پزشکیان

رئیس جمهور گفت: در قوانین برنامه‌های سوم و چهارم کشور سلامت مردم در اختیار بازار بود. یعنی اگر کسی پول داشت و بیمار می‌شد بیماری‌اش خوب می‌شد.

به گزارش ایراسین، مسعود پزشکیان رئیس جمهور در چهاردهمین همایش نخبگان کشور و در روز ملی نخبگان، در سالن اجلاس سران ضمن تسلیت شهادت سید مقاومت و همراهان عزیزش، گفت: در دوره شاه یک محصل معمولی بودم و ادعای نخبگی هم نداشتم. دیپلم هنرستان گرفتم و برای خدمت سربازی به زابل اعزام شدم و در آن دوران متوجه شدم دنیا را باید جور دیگری نگاه کرد، چون دیدم در جامعه نمی‌توان با شیطنت‌های کودکانه زندگی کرد و باید جور دیگری بود.

وی افزود: از نظر اجتماعی در یک خانواده معمولی در شهری کوچک بودم و پدرم هم پولی نداشت و کارمند معمولی بود، اما تصمیم گرفتم که وارد رشته پزشکی شوم.

پزشکیان تاکید کرد: در ۵ -۶ ماه بدون معلم و امکانات درس خواندم و چون تصمیم گرفته بودم همه مصائب و مشکلات این راه را تحمل کردم. فکر هم نمی‌کردم روزی به دانشگاه بیایم؛ مانند امروز که اصلاً فکر نمی‌کردم که رئیس جمهور شوم.

در دانشگاه تلاش کردم تا به مردم خدمت کنم

رئیس جمهور ادامه داد: در دوران تحصیل در دانشگاه تلاش کردم تا به مردم خدمت کنم تا آنها اعتقادات ما را باور کنند، چون آن زمان چپی‌ها بیشتر در دانشگاه بودند و در رشته پزشکی هم حضوری پررنگ داشتند.

پزشکیان با اشاره به وقوع انقلاب اظهار کرد: پس از آن انقلاب شد، جنگ شد و بنده در لشکر عاشورا حضور داشتم. آن زمان در تمام عملیات‌های لشکر عاشورا، عملیاتی نبود که انجام شود و بنده در آن عملیات نقشی نداشته باشم و چه مستقیم حضور داشتم و یا چه در پشت جبهه مشغول تدارکات برای لشکر بودم.

رئیس جمهور افزود: آن زمان در امتحان کتبی که برگزار شد در کل کشور دوم شدم، به گونه‌ای که استادان بنده باور نمی‌کردند من با آن همه بازیگوشی دوم شوم اما با این نگاه درس را می‌خواندم تا برای آنکه مشکلات مردم را حل کنم نه آنکه به پست و پولی برسیم؛ تا الان نه مجوز مطب گرفتم و نه مطب و سهامی دارم.

چرا نباید در مملکتمان، نتوانیم مشکلات مردم را خودمان حل کنیم

رئیس جمهور با اشاره به لزوم حل مشکلات مردم گفت: درد ما این است که چرا نباید در مملکتمان، نتوانیم مشکلات مردم را خودمان حل کنیم. این درد مرا به سیاست کشاند چون دیدم در زمان نمایندگی با یک تصمیم می‌توانم بسیاری از مشکلات مردم را حل کنم و این امر فقط با پزشکی حل نمی‌شد.

وی با انتقاد از قوانین بهداشت و درمان در برنامه‌های سوم و چهارم تاکید کرد: در قوانین برنامه‌های سوم و چهارم کشور سلامت مردم در اختیار بازار بود. یعنی اگر کسی پول داشت و بیمار می‌شد بیماری‌اش خوب می‌شد. در حالی که سلامت از نظر علمی غیر قابل واگذاری به بازار است و نمی‌شود گفت چون تو پول نداری نمی‌توان تو را عمل کرد.

پزشکیان ادامه داد: هرچند بعداً [برای بخش بهداشت و درمان] قوانین طراحی و تصویب کردیم که البته در جاهایی عمل شد و در جاهایی به آن عمل نشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما ایرانی هستیم و باید برای مملکت خود راه چاره پیدا کنیم و قرار نیست دیگران بیایند تا مشکلات ما را حل کنند، بلکه آنهایی که می‌دانند و می‌فهمند و اراده دارند، راه را پیدا می‌کنند. اگر راه پیدا نکردیم، راه را می‌سازیم تا آنجایی که مردم مملکتمان را از این مشکل و گرفتاری در بیاوریم.

رئیس جمهور بیان کرد: حل مشکلات کشور توسط افرادی صورت می‌گیرد که ذهنی پویا، خلاق و ناآرام دارند، زیرا آدم‌هایی که در قالبی فرو می‌روند، نمی‌توانند کاری کنند، بلکه آدم‌هایی می‌توانند ما را نجات دهند که این وضعیت را نمی‌پذیرند و به دنبال راهی هستند که ما را از این وضعیت خارج کنند.

پزشکیان تاکید کرد: هنر این نیست که کشور را رها کنیم و برویم بلکه هنر این است که بمانیم برای مردممان گرفتاری‌ها و مشکلات آنها را حل کنیم، علی رغم همه مشکلاتی که ممکن است برای آدم ایجاد کنند چطور که ایجاد می‌کردند.

رئیس جمهور با اشاره به رد صلاحیتش در انتخابات مجلس گفت: کما اینکه بنده را در انتخابات مجلس رد صلاحیت کردم و رئیس جمهوری بماند بالاخره ما در جامعه با این نوع نگاه‌ها درگیر هستیم ولی باید بمانیم و ادامه دهیم و تلاش کنیم و بجنگیم تا مشکلات مملکت را حل کنیم. مشکل مملکت با کسانی حل می‌شود که اراده برای حل آنها و حل درد مردم را دارند.

رئیس جمهور با بیان شعری، اظهار کرد: «مرد را دردی اگر باشد خوش است؛ درد بی‌دردی علاجش آتش است.» ما باید کاری بکنیم، از وضعیتی که در آن گرفتار هستیم خارج شویم و این کار را کسانی که می‌دانند و می‌فهمند و می‌توانند و می‌خواهند، می‌توانند انجام دهند، زیرا به تنهایی با علم نمی‌شود مشکلات را حل کرد و باید مهارت و انگیزه برای حل مشکلات داشته باشیم.

نیامدیم برای خودمان و اطرافیان خود محلی برای خوردن و بردن و قیافه گرفتن درست کنیم

پزشکیان با اشاره به زندگی خود اذعان کرد: من به عنوان یک رئیس جمهور زندگی راحتی ندارم. گاهی هم از خود سوالاتی می‌کنم که برای خودم هم عجیب است، اما اینکه بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم گوارا است. ما نیامدیم برای خودمان و اطرافیان خود محلی برای خوردن و بردن و قیافه گرفتن درست کنیم، بلکه آمدیم گره و مشکلات مردم را حل کنیم و برای این باید تلاش کنیم.

وی با اشاره به نخبگان حاضر در سالن اجلاس، تصریح کرد: شما نخبگان می‌توانید در این راه کمک کنید و بدانید که راه سخت است. البته بنده با وزیران آموزش عالی و آموزش و پرورش قرار است، در جلساتی روش آموزشمان را که از نظر علمی روش درستی نیست، اصلاح کنیم، زیرا حداقل باید پنج مهارت را به کسی که تحت آموزش فراگیر است، در ضمن آموزش هر رشته‌ای که می‌خواند، منتقل کنیم.

رئیس جمهور در تشریح این ۵ مهارت، گفت: اول کار تیمی است. دوم حل مسئله است برای اینکه آن فرد بداند اگر در جایی قرار گرفت و با مشکلی واقع شد، بتواند آن را چگونه حل کند. سوم موضوع ارتباطات است. برای آنکه افراد بتوانند زمانی که دارای مشکل می‌شوند با دیگران ارتباط برقرار کنند تا مشکل را حل کنند. چهارم موضوع ساختارمندی است. برای آنکه بتوانیم به صورت جامع و تشکیلاتی مسئله را دیده و برای آن ساختار درست کنند و نکته پنجم مدیریت است. اینها مهارت‌هایی است که باید آموزش دهیم در حالی که متأسفانه شاهدیم در حال حاضر، حتی دو نفر نمی‌تواند در کنار یکدیگر کار کنند و تا به مشکلی برخورد می‌کنند قهر کرده و می‌روند.

مملکت به نخبگان بیش از افراد عادی نیازمند است

وی ادامه داد: حل مشکل روش دارد و کار تیمی نیازمند تغییر رفتار بوده و اینکه چگونه با یکدیگر نشسته و هم افزایی کنیم. این‌ها مسائلی است که از کلاس‌ها باید به بچه‌های خود آموزش دهیم، چون وقتی سن آنها بیشتر می‌شود نمی‌توانیم این موضوعات را به آنها منتقل کنیم.

رئیس جمهور خطاب به نخبگان در سالن اجلاس سران گفت: برادران و خواهران! مملکت به شما نیازمند است، آدم‌های معمولی را هم کشور نیاز دارد ولی آنها در حد خودشان هستند، اما برای برون رفت از این چالش‌ها نخبگان باید گره از گره مشکلات مردم و کشور چه به لحاظ فرهنگی و اجتماعی باز کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =