فردین آقا بزرگی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: نقشه اقتصادی در دنیا تابع نظرات بزرگان اقتصادی جهان است. بدون شک این نقشه اقتصادی و ژئوپلیتیک اجازه افزایش بیش از اندازه و بی‌مهابای تنش‌ها در خاورمیانه را نمی‌دهد و بزودی تنش‌ها فروکش می‌کند. لذا باید به آینده بورس امیدوار بود و بازار سرمایه مستعد جذب نقدینگی حداقل هشت هزارهمتی در داخل کشور است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هر دو شاخص اصلی تالار شیشه‌ای در دومین روز هفته جاری قامتی سرخ به خود گرفتند تا رنگ رخسار بازار سرمایه برای هفتمین روز متوالی قرمز باشد. شرایط بازار سرمایه در روزهای گذشته به گونه‌ای رقم خورد که بازار رمقی برای صعود ندارد و دامنه منفی و مثبت یک درصدی دست و پای بورس را بسته است. سهامداران در پی سنگینی سایه تنش‌های سیاسی بر بورس در صف فروشندگان جای گرفته‌اند و این روزها ناامیدی بیش از هر زمانی در میان اهالی بازار سرمایه موج می‌زند. افراد زیادی نیز در انتظار تزریق اخبار مثبت به بازار سرمایه به سر می‌برند تا شاید موتور صعود بورس روشن شود.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط فعلی بازار و مأیوس شدن اهالی بورس به خبرنگار ایراسین می‌گوید: ریسک‌های سیستماتیک فعلی و بحث‌های پیرامون مسائل ژئوپلیتیکی و حمله‌های نظامی در خاورمیانه تا به امروز به این میزان عمیق نبوده‌اند و اکنون بسیار شدت یافته‌اند. ولی باید به خاطر داشت طی سه دهه گذشته دولت‌های مختلفی استقرار یافته‌اند که بعضی از آن‌ها موافق و شماری دیگر مخالف بازار سرمایه بوده‌اند. در نتیجه بورس در این ۳۰ سال فرازونشیب‌های بسیاری را تجربه کرد. آمار مستند و مکتوب به همراه سابقه بورس نشان می‌دهد در یک دوره بلندمدت یعنی حداقل ۳۰ سال بازار سرمایه حدود چهار هزار و ۶۰۰ برابر رشد کرده است.

آقابزرگی ادامه می‌دهد: رقیب دیگر بورس سکه محسوب می‌شود که در این دوره زمانی با رشد دو هزار و ۱۰۰ برابری در رتبه دوم قرار می‌گیرد و سپس بازار مسکن با رشد یک هزار و ۹۰۰ برابری در رتبه سوم جای دارد. ولی بازار سرمایه در کوتاه مدت به ویژه در سه سال اخیر با توجه به مدیریت ضعیف سازمان بورس متحمل آسیب‌های فراوانی شد. در واقع سه سال گذشته ضعیف‌ترین دوره مدیریت سازمان به حساب می‌آید چراکه قدرت زیادی توسط سازمان بورس به دولت داده شد تا دولت به عنوان یک معاونت در وزارت اقتصاد از این بازار استفاده کند و نتیجه این اقدامات نیز تشدید ناامیدی و نگرانی میان سهامداران و مردم بود.

این کارشناس بازار سرمایه عقیده دارد بورس طی سه سال گذشته وارد شرایطی رکودی شد و اقدامی جهت بهبود یافتن این بازار صورت نگرفت. آقابزرگی دراین‌باره اظهار می‌کند: ارکان مدیریت بورس طی سه سال گذشته در شرایط رکودی بازار هیچ‌گونه اقدامی برای استیفای حقوق سهامداران اعم از قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره مالکانه، نرخ بهره بازار و امثال آن انجام ندادند. بنابر مقایسه و بررسی بعضی از شاخص‌ها، بازار سرمایه در شرایط مناسبی با ارزندگی بالا قرار دارد. ولی شاهد ریسک مقطعی در این بازار هستیم و این اوضاع دائمی نیست. همچنین یکسری از تصمیمات نامناسب مانند محدودیت دامنه نوسانات در رابطه با بورس اتخاذ شده است که باید هر چه زودتر اصلاح شود.

بازار سرمایه ارزنده‌تر از بازارهای موازی

شاخص کل بازار سرمایه در پایان معاملات روز گذشته با کاهش پنج هزار و ۵۴ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۰۱ هزار و ۷۵۷ واحدی متوقف شد تا به یک قدیمی از دست دادن حمایت مهم دو میلیون و ۱۰۰ واحدی خود نزدیک شود. شاخص کل هم‌وزن ۷۴۵ واحد افت کرد و در سطح ۶۹۸ هزار و ۶۵۴ واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد نیز با ریزش سنگینی به ۷۸۴ میلیارد تومان رسید.

بازار سرمایه مستعد جذب نقدینگی حداقل هشت هزار همتی/ تنش‌های خاورمیانه فروکش می‌کند

با این حال آقابزرگی سطح ارزندگی بازار سرمایه را بالا می‌داند و در این خصوص توضیح می‌دهد: همانطور که گفته شد بررسی و مقایسه شاخص‌های بسیاری از ارزندگی بالا بورس حکایت می‌کند، از جمله این شاخص‌ها باید به کاهش نسبت P/E در بورس اشاره کرد که این نسبت از حدود ۳۸ در سال ۹۹ به کمتر از پنج در شرایط فعلی رسیده است. یا کاهش ارزش دلاری بازار که از ۳۲۰ میلیارد دلار به کمتر از ۱۳۰ میلیارد دلار افت پیدا کرد. همچنین پتانسیل افزایش سود و درآمد شرکت‌ها ناشی از اختلاف قیمت ارز نیما با بازار آزاد و حرکت به مرور ارز نیما به سمت بالا بیانگر ارزندگی بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه می‌کند: شاخص دیگر مقایسه بازدهی بازارها در سه و چهار سال گذشته است که بورس بعد از چهار سال در کانال دو میلیون و ۱۰۰ هزار خود قرار دارد در صورتی که سایر بازارها بازدهی مناسبی داشته‌اند و بورس نیز باید این مسیر را طی کند. این چهار شاخص یعنی کاهش نسبت P/E، کاهش ارزش دلاری، اختلاف قیمت ارز نیما با بازار آزاد و بازدهی کم‌تر بورس در مقایسه با بازارهای موازی نشان می‌دهد بازار سرمایه نسبت به بازار اشباع مسکن و خودرو بسیار ارزنده بوده و مستعد جذب نقدینگی حداقل هشت هزار همتی در داخل کشور است.

طبق گفته‌های این کارشناس بازار سرمایه اثر تصمیمات نادرست مدیریت سابق سازمان بورس همچنان بر این بازار آشکار است و ریسک‌های سیستماتیک نیز منجر به بدبینی سهامداران به بازار می‌شود ولی باید به آینده بورس امیدوار بود.

در پایان آقابزرگی تاکید می‌کند: نقشه اقتصادی در دنیا تابع نظرات بزرگان اقتصادی جهان یعنی آمریکا، اروپا، چین، روسیه و دیگر کشورهای بزرگ و مطرح از حیث جی‌بی‌یو و تسلیحات نظامی است. بدون شک این نقشه اقتصادی و ژئوپلیتیک اجازه افزایش بیش از اندازه و بی‌مهابای تنش‌ها در خاورمیانه را نمی‌دهد و بزودی تنش‌ها فروکش خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =