• ۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹
  • کد خبر: 54290
  • readingTime: ۲ دقیقه
طلا

بانک‌های مرکزی جهان و صندوق‌های ETF درماه‌های گذشته بالاترین ورودی طلا را به ثبت رسانده‌اند. تحلیل‌گران قیمت طلا در آینده نزدیک را بیش از ۲۵۰۰ دلار تخمین می‌زنند با این حال کاهش نرخ ارز مانع از افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار داخلی بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انس طلا در سال ۲۰۲۴ رکوردهای بسیاری را جابه‌جا کرد و نتیجه آن شکست سقف تاریخی و ثبت بالاترین قیمت طلا در کانال ۲۴۰۰ دلار بود. گلدمن ساکس در آخرین گزارش خود مدعی شد احتمال رشد قیمت انس طلا به محدوده ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ دلار وجود دارد. سایر داده‌ها نیز ادامه روند صعودی قیمت انس طلا را تأیید می‌کند. برای نمونه صندوق‌های ETF طلا در منطقه و چین بزرگترین جریان ورودی خود در سطح تاریخ را ثبت کردند. ورودی آنها ۱.۳ میلیارد دلار، بیش از ۱۷ تن طلاست. با این حساب ورودی EFT ها در ماه آوریل سقف تاریخی جدیدی داشت.

جابه‌جایی رکوردهای تاریخی توسط انس طلا

بر اساس داده‌های رسمی تخصیص طلا در کل ذخایر بانک خلق چین به ۴.۹ درصد یعنی بالاترین سطح در طول تاریخ رسید. بانک مرکزی چین در طول ۱۷ ماه گذشته بر ذخایر طلای خود می‌افزود و این روند را حتی در سقف تاریخی طلا نیز متوقف نکرد. در چرخه‌های قبلی روند صعودی یا نزولی انس طلا، بانک‌های مرکزی در موج‌های صعودی طلا می‌فروختند و در موج نزولی خریدار طلا بودند ولی این بار بسیاری از بانک‌های مرکزی در سطح جهان حتی در چرخه صعودی نیز بر ذخایر طلای خود افزودند.

بانک‌های مرکزی جهان طی ۳ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۴ رکورد بالاترین طلای خریداری شده را جابه‌جا کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد بانک‌های مرکزی در این مدت نزدیک به ۲۹۰ تن طلا خریده‌اند.

جابه‌جایی رکوردهای تاریخی توسط انس طلا

عطش بانک‌های مرکزی برای خرید طلا همچنان ادامه‌دار است و همین مسئله چشم‌انداز قیمتی بازار طلا را بیشتر از هر زمان دیگری روشن کرده است. منابع مختلف قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۴ را بالاتر از ۲۵۰۰ دلار تخمین می‌زنند و همین مسئله با افزایش قیمت طلا در بازار داخلی همراه بود.

پیش‌بینی قیمت طلا در بازار داخلی

همزمان با افزایش قیمت انس طلا در بازارهای جهانی و خوش‌بینی نسبت به ادامه روند صعودی، قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نیز برمدار صعود قرار گرفت. با این حال قیمت سکه و طلا در بازار داخلی از دو فاکتور انس طلا و نرخ ارز در بازار غیررسمی تأثیر می‌پذیرد و نزولی بودن نرخ ارز طی هفته‌های گذشته بازار سکه و طلا را ریزشی کرد. نسبت کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر به مراتب بیشتر از رشد نرخ انس طلا در بازارهای جهانی بود از این روی برآیند قیمت سکه و طلا در بازار داخلی برخلاف بازارهای جهانی نزولی است. گفت‌وگو با فعالان بازار نشان می‌دهد در صورت تثبیت نرخ ارز در بازار غیررسمی، طلا در بازار داخلی با انس حرکت می‌کند در غیر این صورت نباید انتظار داشت در کوتاه مدت بازار داخلی از انس طلا تأثیر بپذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =