هومن عمیدی

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: سهام‌داران باید وضعیت یک سهم را در شرایط مختلف بازار سرمایه بررسی کنند. اگر ضرر سهمی ناشی از وضعیت کلی بازار باشد، با گذر زمان این زیان جبران خواهد شد. ولی اگر شرکتی علاوه‌بر ریزش بازار عملکرد منفی داشته باشد، سهام‌دار باید سرمایه خود را نقد کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تعداد زیادی از سهام شرکت‌های بازار سرمایه از سال ۹۹ بخش عمده‌ای از ارزش خود را از دست دادند، تا جایی که بعضی از آن‌ها ریزش بیش از ۸۰ درصدی را تجربه کردند. شرایط منفی حاکم بر بازار سرمایه در طول یک سال گذشته نیز منجر به ریزش شدید سهام شماری از شرکت‌ها کوچک و بزرگ بازار سرمایه شد. سهامداران این شرکت‌ها معتقدند که پرتفوی آن‌ها بالای ۵۰ درصد در ضرر است و سوال این روزهای آن‌ها این است که آیا همچنان باید به سهام‌داری این شرکت‌ها ادامه دهند تا زیان آن‌ها جبران شود؟

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین می‌گوید: ابتدا باید به علت زیان سهام این شرکت‌ها پی برد. اگر شرکتی به دلیل شرایط نابه‌سامان بازار سرمایه متحمل زیان شده باشد، بدون شک با بهبود یافتن اوضاع بازار این زیان نیز جبران خواهد شد. در مقابل گاهی افراد در شناخت و پیدا کردن سهام دچار اشتباه می‌شوند و سهم مورد نظر پتانسیل رسیدن به هدف سهام‌دار را ندارند. در این مواقع شرکت عملکرد مطلوبی نداشته و متحمل ضرر شده است. از طرفی شرایط نامناسب بازار نیز زیان این شرکت را دو چندان می‌کند. به عبارت ساده‌تر بخشی از ضرر سهام از عملکرد شرکت و بخشی دیگر از وضعیت بازار سرمایه نشأت می‌گیرد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه اگر ضرر سهامی فقط ناشی از وضعیت بازار سرمایه و روند کلی آن باشد، سهام‌دار نیازی به تغییر سهام خود ندارند، عمیدی دراین‌باره توضیح می‌دهد: اگر شرکتی مطابق روال همیشگی خود فعالیت کند ولی ارزش سهام آن روی تابلو بخاطر شرایط روانی بازار بریزد، باید صبور بود و نیازی به نقد کردن یا جابه‌جایی سهام خود نیست چراکه با بهبود یافتن شرایط بازار ریزش این سهام نیز جبران می‌شود و حتی به مرحله سودهی نیز باز می‌گردد.

عمیدی ادامه می‌دهد: سهام‌دار باید دقت کند اگر بخش عمده زیان سهم خود به نوع عملکرد شرکت باز می‌گردد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن سرمایه خود را جا به جا کند در غیر این صورت متحمل ضرر بیشتری خواهد شد.

در ادامه این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم بررسی وضعیت سهام در شرایط مختلف بازار سرمایه بیان می‌دارد: در کل سهام‌داران باید وضعیت یک سهم را در شرایط مختلف بورس بررسی کنند تا متوجه نوع نوسان سهم خود شوند. ضرر ناشی از وضعیت کلی بازار با گذر زمان جبران خواهد شد. ولی اگر شرکتی علاوه بر ریزش بازار، عملکرد منفی داشته باشد، سهام‌دار باید تمام یا حداقل بخشی از سرمایه خود را نقد کرده و به شرکت‌هایی با پتانسیل رشد ورود پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =