بورس

شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در بازار سرمایه طی هفته نخست مهرماه بالاترین رشد در طول ۱۰ هفته گذشته را به ثبت رساندند. سایر شاخص‌ها نیز از افزایش حجم معاملات و رشد تقاضا برای سهام خبر می‌دهد، با این حال فعالان بازار هنوز به دامنه نوسان انتقاد دارند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، معاملات در بازار سرمایه طی هفته اول مهرماه پرتقاضا آغاز شد و نتیجه آن شدیدترین رشد هفتگی شاخص پس از ۱۰ هفته بود. شاخص کل با افزایش ۲.۷۲ درصدی از ۲ میلیون و ۹۷ هزار واحد به ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز بیشترین رشد هفتگی در طول ۱۰ هفته اخیر را ثبت کرد. این شاخص با رشد ۲.۷۵ درصدی از ۶۸۸ هزار واحد به ۷۰۶ هزار واحد رسید. با ثبت این اعداد بازار سرمایه در هفته گذشته روزهای پرتقاضایی داشت. سایر شاخص‌ها نیز از ورود نقدینگی بازار سرمایه خبر می‌دهند. در هفته اول مهرماه میانگین ارزش معاملات خرد بازار با افزایش ۳۴ درصدی به ۵,۱۹۴ میلیارد تومان رسید. این بالاترین ارزش معاملات در طول ۱۰ هفته اخیر است.

اگرچه ارزش فعلی معاملات خرد همچنان با سطوح روند صعودی در بازار فاصله دارد ولی شاخص‌ها از افزایش تقاضا برای سهام خبر می‌دهند. برای مثال در هفته اول مهرماه ارزش خرید صفوف خرید سهام در بازار سرمایه افزایش پیدا کرد و ارزش صفوف فروش کاهش چشم‌گیری داشت.

بیشترین رشد بازار سرمایه در ۱۰ هفته اخیر! / افزایش ۳۴ درصدی ارزش معاملات خرد

مرداد ماه مجموع ارزش صفوف فروش سهام چند برابر بالاتر از صفوف خرید بود ولی با آغاز شهریورماه ارزش صفوف فروش و خرید به هم نزدیک شد تا اینکه در اواسط شهریورماه مجموع ارزش صفوف خرید از مجموع ارزش صفوف فروش پیشی گرفت. طی ۴ روز ابتدایی مهرماه نیز مجموع ارزش صفوف خرید دست‌کم ۳ برابر بیشتر از مجموع ارزش صفوف فروش بود. با این سطح افزایش تقاضا ارزش ریالی و دلاری بازار سرمایه نیز افزایش یافت. ارزش ریالی بازار در روز پایانی هفته به ۸۴۹۳ همت رسید. این عدد بالاترین ارزش بازار از ۶ مردادماه تا کنون است.

بیشترین رشد بازار سرمایه در ۱۰ هفته اخیر! / افزایش ۳۴ درصدی ارزش معاملات خرد

ارزش ریالی و دلاری بازار سرمایه همچنان با سقف تاریخی خود فاصله دارد، با این حال داده‌های مثبت در هفته‌های اخیر چشم‌انداز رشد قیمت سهام در بازار سرمایه را مثبت کرده است. بسیاری از کارشناسان از احتمال رشد ادامه‌دار قیمت سهام گفتند. با این حال شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن با رشدهای هفته قبل به محدوده‌های قیمتی مهمی رسیدند و احتمال اصلاح آنها وجود دارد.

شاخص کل هم‌وزن در اواسط تیرماه نیز تا کانال ۷۱۰ هزار واحد افزایشی شد و از این محدوده به شدت ریخت. شاخص کل نیز برای ادامه روند صعودی ابتدا باید از سقف ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عبور کند. برخی از فعالان بازار کاهش دامنه نوسان را در این شرایط به نفع بازار سرمایه نمی‌دانند. فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در این باره به خبرنگار ایراسین گفت: اعمال محدودیت دامنه نوسانات در بازار سرمایه در بلندت مدت نتیجه‌ای جز کاهش نقد شوندگی و افزایش ریسک سرمایه‌گذری در بورس را به همراه نخواهد داشت و این تصمیم نادرست هر روز بیش از روز قبل بر بازار سرمایه اثرات منفی می‌گذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =