بورس

بازار سرمایه در هفته دوم مهرماه روند نزولی داشت ولی دامنه نوسان یک‌درصدی و پر نشدن قیمت پایانی بسیاری از نمادهای بازار به ویژه سهام شرکت‌های کوچکتر، ریزش شاخص‌ها را کاهش داد. صندوق‌های طلا در بیشتر روزهای معاملاتی هفته دوم مهرماه پرتقاضا بودند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بازار سرمایه در هفته دوم مهرماه با کاهش ۱.۶۳ درصدی از ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد تا ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار واحد عقب نشینی کرد. شاخص کل در تمام روزهای هفته نزولی بود. روز ابتدایی هفته سازمان بورس در واکنش به موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه دامنه نوسان را به مثبت و منفی ۱ درصد کاهش داد با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهدبسیاری از سهام قیمت پایانی خود را پر نکردند. در روز چهارشنبه صفوف فروش بسیاری از نمادهای بزرگ بازار جمع شد.

عقب نشینی شاخص کل بازار سرمایه در هفته پر تقاضا برای صندوق های طلا/ قیمت‌های پایانی پر نشدند

بسیاری از فعالان بازار از احتمال کاهش شاخص کل تا محدوده ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد می‌گویند، با این حال باید در نظر داشت با دامنه نوسان ۱ درصدی روند کاهشی یا افزایشی شاخص کل، کند خواهد شد. این مسئله در مورد شاخص کل هم وزن نیز صدق می‌کند. شاخص کل هم‌وزن در تمام روزهای هفته دوم مهرماه نزولی بود و در پایان هفته به بازدهی منفی ۰.۸۳ درصد رسید. قیمت پایانی بسیاری از نمادهای کوچک‌تر بازار حتی یک روز هم به طور کامل پر نشد به همین دلیل شاخص کل هم وزن ریزش کمتری نسبت به شاخص کل داشت.

عقب نشینی شاخص کل بازار سرمایه در هفته پر تقاضا برای صندوق های طلا/ قیمت‌های پایانی پر نشدند

شاخص کل هم‌وزن در هفته دوم مهرماه پس از برخورد به سقف ۷۱۰ هزار واحد ریزشی شد. این محدوده اواسط تیرماه نیز مانع از افزایش شاخص شده بود. در دور قبلی شاخص کل هم‌وزن تا محدوده ۶۳۰ هزار واحد ریخت ولی نوسان یک درصدی و پر نشدن قیمت‌های پایانی مانع بزرگی برای ریزش بیشتر این شاخص است. از طرفی میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه نیز با نوسان ۱ درصدی به شدت کاهش پیدا کرد.

عقب نشینی شاخص کل بازار سرمایه در هفته پر تقاضا برای صندوق های طلا/ قیمت‌های پایانی پر نشدند

میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه با وجود افزایش شدید در هفته اول مهرماه ولی در معاملات هفته گذشته با کاهش حدود ۵۰ درصدی به ۲,۵۲۶ میلیارد تومان رسید. برخی از فعالان بازار سرمایه این مقدار معاملات را با توجه به دامنه نوسان ۱ درصدی قابل قبول می‌دانند. با این حال میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه با شرایط ایده‌آل و روندهای صعودی فاصله دارد.

سبزی صندوق‌های طلا در هفته دوم مهر ماه

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا در بازار سرمایه برخلاف سهام، هفته پر تقاضایی را سپری کردند. در بسیاری از روزهای هفته رشد قیمت صندوق‌های طلا به مراتب بیشتر از بازار فیزیکی بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا طی سال ۱۴۰۳ پر تقاضا بودند و بازدهی بالایی به ثبت رساندند و در معاملات هفته گذشته نیز برخلاف روند نزولی قیمت سهام، صندوق‌های طلا پر تقاضا معامله شدند. بازدهی بعضی از این صندوق‌ها در طول یک هفته اخیر به حدود ۶ درصد رسید، برای مثال بازدهی هفتگی صندوق طلای ناب ۵.۹۲ درصد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =