت اصول آمایشو توسعه پسکرانه، توسعه خوشه‌های تولیدی و کسب و کار با هدفگیری جذب سرمایه خارجی و توسعه بازارهای صادراتی، توسعه زنجیره اکتشاف و استخراج نفت و گاز و پتروپالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی پتروشیمی، هوشمندسازی و دستیابی به توانمندی تزریق ماهواره به مدارهای زمین طرح بزرگ اقتصادی ملی و پیشرانی هستند که اصفهان می‌تواند در آن نقش داشته باشد. لذا باید هدف‌گذاری کرد و سهم استان را در این پروژه‌های پیشران در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه تولید ۱۲ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر خورشیدی در کل کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: کشورهای دنیا علی رغم اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی دارند اما از کوچکترین منبع انرژی‌های تجدیدپذیر نهایت بهره‌مندی را می‌برند و از هر وزش باد و نور خورشیدی نمی‌گذرند و استان اصفهان باید مشخص کند که چه سهمی از تامین انرژی خورشیدی دارد.

فولادگر افزود: حدود ۲۰ هزار مگاوات ناترازی برق داریم که جبران آن نیاز به زیرساخت و کمک بخش خصوصی دارد چرا که با وجود ناترازی‌ها رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد در برنامه هفتم توسعه محقق نخواهد شد.

وی علت عدم استقبال بخش خصوصی را قیمت‌گذاری و به روز نشدن آن دانست و افزود: تسهیلات نامناسب و اینکه دولت خریدار اصلی است از جمله دلایل آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =