به گزارش ایراسین، علیرضا ظفرقندی با بیان اینکه ۵۰ درصد مراجعین وزارت بهداشت به حوزه معاونت آموزشی مرتبط است، گفت: اغلب این مراجعین پاسخ «نه» میشنوند، علت آن این است که ما در حوزه آموزش پزشکی اجازه تخفیف در کیفیت را نداریم. اگرچه ممکن است در حوزههای دیگر این تخفیف امکان پذیر باشد؛ اما در عرصه آموزش به دلیل اینکه ضامن جان مردم هستیم، تخفیف در کیفیت ممکن نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: معلمی یک کار جاری است وقتی چیزی را به کسی درس میدهیم آن فرد تا آخر عمر هر کاری که در حوزه آموزش انجام دهند جزو حساب و کتاب ما محسوب میشود.
وزیر بهداشت اساس آموزش را تکریم، احترام به اساتید و فراهم آوری رشد دانشجویان برشمرد و گفت: این محور و بدنه اصلی آموزش است و این تکریم و احترام در همه ابعاد مادی و معنوی باید سرلوحه کار ما باشد.
وزیر بهداشت افزود: کاری کنیم دانشجویان علاوه بر علم پزشکی، در حوزه اخلاق و فرهنگ نیز افراد خوبی تربیت شوند. در واقع آدم خوب شدن هدف اصلی است که با کمک علم به مردم خدمت میکنند. دانشجویان علوم پزشکی باید دلسوز بیمار باشند این امر با بخشنامه بدست نمیآید؛ بنابراین باید صحنههایی فراهم کنیم که ارتباط ما با دانشجو و دستیار چهره به چهره باشد.
ظفرقندی همچنین یکی از آفتهای اصلی آموزش چهره به چهره را افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی و دور شدن از آموزش چهره به چهره دانست و افزود: در آموزش پزشکی باید رو در رو با دانشجویان بحث کنیم نه اینکه در کلاسی که ظرفیت ۶۰ نفر است ۱۲۰ دانشجو بنشیند. این گلهای است که دانشگاهها از ما دارند و امیدواریم بتوانیم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو را اصلاح کنیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی دو پیوست مهم داشت که محقق نشد، گفت: اولین پیوست این بود که به ازای هر دانشجو باید هزینه و بودجهای پرداخت میشد که نشد و در پیوست دوم نیز باید زیرساختهای این افزایش ظرفیت فراهم میشد که امیدوارم این مصوبه افزایش ظرفیت مورد بازنگری قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: گاهاً مواردی داشتیم که برخی دانشجویان یک دانشگاهی به ما میگفتند که ما ماما شدیم ولی یک زایمان انجام ندادیم. بنابراین آموزش باید با کیفیت و با تمام جوانب رشد کند. این بحث را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کنیم.
ظفرقندی در ادامه بازنگری در سهمیه ها و عدالت آموزشی را از دیگر موارد مورد پیگیری دانست و افزود: وقتی نتوانیم ساز و کاری فراهم کنیم که اساتید و دانشجویان را نگه داریم و این همه هزینه به جای دیگر برود این خسارت است. باید دنبال حفظ و جذب نخبگان برویم تا پتانسیلها و ظرفیتهای خود را حفظ کنیم. بنابراین یکی از اهداف ما نگهداری نخبگان است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از آفتهای عدم عدالت آموزشی، مهاجرت است؛ اگر در پذیرش دانشگاه کسی که رتبه ۸۰ آورده است قبول نشود احساس میکند در آینده هم جایی در کشور نخواهد داشت به نظرم همه باید تلاش کنیم عدالت آموزشی محقق شود درخواست من از معاونت آموزشی این است که موانع نگهداری نخبگان را بررسی کند راه حل این است قدر آنها را بدانیم و این افراد بدون تأخیر در جای مناسب قرار بگیرند.
بر اساس گزارش ایسنا، ظفرقندی با بیان اینکه باید ادامه تحصیل در حوزه پزشکی را آسان کنیم، گفت: امروزه این ادامه تحصیل سخت است باید تعادل در این زمینه ایجاد کنیم. همچنین باید مراکز تربیت کننده دانشجویان را تقویت کنیم و به نخبگان اولویت بدهیم.
وی در پایان تاکید کرد: ما در شورای معاونین مصوب کردیم افراد بیشتری را برای بعد از پایان دستیاری نگه داریم قبلاً این میزان ۵ درصد بود دیروز مصوب کردیم ۱۰ درصد این افراد را نگه داریم.
ارسال نظر