• ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
  • کد خبر: 53444
  • readingTime: ۲ دقیقه
مس

طی چند روز گذشته، تاجران و مدیران مس جهان برای گردهمایی سالانه هفته سسکو به سانتیاگو رفتند. سوال اصلی اینجاست که آیا این آغاز بازار بزرگی است که همه منتظر آن بودند؟

به گزارش ایراسین به نقل از mining.com، قیمت مس این روزها تحت فشارهای سیاسی فراوانی قرار گرفته است. قیمت‌ها در روز پنج شنبه به بالاترین رقم در ۲۲ ماه گذشته یعنی ۹۷۳۹ دلار برای هر تن رسید که ۱۳ درصد از ابتدای سال افزایش یافته است.

نیک اسنودون، استراتژیست گروه گلدمن ساکس که جایگاهی برای خود به عنوان خوش‌بین‌ترین صدای بازار پیدا کرده است، استدلال کرد که آخرین تحولات مس تنها «کوهپایه های اورست» است. او پیش بینی می‌کند که قیمت‌ها در سال آینده به طور متوسط ۱۵۰۰۰ دلار در هر تن خواهد بود. آلیس فاکس، استراتژیست کالا در Macquarie Group Ltd.، در سانتیاگو گفت: «بر اساس تحلیل‌ها، شاخص‌ها نشان می‌دهند که قیمت بیش از حد پیش رفته است.

این تحلیلگر بیش از حد به مس بدبین نیست، اما فکر می‌کند که مسابقه‌ی کنونی "کمی زودرس" است و توسط سرمایه‌گذاران به سمت هرگونه کمبود فلز هدایت می‌شود.

این دیدگاهی است که بسیاری در شیلی با آن موافق هستند، حتی برخی از بزرگ‌ترین معدن‌کاران و تاجران جهان در صحبت‌های خصوصی خود به شاخص‌های ضعیف در مصرف‌کننده اصلی مس، یعنی چین، به عنوان دلیلی برای احتیاط اشاره می‌کنند.

تنها بخشی از بازار که در حال حاضر هیچکس مخالف کمبود آن نیست، سنگ مس نیمه فرآوری شده است که به عنوان کنسانتره شناخته می‌شود.

این تابعی از ناامیدی در عرضه و همچنین گسترش سرسام آور ظرفیت کارخانه ذوب جهانی، نتیجه معاملاتی است که در آن کارخانه‌های ذوب و بازرگانان برای محموله‌های سنگ مس تقریباً همان قیمتی را می‌پردازند که مس موجود در هنگام فرآوری به دست می‌آید.

رولاند هارینگ، مدیر اجرایی تولیدکننده مس اروپایی Aurubis AG به ما گفت که این یک وضعیت ناپایدار است. با توجه به اینکه فعالان بازار از گروه ترافیگورا گرفته تا میتسویی و شرکت‌های دیگر، تمرکز بر کنسانتره‌ها را تا سال آینده ادامه می‌دهند، نتیجه‌گیری باید این باشد که در مقطعی منجر به کاهش کارخانه‌های ذوب می‌شود و بازار تنگ‌تری برای این فلز خواهیم دید.

نقطه بحران ممکن است به پایان سال ۲۰۲۴ برسد، زمانی که معدنچیان در مورد هزینه‌های ذوب ذوب تحت قراردادهای عرضه سالانه مذاکره می‌کنند.

برای امسال، آنها با هزینه‌های درمانی به اصطلاح ۸۰ دلار در هر تن موافقت کردند. در مرحله بعد، معدنکاران سطوح بسیار پایین‌تر از آن را پیش‌بینی می‌کنند، با برخی پیش‌بینی‌ها برای نرخ‌های پایین تاریخی در ۴۰ دلار یا ۵۰ دلار در تن.

بدون توجه به اینکه امسال ممکن است چه اتفاقات دیگری رخ دهد، هیئتی متشکل از شش شرکت کننده در بازار در کنفرانس جهانی مس CRU در سانتیاگو در مورد یک چیز اتفاق نظر داشتند: پیش بینی قیمت‌های بالاتر در میان مدت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =