به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت لیتیوم در بازار جهانی طی یک سال اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرد تا سال ۲۰۲۴ به سال سیاهی برای لیتیوم تبدیل شود. قیمت این فلز معدنی در ۲۶ دسامبر به کمترین سطح خود طی یک ماه اخیر رسید و با قیمتی کمتر از ۷۶ هزار یوان به ازای هر تن معامله شد. اگرچه پیشبینیها از تداوم روند کاهشی قیمت لیتیوم و مازاد عرضه آن در سال میلادی جدید حکایت میکرد. ولی شرکت خودروسازی تسلا در نخستین روزهای ۲۰۲۵ به انتشار برنامههای تولید خود برای سال جدید روی آورد که به اعتقاد تحلیلگران بازار فلزات تسلا به تنهایی میتواند رونق نسبی را به بازار لیتیوم در سال ۲۰۲۵ بازگرداند. همچنین باید به سیاستهای جدید اروپا و چین جهت حمایت از صنعت خودروهای الکتریکی اشاره کرد که در صورت اجرای این سیاستها قیمت لیتیوم در سال جاری به سقف قیمتی خود نزدیک خواهد شد. بر اساس جدیدترین ارزیابیهای شرکت تحقیقاتی Adamas Intelligence تقاضا جهانی برای لیتیوم در طول سال ۲۰۲۵ با ۲۶ درصد افزایش به ۱.۴۶ میلیون تن خواهد رسید که این رقم در سال گذشته برابر با ۱.۱۵ میلیون تن بود.
همچنین بررسیهای شرکت تحقیقاتی Adamas Intelligence نشان میدهد عرضه جهانی لیتیوم در سال میلادی جدید به ویژه از سوی استرالیا، چین و شیلی افزایش مییابد و با رشد ۱۶ درصدی به ۱.۵۸ میلیون تن برسد در حالی که این میزان در سال گذشته معادل ۱.۳۶ میلیون تن بود.
تولید ۵۰۰ هزار خودرو برقی توسط تسلا در ۲۰۲۵
جزئیات جدیدترین برنامههای تولید شرکت خودروسازی تسلا نشان میدهد مسئولان این شرکت درصدد تولید ۵۰۰ هزار تاکسی برقی با قیمت پایین هستند تا میزان عرضه اتومبیلها برقی طی سال میلادی جدید افزایش یابد. در نتیجه تقاضای جهانی برای لیتیوم و دیگر فلزات سازنده باتری خودروهای الکتریکی از سوی شرکت تسلا بالا خواهد رفت. همچنین شرکت تسلا به دنبال تولید و عرضه راباتاکسیهای برقی در سال ۲۰۲۵ است.
سیاستهای اروپا و چین به داد بازار لیتیوم میرسد
چین بزرگترین مصرفکننده لیتیوم در جهان به شمار میرود و مطابق برنامههای محرک اقتصادی پکن برای سال ۲۰۲۵ عرضه خودروهای الکتریکی افزایش خواهد یافت. در واقع دولت چین مشوقهای مالیاتی برای تولیدکنندگان و خریداران خودروهای برقی در نظر گرفته است تا سهم خودروها الکتریکی در بازار چین در مقایسه با بنزینی در سال جدید بیشتر شود. به اعتقاد تحلیلگران در صورت اجرای سیاستهای جدید چین، ۲۰۲۵ به سال طلایی برای لیتیوم تبدیل خواهد شد. همچنین باید به قوانین جدید اروپا پیرامون کاهش تولید CO۲ اشاره کرد و خودروسازان اروپایی طی سال میلادی جدید باید با استانداردها و اهداف سختگیرانهتری جهت تولید خودروهای بنزینی دست و پنجه نرم کنند. به اعتقاد کارشناسان استانداردهای جدید اروپا منجر به گسترش عرضه خودروهای برقی در این قاره به دلیل هزینههای پایین تولید و مالیات کمتر خواهد شد.
ارسال نظر