• ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
  • کد خبر: 53066
  • readingTime: ۲ دقیقه
مسافران نوروزی در میدان نقش جهان اصفهان

فصل رهن و اجاره مغازه در میدان نقش جهان در اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد چند واسطه مغازه‌های این بازار را اجاره می‌دهند. گران‌ترین مغازه‌ها کمترین فاصله را با میدان دارند و اجاره آنها سالانه دریافت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، گفت‌وگو با فروشگاه‌داران نشان می‌دهد قرارداد بسیاری از مستأجران در مغازه‌های میدان نقش‌جهان از چند هفته دیگر به پایان می‌رسد و بازاریان در این بخش از شهر یا باید به دنبال مغازه جدید باشند و یا قراردادهای جدیدی با قیمت‌های به‌روز شده به ثبت برسانند، به همین دلیل بازار رهن و اجاره مغازه‌های میدان با آغاز اردیبهشت‌ماه گرم شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد بالایی از کاسبان در این بازار صاحب مغازه هستند ولی مستأجران بسته به محل قرارگیری حجره اجاره پرداخت می‌کنند.

مشاورین املاک سطح شهر کمتر در فرآیند اجاره این مغازه‌ها مشارکت دارند و چند کاسب با سابقه مغازه‌ها را به دست مستأجران می‌سپارند. یکی از این واسطه‌ها در مورد قیمت امسال به خبرنگار ایراسین گفت: مغازه با اجاره کمتر از ۳۰ میلیون تومان در ماه دیگر نداریم. البته پیدا کردن مغازه بخصوص در بخش‌های شلوغ بازار کار آسانی نیست، زیرا اغلب مستأجران قرارداد سال‌های قبلی را تمدید می‌کنند. مدیر یک فروشگاه گز فروشی که محل مغازه او خوش‌جا است در مورد رقم تمدید قرارداد برای سال آینده گفت: افزایش قیمت‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است، مالک ۵۰ درصد را پیشنهاد داده ولی پای معامله تا ۱۰ درصد تخفیف می‌گیریم.

بهترین مغازه‌ها دور میدان قرار گرفته‌اند ولی مستأجران یا واسطه‌ها در مورد اجاره مغازه‌های خوش‌جای میدان نقش جهان اطلاعاتی نمی‌دهند. یکی از فروشگاه‌داران گفت: اجاره این مغازه‌ها سالانه دریافت می‌شود و کمتر از ۱ میلیارد تومان نیست. چندی پیش مهدی حجازی رئیس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان در مورد اجاره‌های نجومی مغازه در اصفهان گفته بود: اجاره تابعی از قیمت مغازه است و وقتی قیمت مغازه رشد می‌کند، اجاره نیز افزایش می‌یابد. چند مغازه در اطراف میدان با قیمت هر مترمربع بالاتر از ۱ میلیارد تومان برای اجاره آگهی شده‌اند.

یکی از مالک‌ها در میدان نقش جهان مغازه‌ای ۲۰ مترمربعی را به قیمت ۲۵ میلیارد تومان برای فروش قرار داده است. بر اساس فرمول بازار مسکن یک چهارم تا یک هفتم این مبلغ ۳.۵ تا ۶.۵ میلیارد قیمت یک سال رهن این مغازه‌هاست. با این اوصاف اگر قیمت رهن مغازه‌ها کف ۳.۵ میلیاردی محاسبه شود اجاره سالانه فراتر از ۱ میلیارد تومان است. با این حال در راهروهای پشتی بازار نیز مغازه‌هایی با قیمت کمتری برای اجاره آگهی می‌شوند.

یکی از واسطه‌های معروف میدان در مورد اجاره مغازه در راه‌روهای پشتی گفت: اجاره مغازه‌ای که پاخور داشته باشد کمتر از ماهی ۸۰ میلیون تومان نیست، البته بعید می‌دانم مغازه ۸۰ میلیونی امسال بدون مستأجر بماند. یکی از فروشگاه‌داران در ضلع شرقی این بازار مدعی شد ماهانه ۱۳۰ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کند. بیشتر فروشگاه‌داران راضی به ارائه اطلاعات پیرامون مبلغ اجاره خود نمی‌شوند ولی در راه‌روهای پشتی و خلوت بازار گاهی مغازه‌های نقلی با اجاره کمتر نیز آگهی می‌شوند. البته همین مغازه‌های نقلی در راه‌های اصلی بازار با قیمت بالاتر از ۵۰ میلیون تومان در ماه اجاره شده‌اند.

مستأجر یک مغازه ۶ مترمربعی در بازار گفت مالک اجاره پیشنهادی برای سال جاری را به بیش از ۴۰ میلیون تومان رسانده است. در مقابل تعدادی از فروشگاه‌داران نیز این اجاره‌های نجومی را رد می‌کنند. شواهد نشان می‌شود قرار داد این مغازه‌ها به صورت دستی و غیررسمی به ثبت می‌رسد. یکی از واسطه‌ها دراین‌باره گفت: یک اجاره دستی می‌نویسیم و اگر برای جواز کسب به مشکل برخوردید یک اجاره با مبلغی متفاوت به صورت رسمی ثبت می‌کنیم. واسطه‌ها برای اجاره مغازه‌های میدان نقش جهان ۱ تا ۵۰ میلیون تومان شیرینی می‌گیرند ولی بیشتر آنها به شیرینی کمتر از ۵ میلیون تومان بسنده می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =