به گزارش خبرنگار ایراسین، در این رویداد آموزشی که طی آن فضایی گرم و صمیمی میان پدران و پسران حاکم بود، حضور پدران و پسران در کنار هم و تعامل نزدیک آنها از تمایل هر دو طرف برای بهبود روابط و یادگیری مهارتهای جدید حکایت داشت. در جریان برگزاری این کارگاهها، پدران با صبر و اشتیاق به سخنان مربیان گوش میدهند و پسران نیز با علاقه به دنبال درک دیدگاههای پدرانشان هستند.
برگزاری برنامههای آموزشی بر اساس نیازسنجی کارکنان فولاد مبارکه
غلامرضا ادیبی، کارشناس اجرای آموزش در حوزه خانواده، روانشناسی و علوم رفتاری در فولاد مبارکه، درباره این برنامه گفت: فلسفه ایجاد این دوره، نیازسنجی واحد آموزش و منابع انسانی شرکت مبنی بر وجود مشکلات ارتباطی کارکنان با فرزندان، بهخصوص فرزندان پسر است.
وی افزود: این برنامه در دو بخش فرایندی و محتوایی اجرا میشود. بخش فرایندی به تجربه رفتار شفقتآمیز میپردازد و بخش محتوا در قالب آموزش مفاهیم ارتباط براساس رویکرد شفقت و ذهنیسازی به زبان ساده برای فرزندان و بهصورت جداگانه برای والدین و فرزندان توسط مدرسان اجرا میشود.
ادیبی با اشاره به تقسیمبندی سنی فرزندان کارکنان فولاد مبارکه در این دوره آموزشی گفت: این دوره برای فرزندان ۱۴ تا ۱۷ سال به همراه پدرانشان برنامهریزی شده و متناسب با رده سنیهای مختلف، برنامه و محتواهای متنوعی در حوزه روابط بین خانواده و فرزندان تدارک دیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل بازخورد مثبت این دورهها، برای فرزندان دختر و مادرانشان نیز برنامهریزی شده تا این دورههای آموزشی را برای خانواده بزرگ فولاد مبارکه برگزار کنیم و گسترش دهیم.
آموزش بهبود روابط فرزند و والد با تمرکز بر نظریه شفقت
احمد صادقی، عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان، مشاور و متخصص دورههای آموزشی ویژه خانواده و صنعت نیز در این زمینه گفت: این برنامه بر اساس نظریه شفقت شکل گرفته که بر ارتباط و مهرورزی بین والد و فرزند تأکید دارد. طبق نظریه شفقت، برای تعامل میان افراد، بهجای تمرکز بر رفتار یکدیگر که موجب تنش بیشتر میشود، باید به رنجی که در پشت رفتار وجود دارد توجه کرد. این امر باعث میشود حس تعامل و مورد اهمیت واقع شدن فرزندان برای والدین به بهبود کیفیت روابط کمک کند.
وی ادامه داد: این رویداد شامل سه بخش زنگ سلام، زنگ هنر و زنگ بازی و هیجان است. در بخش اول تعامل بین والد و فرزند و مربی شکل میگیرد؛ در بخش بعد به آموزش همراه با فعالیتهای عملی پرداخته میشود و در بخش نهایی، سعی شده تا با بازی و هیجان، یک تجربه خوشایند همراه با یادگیری برای فرزندان و والدین رقم بخورد.
صادقی با اشاره به قدمت این برنامه گفت: برنامه «گلگشت رفیق شفیق» سابقهای دیرینه دارد و صرفاً برای مجموعه صنعتی فولاد مبارکه طراحی شده و خوشبختانه بازخورد خوبی از آن دریافت شده است.
ارتباط بین والد و فرزندی از بهترین روابط فردی است
هومن بصیرت، از اساتید این دوره نیز با اشاره به ضرورت برگزاری این برنامهها گفت: هدف از این برنامه بهبود روابط بین فرزندان و والدین است تا پدرها رفیق شفیق فرزندان خود شوند. همه ما در ارتباط رشد میکنیم و بهترین ارتباط، ارتباط بین والد و فرزند است.
وی ادامه داد: با فعالیتهای در نظر گرفتهشده در این برنامه، پدرها و پسرها ارتباط نزدیکتری پیدا میکنند.
رضایت خاطر از توجه فولاد مبارکه به امر آموزش خانواده
خدارحمی از کارکنان فولادسازی فولاد مبارکه نیز با حضور در این برنامه به همراه فرزند خود، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان اظهار کرد: برنامه فرزندپروری برنامه جامع و کاملی است. من در این برنامه با مواردی که همیشه برای من دغدغه خاطر بود بیشتر آشنا شدم و با آموزشهای این برنامه، به جواب سوالات خودم برای رفتار با فرزندانم رسیدم تا بتوانم درک درستی از رفتارم داشته باشم. ازاینرو از توجه شرکت به امر آموزش و خانواده کارکنان بسیار رضایت دارم.
فرزند این پدر نیز با احساس رضایتمندی گفت: این برنامه بسیار مفید بود، زیرا بسیاری از چالشها و مجهولات ذهنی من در آن رفع شد تا بتوانم بهترین برخورد و مواجهه را با مسائل داشته باشم.
در پایان رویداد، بسیاری از پدران و پسران با احساسی سرشار از رضایت و نزدیکی عاطفی بیشتر بازگشتند. آنها نهتنها مهارتهایی برای بهبود ارتباطات خود آموختند، بلکه ارزش واقعی شفقت و مهربانی را در رابطه پدر و پسری درک کردند و متوجه شدند رفاقت و محبت متقابل میتواند پایهای مستحکم برای ارتباطی پایدار و معنادار باشد.
گفتنی است این رویداد که به همت مرکز آموزش و توسعه سرمایه انسانی فولاد مبارکه برگزار شد، فرصتی برای والدین است تا در محیطی امن و با حمایت حرفهای به گفتوگوهای عمیقتری با فرزندان خود بپردازند و از تجربیات یکدیگر بهرهمند شوند. همچنین پسران با مشاهده رفتار و توجه ویژه پدران خود، احساس کردند دغدغهها و نیازهای آنها مورد توجه قرار گرفته و این امر باعث تقویت احساس ارزشمندی در آنها شد.
پدران با یادگیری مهارتهای ارتباطی جدید و شنیدن نیازهای احساسی و روانی پسران، سعی داشتند در جایگاه یک رفیق مهربان ظاهر شوند؛ کسی که فرزندش میتواند در هر شرایطی به او اعتماد کند و مشکلاتش را با او در میان بگذارد. از سوی دیگر، پسران نیز احساس کردند که پدرانشان نهتنها بهعنوان یک مرجع قدرت، بلکه بهعنوان دوستانی مهربان در کنار آنها هستند. این تغییر نگرش باعث شد پسران راحتتر احساسات خود را بیان کنند و پدران نیز با شفقت و بدون قضاوت به آنها گوش دهند.
فضای برنامه بهگونهای طراحی شده است که پدران و پسران با هم به فعالیتهای مشترکی بپردازند؛ از بازیهای گروهی گرفته تا گفتوگوهای صمیمانه. این لحظات، فرصتهایی را برای تقویت رفاقت و ایجاد لحظات خوشایند و خاطرهساز فراهم کرد.
ارسال نظر