کامودیتی

بازار کامودیتی‌ها در جریان معاملات هفته گذشته فشار فروش بسیاری را متحمل شد و در نتیجه قیمت فلزات پایه به شدت کاهش یافت ولی نفت در نیمه دوم هفته صعودی شد و بازدهی هفتگی مثبتی به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تعطیلات چین در ابتدای هفته سوم مهرماه به پایان رسید ولی برخلاف انتظارات تقاضا در بازار کامودیتی‌ها به ویژه فلزات پایه افزایش پیدا نکرد و به دنبال آن قیمت انواع فلزات به شدت نزولی شد. پیش از این انتظار می‌رفت با پایان تعطیلات چین تقاضا در بازار کامودیتی‌ها افزایش پیدا کند. در بازار انرژی نیز قیمت گاز به شدت نزولی شد ولی قیمت نفت خام بر مدار صعود قرار گرفت. نوسانات هفتگی کامودیتی‌ها به قرار نمودار زیر است:

هفته سیاه بازار کامودیتی‌ها پس از تعطیلات چین/ نفت و طلا در پایان هفته سبز شدند

رشد ۹.۹۳ درصدی قیمت کاکائو در مقابل افت ۷.۷۸ درصدی قیمت گاز طبیعی بزرگترین نوسانات در معاملات هفته قبل بود. در بازار انرژی قیمت نفت خام، نفت برنت و بنزین صعودی بود ولی قیمت گاز در آمریکا، اروپا و انگلیس کاهش پیدا کرد. چند هفته قبل همزمان با آغاز طوفان هلن در خلیج مکزیک تولید گاز کاهش پیدا کرد و به دنبال آن قیمت گاز در بسیاری از مناطق جهان افزایش یافت. اکنون با اتمام طوفان و طبیعی شدن حجم عرضه گاز قیمت‌ها در این بازار نیز کاهش یافت. در طرف مقابل قیمت کاکائو در جریان معاملات ۱ ماه اخیر به شدت کاهش یافته بود ولی هفته گذشته افزایش نزدیک به ۱۰ درصدی را به ثبت رساند. قیمت مواد غذایی مانند گندم و روغن پالم نیز افزایش پیدا کرد ولی قیمت برنج و ذرت نزولی بود.

در بازار فلزات پایه افت تقاضا و چشم‌انداز منفی نسبت به اقتصاد چین دوباره قیمت‌ها را نزولی کرد. بانک مرکزی چین پیش از تعطیلات یک هفته‌ای این کشور وعده حمایت از شرکت‌های داخلی را داده بود ولی پس از تعطیلات این حمایت‌ها عملی نشد تا بازار فلزات پایه یک دست نزولی شوند. قلع با کاهش بیش از ۴ درصدی، بیشترین ریزش قیمت را به ثبت رساند. قیمت مس، آلومینیوم و روی نیز کاهشی بود. جو منفی حاکم بر بازار فلزات قیمت سنگ آهن را نیز نزولی کرد. قیمت هر تن سنگ آهن در پایان معاملات هفتگی به ۱۰۶ دلار کاهش پیدا کرد. سنگ آهن ماه گذشته خطر از دست دادن کانال قیمتی ۹۰ دلار را حس می‌کرد.

تفاوت نوسانات نیمه اول هفته با نیمه دوم هفته

نفت و طلا در دو نیمه هفته گذشته نوسانات متفاوتی به ثبت رساندند. در نیمه اول هفته قیمت نفت و طلا به به شدت ریزشی شد. انس طلا در آستانه از دست دادن کانال ۲۶۰۰ دلار بود و قیمت هر بشکه نفت برنت به کانال ۷۵ دلار کاهش یافت ولی در نیمه پایانی هفته به خصوص دو روز پایانی نفت به کانال ۷۹ دلار برگشت و انس طلا ۲۶۵۷ دلار افزایش یافت. تحلیل‌گران این نوسانات را متأثر از تحولات سیاسی و تنش‌ها در خاورمیانه می‌دانند و عقیده دارند. بهرحال نفت و طلا یکی از پرنوسان ترین هفته‌های سال ۲۰۲۴ را سپری کردند. اغلب تحلیل‌گران از ارائه چشم‌انداز قیمتی برای نفت و طلا خودداری می‌کنند و عقیده دارند اخبار سیاسی تأثیر زیادی بر نوسانات طی هفته‌های آتی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =