به گزارش ایراسین، با توجه به پیشرفتهای اخیر در حوزه تکنولوژی و سرعت روزافزون فناوریهای نوآورانه و متعاقب آن تشدید فضای رقابتی در اقتصادها و کسب کارها میتوان ادعا نمود در آیندهای نزدیک هوش مصنوعی (AI ) به یکی از منابع کلیدی سازمانها تبدیل خواهد شد. این بخشی از یادداشت حمید محمدی رفیع معاون توسعه سرمایههای انسانی و مسئولیت اجتماعی فولاد سنگان است که به بازار ارسال شده است.
معاون توسعه سرمایههای انسانی و مسئولیت اجتماعی فولاد سنگان معتقد است: استفادههای گوناگونی برای هوش مصنوعی از تحلیل دادهها و کلان دادهها تا الگوریتمهای تصمیمگیری پیچیده در حال توسعه است. از شبیه سازی هوش انسانی توسط هوش مصنوعی میتوان در صنایع مختلف بهره برد و از مزایای آن استفاده نمود. برخی از مزایای پذیرش هوش مصنوعی در سازمانها شامل «تحلیل دقیق دادهها، توسعه مدل کسب و کار، پیش بینی و تحلیل بازار، کاهش هزینه، افزایش بهرهوری، پشتیبانی مشتری و بهبود امنیت» است.
تأثیر هوش مصنوعی بر افزایش بهرهوری کارکنان چیست؟
هوش مصنوعی (AI) به دلیل قابلیت خود برای ایجاد ارزش برای مشتریان، کارکنان و سازمانها، در مدیریت منابع انسانی (HRM) به طور فزایندهای استفاده میشود. با این حال، مطالعات اخیر نشان داده است که سازمانها هنوز از مزایای مورد انتظار از اتخاذ AI بهره برداری نکردهاند، علیرغم سرمایه گذاریهایی که در زمان، تلاش و منابع خود داشتهاند. از این رو، مطالعه تمام این پیشرفتهای تکنولوژیکی که ممکن است به یک سازمان کمک کند تا کارآمدتر باشد، بسیار مهم است. در مقایسه بین هوش مصنوعی و هوش انسانی در برخی از شاخصها، هوش مصنوعی برتریهایی را داراست. به عنوان مثال سرعت عمل در هوش مصنوعی، قدرت پردازش و تحلیل دادههای حجیم، سرعت در تصمیمگیری و اقدام از این دست شاخصها میباشند. حال آنکه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و شبیه سازها میتوانند در تصمیم گیری ها، تحلیلها و پیش بینیهای منابع انسانی بسیار کارگشا باشند. بدین ترتیب با استفاده درست از این تکنولوژی نقشهای هوش مصنوعی(AI) در HRM میتوان به صورت هم سو، توأمان کارایی را افزایش داد (استفاده از هوش مصنوعی در تخصیص بهینه منابع و امکانات) و هم اثربخشی اقدامات و تصمیمات را مورد پایش و هدایت قرار داد. بدین ترتیب قطعاً روند رو به رشدی در افزایش بهرهوری سرمایههای انسانی و نتیجتاً حصول اهداف سازمانی در حوزههای مختلف قابل مشاهده خواهد بود.
هوش مصنوعی چه تأثیری بر آینده مشاغل به خصوص حوزه صنعت دارد؟
با توجه به ماهیت فعالیت، مأموریتها و اهدافی که صنایع مختلف به دنبال حصول آن هستند و همچنین گوناگونی مشاغل (علیالخصوص مشاغل کلیدی سازمانها) در این صنایع تأثیرات گوناگونی را شاهد خواهیم بود. قطعاً مشاغل مختلف با طیف گستردهای از کاربردهای هوش مصنوعی متناسب با ویژگیهای شغلی برخورد خواهند نمود. وجود برخی ویژگیهای هوش مصنوعی که پیشتر به آنها اشاره شد میتواند راهگشا و کارگشای بسیاری از مسائل و تسهیل کننده اقدامات بسیاری باشد. رشد اتوماسیون فرآیندهای کاری که با استفاده از هوش مصنوعی هدایت میشوند، پتانسیل قوی برای تأثیرات مثبت و منفی بر بازار کار دارد. حال آنکه حضور هوش مصنوعی در کنار هوش انسانی که برتریهای آن نسبت به هوش مصنوعی در زمینههای تفکر انتزاعی، خلاقیت، انعطاف پذیری، حضور تعاملات و ملاحظات اخلاقی و غیر است، میتواند شکل جدیدی از مشاغل، شایستگیها و صلاحیتهای شغلی را به وجود آورد.
وضعیت آینده سازمانها در مواجهه با هوش مصنوعی را چگونه ارزیابی میکنید؟
قطعاً در آینده نه چندان دور استفاده از هوش مصنوعی فراگیر شده و به علت وجود حجم عظیمی از دادهها و اطلاعات، وجود ابر روندها، محیط پویا و غیره حضور هوش مصنوعی به یک الزام در اکوسیستم کسب و کارها تبدیل میگردد. همچنین به زودی وجود و پیشرفت هوش مصنوعی به عنوان ابزاری نوین و عضوی جدانشدنی از قابلیتهای کلیدی سازمانها قلمداد خواهد شد. به زعم تافلر پس از موج سوم تغییرات و ورود به عصر فرا صنعتی ایستادن در مقابل موج تغییرات ممکن نخواهد بود و منجر به شکست خواهد شد. سازمانهای در عصر امروز میبایست سوار بر موج تغییرات شده و از آنها بهره مند گردند. قاعدتاً هوش مصنوعی میتواند به عنوان عاملی مؤثر در اختیار سازمانها قرار گرفته و از این ابزار در جهت رشد سازمان و تسریع در حصول اهداف و چشمانداز آن استفاده کرد.
هوش مصنوعی را فرصت میدانید یا تهدید؟
بر اساس گزارش تحلیل بازار، هوش مصنوعی نیز همچون سایر تکنولوژیها و فناوریها قابلیت استفادههای گوناگون دارد. حضور این فناوری در اختیار بشریت میتواند در پیشبرد بسیاری از مسائل تسهیل کننده و به خودی خود موجب پیشرفتهای چشمگیر در کسب و کارهای مختلف اعم از صنایع ارتباطات، پزشکی، بیوتکنولوژی گردد. در برهه زمانی کنونی قطعاً وجود هوش مصنوعی برای همه صنایع ایجاد فرصت کرده است. فرصت برای استفاده از دادههای بسیار زیاد، تحلیلهای پیچیده، تصمیم گیری های چند معیاره، پیش بینی روندها و غیره. اما این فقط یک ابزار است. به قول آلبرت هوبارد «شاید یک ماشین بتواند کار پنجاه فرد عادی را انجام دهد اما هیچ دستگاهی نمیتواند کار یک انسان خارقالعاده را انجام دهد». فراموش نمیکنیم که هوش مصنوعی نسبت به انسان دارای انعطاف پذیری پایینتری است، دارای قدرت اختیار نیست، خلاقیت ندارد، بسیار منطقی عمل میکند و قادر نیست مؤلفههای اخلاقی، انسانی و معنوی را در خود جای دهد. وجود فطرت پاک انسانی، همدلی، ایمان و انسانیت آن چیزی است که وجود بشریت را اشرف بر همه موجودات، مصنوعات و تکنولوژیها قرار میدهد.
ارسال نظر