نفت

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی در رابطه با دلیل بی‌اعتنایی قیمت نفت نسبت به درگیری‌های منطقه می‌گوید: علت اصلی این موضوع به محدود ماندن درگیری‌ها در منطقه باز می‌گردد. علاوه‌بر این آمریکایی‌ها به شدت از گسترده شدن دامنه این تنش‌ها اجتناب می‌کنند چراکه انتخابات آمریکا نزدیک بوده و دموکرات‌ها در تلاش‌اند قیمت نفت و فرآورده‌های آن افزایش نیابد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت طی روزهای گذشته با وجود شدت درگیری‌ها در منطقه و اتفاقات سیاسی اخیر تغییر محسوسی نکرد و نفت تاکنون واکنشی نسبت به این درگیری‌ها نشان نداده است. هر بشکه نفت برنت دریای شمال در این لحظه با قیمت ۷۳ دلار و ۸۳ سنت به فروش رسید و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با بهای ۷۰ دلار و ۸۱ سنت معامله شد. شماری از کارشناسان افزایش عرضه نفت در بازار جهانی را علت بی‌اعتنایی آن نسبت به تنش‌های منطقه عنوان می‌کنند و مدعی‌اند مازاد عرضه نفت باوجود ضعف تقاضای جهانی احتمال رشد قیمت نفت را خنثی کرده است.

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی در رابطه با دلیل بی‌اعتنایی قیمت نفت نسبت به درگیری‌های منطقه به خبرنگار ایراسین می‌گوید: علت اصلی این موضوع به محدود ماندن درگیری‌ها در منطقه باز می‌گردد و تاکنون دامنه این تنش‌ها گسترش نیافته تا پای کشورهای دیگر نیز به آن باز شود. علاوه‌بر این آمریکایی‌ها به شدت از گسترده شدن دامنه این تنش‌ها و به خطر افتادن امنیت عبور و مرور کشتی‌ها و تانکرهای نفتکش اجتناب می‌کنند چراکه انتخابات آمریکا نزدیک بوده و دموکرات‌ها در تلاش‌اند قیمت نفت و فرآورده‌های آن افزایش نیابد.

مهرجو با اشاره به رابطه مستقیم قیمت نفت خام و امنیت منطقه بیان می‌دارد: قیمت نفت خام و امنیت منطقه با یکدیگر رابطه مستقیم دارند، به عبارتی با افزایش تنش‌ها و بی‌ثباتی در منطقه بهای نفت افزایش می‌یابد. در مقابل اگر آرامش در منطقه برقرار باشد و از شدت درگیری‌ها کاسته شود، قیمت نفت در کریدور ۷۰ دلاری ثابت باقی می‌ماند. البته کاهش درگیری‌ها منجر به ریزش قیمت نفت خام نمی‌شود زیرا کاهش بهای نفت خام متأثر از دلایل مختلفی به ویژه عرضه و تقاضا و تقاضا فصلی است.

این کارشناس حوزه انرژی اضافه می‌کند: تقاضا برای نفت خام در شش ماه اول سال یعنی بهار و تابستان نسبت به شش ماه دوم سال متفاوت است و به طور معمول تریدرهای نفت خام به ویژه در آمریکا نفت را در فصول گرم ذخیره سازی می‌کنند و سپس در فصول سرد سال در پی رشد تقاضای فصلی با قیمت بالاتری می‌فروشند.

مهرجو افزایش عرضه نفت خام را یکی دیگر از علل ثابت ماندن قیمت آن می‌داند و دراین‌باره توضیح می‌دهد: آمریکایی‌ها تا به الان در زمینه حفظ ثبات قیمت نفت خام موفق بوده‌اند. از طرفی شرکای منطقه‌ای از جمله عربستان سعودی با افزایش تولید و عرضه نفت خام در بازار مانع رشد قیمت نفت خام در شیب ثابت آن شده‌اند تا بهای نفت در محدوده ۷۰ دلار نوسان کند.

به اعتقاد این کارشناس حوزه انرژی تشدید درگیری‌ها در منطقه و گسترده شدن دامنه تنش‌ها رشد چشمگیر قیمت نفت خام را به دنبال دارد. وی در این خصوص اظهار می‌کند: حدود یک سوم از نفت خام دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند، اگر درگیری‌های منطقه گسترده یابد و کشورها تصمیم گیرند عبور و مرور نفتکش‌ها از تنگه هرمز برای حتی مدت کوتاهی محدود شود، بازار نفت خام شرایط متفاوتی را تجربه خواهد کرد و بهای نفت به طرز عجیبی تغییر می‌کند. با این حال من فکر می‌کنم صلح و آرامش نسبی در منطقه برقرار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =