• ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
  • کد خبر: 62749
  • readingTime: ۲ دقیقه
واردات مس

چین به‌تازگی سیاست‌های حمایتی جهت سامان یافتن حوزه مسکن را اعمال کرده که نتیجه آن رشد تقاضا و افزایش ۱۵درصدی واردات مس به چین در ماه سپتامبر نسبت به آگوست ۲۰۲۴ است. کارشناسان معتقدند افزایش واردات مس به چین سبب رشد قیمت‌ها و کاهش عرضه مس در بازار جهانی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، واردات مس به چین در ماه سپتامبر بیش از ۱۵ درصد افزایش یافت. طبق آمارهای منتشر شده از سوی اداره کل گمرک چین، واردات مس و فرآورده‌های فرفورژه به چین در ماه سپتامبر به ۴۷۹ هزار تن رسید که بیانگر رشد ۱۵.۴ درصدی نسبت به آگوست ۲۰۲۴ است. بهبود تقاضای فصلی و افزایش چشمگیر مصرف مس و فرفورژه در بازار داخلی علت اصلی رشد واردات در این کشور محسوب می‌شود. بر اساس جزئیات آمار گمرک واردات مس به چین در ۹ ماه نخست سال جاری، ۲.۶ درصد افزایش یافت و به ۴.۰۹ میلیون تن رسید. همچنین میزان واردات کنسانتره مس در ماه گذشته ۲.۴۴ میلیون تن برآورد شد که بیانگر رشد ۸.۹ درصدی واردات نسبت به سال سپتامبر ۲۰۲۳ است. مجموع واردات کنسانتره مس در ۹ ماهه اول سال میلادی جاری نیز ۲۱.۰۶ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۷ درصد افزایش داشته است. به گفته هی تیانیو (He Tianyu)، تحلیل‌گر بازار فلزات و مس، تقاضا برای مس در دو هفته ابتدایی ماه سپتامبر بالا رفت و این موضوع منجر به افزایش چند برابری قیمت مس در طول ماه گذشته شد. تجار چینی نیز با توجه به این موقعیت طلایی برای فروش مس با قیمت بالاتر میزان واردات خود به چین بالا برده‌اند.

رشد تقاضا برای مس زیر سایه سیاست‌های حمایتی چین

دولت چین ماه گذشته سیاست‌های حمایتی از جمله کاهش نرخ وام مسکن و محدودیت‌های خرید ملک را با هدف سامان یافتن حوزه مسکن و ساخت و ساز در پیش گرفت، به دنبال این موضوع تقاضا برای فلزات به ویژه مس در این کشور روند صعودی پیدا کرد. از سوی دیگر حجم ذخایر مس در این کشور طی ماه گذشته کاهش یافت و طبق آمار موجود در بورس شانگهای میزان ذخایر مس در این کشور تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ به ۱۴۰۴۰۸ تن رسید که این رقم کم‌ترین میزان طی هفت ماه گذشته است. فعالان در حوزه‌های دیگر مانند خودروسازی نیز با در نظر گرفتن کاهش حجم ذخایر مس در چین، به خرید و ذخیره مس روی آورده‌اند. با این اوصاف پیش‌بینی‌ها از تداوم روند صعودی واردات مس به چین تا انتهای سال ۲۰۲۴ حکایت می‌کند.

زنگ خطر برای بازار جهانی فلزات

کارشناسان بر این باورند افزایش تقاضا و واردات مس به چین سبب رشد چند برابری قیمت فلز سرخ در بازار جهانی طی ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۴ خواهد شد. از آنجایی که چین دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود، اعمال سیاست‌های حمایتی و رونق یافتن بازار مسکن و ساخت‌وساز در این کشور پس از گذشت ماه‌ها، شوک بزرگی به بازار جهانی فلزات وارد می‌سازد تا قیمت‌ها روند صعودی به خود گیرند. طبق پیش‌بینی کارشناسان بازار جهانی در دو ماه پایانی سال میلادی جاری با کمبود مس مواجه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =