به گزارش خبرنگار ایراسین، خودروهای مدل دهه ۶۰ با طول عمری بیشتر از ۳۴ سال همچنان در بازار خودرو معامله میشوند، اگرچه سطح معاملات آنها پایین است ولی در بهمن ۱۴۰۳ خودروهای با مدل دهه شصت بسیاری برای فروش آگهی شدهاند. قیمت پیشنهادی بعضی از این خودروها کم نیست و بنا بر ادعای بسیاری از فروشندگان خودروهای دهه شصت همچنان سر پا هستند ولی لوازم یدکی ندارند.
خودروهای دهه شصت در بازار خودرو در بیشتر مشاهدات بدنه سالمی ندارند و در طول بیش از ۳۰ سال گذشته بارها تصادف کردهاند یا رنگ شدهاند. از نظر کارکرد نیز بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتر مسافت طی کردهاند. کارکرد آنها در بعضی از موارد دستکاری شده است ولی انتظار برای کارکرد کمتر از ۵۰۰ هزار کیلومتر برای یک خودروی دهه شصت درست نیست. قیمت چند نوع از خودروهای تولید شصت که در بهمن ماه برای فروش آگهی شدهاند به قرار جدول زیر هستند:
خودرو |
مدل |
قیمت (تومان) |
میتسوبیشی پاجرو ۲ درب |
۱۹۸۴ |
۵۵۰ میلیون |
پاترول ۲ درب |
۱۳۶۹ |
۳۶۵ میلیون |
بنز معماری ۴-۲۳۰ |
۱۹۷۳ |
۳۳۰ میلیون |
زامیاد Z ۲۴ بنزینی |
۱۳۶۷ |
۲۳۰ میلیون |
وانت نیسان |
۱۳۶۲ |
۲۲۰ میلیون |
جیپ |
۱۹۸۸ |
۲۱۰ میلیون |
تویوتا هایلوکس تک کابین |
۱۹۸۷ |
۲۰۰ میلیون |
وانت نیسان جونیور |
۱۳۶۶ |
۱۹۰ میلیون |
بی ام و ۵۱۸ |
۱۳۶۰ |
۱۷۰ میلیون |
وانت مزدا ۱۶۰۰ |
۱۳۶۶ |
۱۶۰ میلیون |
تویوتا کارینا |
۱۳۶۰ |
۱۶۰ میلیون |
پژو ۵۰۴ |
۱۹۷۸ |
۱۵۰ میلیون |
وانت تویوتا ۱۹۸۰ پنج غلاب |
۱۳۶۰ |
۱۳۰ میلیون |
رنو |
۱۳۶۵ |
۸۰ میلیون |
پیکان دوگانه سوز LPG |
۱۳۶۶ |
۷۵ میلیون |
سهم برندهای ژاپنی در بازار خودروهای دهه شصت با اختلاف بیشتر از سایر برنده است. تویوتا، میتسوبیشی، نیسان و مزدا بیش از ۵۰ درصد از خودروهای دهه شصت بازار را تشکیل میدهند. تویوتا هایلوکس، تویوتا کارینا و وانت تویوتا بیشترین خودروهای دهه شصت در بازار خودرو هستند و قیمت آنها کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان است، سپس بیشترین آگهیهای فروش مربوط به وانت نیسان است. خودرو وانت نیسان در مدل دهه شصت تنوع بالایی دارند ولی قیمت آنها بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان نیست. وانت زامیاد ۱۶۰۰ نیز در این رده قیمتی مانند نیسان پر تعداد است.
وانتهای دهه ۶۰ سالها برای جابهجایی بار مورد استفاده قرار گرفتهاند و در بیشتر مشاهدات شاسیهای خودرو به مشکل خوردهاند. حتی اگر تصادف نکرده باشند نیز آثار زیادی از زنگزدگی و پوسیدگی دارند، با این حال بنا بر ادعای فروشندگان این وانتها همچنان قابلیت استفاده دارند. در طرف مقابل خودروهای سواری دهه شصت موجود در بازار فرسودهتر هستند.
خودروهای سواری دهه شصت بیشتر شامل مدلهای قدیمی بیامو، مرسدسبنز، تویوتا، رنو و پیکان هستند. محصولات بیامو و مرسدس بنز به دلیل استهلاک بالا کمتر مورد توجه خریداران قرار میگیرند و بیشتر جنبه کلکسیونی دارند. انواع مختلفی از رنو با قیمت پیشنهادی کمتر از ۷۰ میلیون تومان در این بخش بازار عرضه میشوند. پیکان پرتقاضاترین خودرو دهه شصت در بازار است. اگرچه بیشتر پیکانهای موجود در بازار مدل دهه ۷۰ و ۸۰ هستند ولی پیکانهای بسیاری با مدل دهه ۶۰ برای فروش آگهی میشوند. تعدادی از این خودروها به صورت دستی دوگانه سوز شدهاند. این خودروها با وجود قیمت پایین کمتر معامله میشوند و خریداران در بیشتر مشاهدات مؤسسات اوراق خودرو هستند.
ارسال نظر