مسیح فرزانه

قیمت خودرو در روزها گذشته با افت‌وخیز نرخ دلار در بازار آزاد همراه شد و افراد زیادی با هدف کسب سود به خرید خودرو روی آورده‌اند. مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو می‌گوید: ورود به بازار خودرو با هدف نوسان‌گیری اشتباه است و افراد نباید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند زیرا متحمل ضرر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت خودروهای تولید داخل و مونتاژی در سومین روز کاری هفته جاری روند متوازنی نداشت و مدل‌های مختلف بین ۵۰۰ هزار تومان تا بیش از ۵۰ میلیون تومان کاهش یا افزایش قیمت تجربه کردند. فعالان بازار خودرو فراز و فرود قیمت خودروها طی روزهای گذشته را ناشی از نوسانات نرخ دلار در بازار غیررسمی می‌دانند و بر این باورند قیمت اتومبیل‌ها با سیگنال دلار در بازار آزاد تغییر می‌کند، برای مثال روز گذشته سورن پلاس و شاهین جی سانروف هر کدام با ریزش حدود چهار میلیون تومانی به ترتیب با بهای ۶۱۳ و ۷۲۹ میلیون تومان در بازار معامله شدند و یا قیمت تارا اتوماتیک پنج میلیون تومان افت پیدا کرد تا این اتومبیل حوالی ۹۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود. مشاهدات میدانی از بازار خودروهای مونتاژی نشان می‌دهد این اتومبیل‌ها بیشتر از چهارچرخ‌های داخلی نسبت به تغییرات بهای دلار در بازار آزاد واکنش نشان می‌دهد، تا جایی که روز گذشته قیمت تعدادی از خودروهای مونتاژی مانند هونگچی H۵ حدود ۷۰ میلیون تومان کاهش یافت. همچنین تیگو هشت پرومکس به عنوان اتومبیل مونتاژی لوکس بازار روز گذشته ۱۵ میلیون تومان ارزان شد و با قیمت دو میلیارد و ۸۵۵ میلیون تومان در بازار به فروش رسید. در این میان تعدادی از خودروها مسیر صعودی را در پیش گرفتند، از جمله این خودروها باید به پژو پارس TU۵ اشاره کرد که با رشد ۱۰ میلیون تومانی به مرز ۹۰۰ میلیون تومان رسید.

چشم و هم‌چشمی بازار خودرو با دلار

اگرچه بازار خودرو شش ماه ابتدایی سال جاری را با آرامش پشت سر گذاشت، ولی نوسانات نرخ دلار در بازار غیررسمی طی روزهای اخیر و چشم وهم‌چشمی قیمت‌ها در بازار چهارچرخ‌ها با دلار باعث شده نگاه عده‌ای از افراد با هدف نوسان‌گیری و کسب سود به سمت بازار خودرو جذب شود.

مسیح فرزانه، کارشناس و فعال صنعت و بازار خودرو در رابطه با ورود به بازار خودرو با هدف نوسان‌گیری به خبرنگار ایراسین می‌گوید: رفتار بازار خودرو طی دو سال گذشته تغییر کرده است. خودرو در گذشته به کالای سرمایه‌ای برای کوتاه مدت تبدیل شده بود ولی اکنون کالای سرمایه‌ای برای بلند مدت به شمار می‌رود، به عبارت ساده‌تر افراد در گذشته با هدف نوسان‌گیری و کسب سود در مدت زمان کوتاهی به بازار خودرو ورود پیدا می‌کردند. در مقابل نوسان‌گیری از این بازار در شرایط فعلی در بلند مدت میسر است.

این کارشناس و فعال بازار خودرو خرید اتومبیل با هدف نوسان‌گیری را اشتباه می‌داند. فرزانه دراین‌باره اظهار می‌کند: وارد شدن به بازار خودرو برای نوسان‌گیری چه به عنوان مصرف‌کننده و چه سرمایه‌گذار اشتباه است و افراد بدون شک متحمل ضرر خواهند شد. البته وضعیت فعالان بازار خودرو متفاوت است. اگر فعالان بازار خودرو در بخش نوسان‌گیری این بازار فعالیت می‌کنند به شغل آن‌ها باز می‌گردد و آن‌ها باید به اصطلاح چرخه کار خود را بچرخانند. لذا افراد عادی نباید با دید نوسان نوسان‌گیری وارد این بازار شوند و در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =