انس طلا

قیمت انس طلا در ماه‌های گذشته در یک روند صعودی بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت و این بهانه‌ای بود تا بازار داخلی طلا نیز بر مدار صعود قرار بگیرد. داده‌ها نشان می‌دهد احتمال ادامه روند صعودی انس طلا در ماه‌های پیش‌رو وجود دارد. بانک‌های مرکزی جهان مانند هند همچنان در حال افزایش دارایی خود هستند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت انس طلا از ۱۹۶۶ تا ۲۰۲۳ نزدیک به ۵۰ برابر رشد کرد و از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. روند صعودی جدید انس طلا در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ آغاز شد. انس طلا ابتدا سقف قیمتی ۲۰۸۰ دلار را شکست و پس در مدت ۱۰ ماه به کانال ۲۶۰۰ دلار رسید. انس طلا در معاملات آتی کانال ۲۷۰۰ دلار را نیز فتح کرد و همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهند. با افزایش قیمت انس طلا در بازارهای جهانی، قیمت‌ها در بازار داخلی نیز صعودی شد و اکنون با وجود رشد شدید قیمت انس طلا در ماه‌های گذشته، روند صعودی قیمت‌ها همچنان متوقف نشده است و داده‌ها از احتمال رشد بیشتر این فلز گران‌بها در ماه‌های پیش‌رو خبر می‌دهد.

روند افزایشی قیمت طلا پس از خریدهای متوالی بانک مرکزی چین آغاز شد. چینی‌ها در ۱۸ ماه پیاپی بر ذخایر طلای خود افزودند، در این بازه زمانی بسیاری از کشورهای جهان نیز در حال خرید طلا بودند. جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهد واردات طلای هند در ماه آگوست به رکورد تاریخی ۱۰ میلیارد دلار رسید.

افزایش قیمت انس طلا تا کجا ادامه دار است؟

ذخایر طلای هند در طول ۳ سال گذشته افزایش چشم‌گیری به ثبت رسانده‌است. آنها پیش از این در یک دوره زمانی طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ همزمان با بحران اقتصادی آمریکا بر ذخایر طلای خود افزودند. در آن بازه زمانی انس طلا در بازارهای جهانی بیش از ۶۰ درصد رشد کرد. در این دور افزایش قیمت انس تا کنون کمتر از ۳۰ درصد بود. بحران‌های اقتصادی، شرایط تورمی در اقتصاد جهان، رشد تقاضای سرمایه‌گذاری و به خصوص بدهی‌های دولت آمریکا از اصلی‌ترین دلایل رشد قیمت طلا عنوان می‌شود. از سال ۱۹۶۶ تا ۲۰۲۳ بدهی‌های آمریکا ۱۰۰ برابر افزایش یافته است، این اتفاق منعکس کننده افزایش اتکا به استقراض برای تأمین مخارج دولت است.

افزایش قیمت انس طلا تا کجا ادامه دار است؟

افزایش بدهی‌های آمریکا همیشه محرک مناسبی برای افزایش قیمت انس طلا در بازارهای جهانی بود و داده‌ها نشان می‌دهد انس طلا با وجود افزایش شدید طی سال جاری همچنان نسبت به بدهی‌های آمریکا عقب‌تر است. مؤسسه IGWT قیمت احتمالی انس طلا را در کانال ۴۸۰۰ دلار تخمین می‌زند. در ماه‌های گذشته بسیاری از مؤسسات مالی جهان به تخمین قیمت طلا پرداختند. بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد بالایی از این مؤسسات قیمت انس طلا را صعودی ارزیابی می‌کنند، در واقع کمتر مؤسسه‌ای انتظار توقف روند صعودی انس طلا را دارد. اگرچه باید در نظر داشت بزرگترین ریزش‌ها در بازارهای جهانی در اوج خوش‌بینی سرمایه‌گذاران اتفاق افتاده‌است. مؤسسه IGWT در گزارشی مدعی شد بانک‌های مرکزی جهان در روند صعودی قیمت طلا فروشنده هستند و در روندهای نزولی طلا می‌خرند، با این حال در روند صعودی فعلی بانک‌های مرکزی تاکنون خریدار طلا بودند، این رفتار احتمال ادامه دار بودن روند صعودی انس طلا در ماه‌های پیش‌رو را تقویت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =