ظریف

معاون راهبردی ریاست جمهوری، راهکاری برای تعامل بیشتر دولت و مجلس ارائه کرد و گفت: با کنسرسیوم اندیشکده‌ها می‌توان شاهد همکاری مؤثر مرکز بررسی‌های استراتژیک و مرکز پژوهش‌های مجلس بود.

به گزارش ایراسین، محمد جواد ظریف در دیداری که با حضور معاونین معاونت راهبردی ریاست جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهداف مشترک معاونت راهبردی ریاست جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس، موضوع کنسرسیوم اندیشکده‌ها را از مسائل قابل همکاری نزدیک دو طرف توصیف کرد و گفت: در این کنسرسیوم می‌توان شاهد همکاری مؤثر مرکز بررسی‌های استراتژیک و مرکز پژوهش‌های مجلس بود تا در نتیجه نظرات مشترکی به مجلس و دولت ارائه شود.

وی افزود: در سیاست‌نامه‌هایی که در نظر داریم، الزاماً یک راهکار بررسی نمی‌شود و راهکارهای متفاوت را بررسی می‌کنیم و نقاط ضعف و قدرت را می‌گوئیم تا سیاستگذار خودش انتخاب کند. در واقع این تنوع راهکار می‌تواند توافق بیشتری در ارائه بسته پیشنهادی دولت و مجلس ایجاد کند که در راستای سیاست «وفاق ملی» دولت چهاردهم هم هست و از مسیر سیاست‌های مساله‌محور بهتر محقق می‌شود.

رئیس‌جمهور از ما خواسته‌اند تا برای استان‌ها برنامه‌ریزی خاص داشته باشیم

معاون راهبردی رئیس‌جمهور همچنین به موضوع اندیشکده‌های استانی نیز اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور از ما خواسته‌اند تا برای استان‌ها برنامه‌ریزی خاص داشته باشیم تا آنها بتوانند به صورت مستقل کار را به پیش ببرند زیرا ما نیاز داریم استان‌ها را فعال نگهداریم و نیروهای استانی احساس فراموش‌شدن نداشته باشند.

وی تصریح کرد: نباید الزاماً اندیشکده‌ها در تهران فعال باشند و در این زمینه هم میان معاونت راهبردی و مرکز پژوهش‌های مجلس اشتراک نظر وجود دارد، ضمن اینکه این نوع هماهنگی کمک می‌کند تا از تجربیات همدیگر استفاده کنیم.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار، تعامل و هم‌افزایی میان مراکز پژوهشکده‌ای را جزو سیاست‌های مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد و افزود: کنسرسیوم پژوهش که شامل مراکز پژوهشی قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی می‌شود، یکی از مصادیق این هم‌افزایی به شمار می‌رود که هم می‌تواند در موضوعات مشترک کشور بیانیه‌های سیاستی مشترک صادر کند و به اشتراک نظر میان سران قوا کمک کند و هم اعتمادسازی میان مردم را افزایش دهد.

وی در ادامه رویداد ملی اندیشکده‌ها را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه ضمن حفظ استقلال اندیشکده‌ها باید از ظرفیت‌شان در جهت شناسایی و حل مسائل عمومی استفاده کرد، گفت: سعی کردیم در کنار اندیشکده‌ها و به‌عنوان یک چتر حمایتی عمل کنیم و در این راستا جلسات منظمی با اندیکشده‌ها برگزار و دغدغه‌های آنها را بررسی کردیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین به طرح اندیشکده‌های حکمرانی استانی اشاره کرد و افزود: برای این کار یک شبکه اجتماعی گسترده با مشارکت دانشگاه‌ها در سراسر کشور ایجاد کردیم که تاکنون ۲۲ استان را پوشش داده است.

نگاهداری در پایان با بیان اینکه سی‌ام مهرماه همایش «برنامه هفتم پیشرفت؛ میثاق ملی» با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌شود، گفت: برداشت‌های متفاوت در پیش‌برد برنامه هفتم میان دولت و مجلس می‌تواند برای برنامه هفتم چالش‌برانگیز باشد و این نشست با هدف رفع ابهامات میان دولت و مجلس و ایجاد توافق بیشتر و در صورت نیاز اصلاح برنامه هفتم برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =