طلا

خبر توقف خرید طلا توسط بانک مرکزی چین پس از ۱۸ ماه، با ریزش کم‌سابقه قیمت انس طلا در بازارهای جهانی همراه بود. حمایت چینی‌ها از انس طلا در ماه‌های گذشته منجر به شکست سقف تاریخی انس شده بود ولی چینی‌ها در ماه گذشته خرید طلا را متوقف کردند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، توقف خرید طلا توسط چین پس از ۱۸ ماه با شدیدترین ریزش قیمت انس طلا در بازارهای جهانی همراه بود. چینی‌ها از ۱۸ ماه قبل در یک روند صعودی هر ماه بر ذخایر طلای خود افزودند. این خریدها در کانال ۱۶۰۰ دلار آغاز شد و حتی در محدوده ۲۴۰۰ دلار نیز ادامه داشت. خرید متوالی بانک‌مرکزی چین از بازار طلا، قیمت این فلز گران‌بها را به شدت صعودی کرد. انس طلا در ماه‌های گذشته بارها سقف تاریخی خود را شکست و تا محدوده بالاتر از ۲۴۰۰ دلار پیش‌رفت ولی در نهایت چینی‌ها پس از ۱۸ ماه خرید طلا را متوقف کردند.

اژدها دیگر طلا نمی‌خرد / شدیدترین ریزش قیمت انس طلا در سال ۲۰۲۴

انس طلا در واکنش به این خبر ریزشی شد و از محدوده ۲۳۸۷ تا ۲۲۸۶ دلار ریخت ولی در پایان معاملات هفتگی به محدوده ۲۲۹۳ دلار برگشت. این سنگین‌ترین ریزش قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ بود و به تعبیر فعالان بازار به معنای آغاز روند نزولی در معاملات انس طلاست. اگرچه برخی از تحلیل‌گران مدعی‌اند توقف روند خرید طلا توسط چین شاید استراتژی برای خرید طلا در قیمت‌های پایین‌تر باشد. آنها می‌توانند انس طلا را با قیمتی حدود ۱۰۰ دلار کمتر بخرند.

ذخایر فعلی طلای چین در ۱۸ ماه گذشته افزایش یافت ولی همچنان نسبت به ذخایر طلای آمریکا پایین ارزیابی می‌شود. چین برای رساندن ذخایر طلای خود به سطح ذخایر آمریکا باید موجودی فعلی خود را بیش از ۱۵ برابر افزایش دهد. گلدمن ساکس در هفته‌های گذشته قیمت احتمالی برای هر انس طلا در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۴ را در کانال ۲۵۰۰ دلار پیش‌بینی کرده بود. سایر مؤسسات نیز قیمت انس طلا تا پایان سال را بین ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ دلار تخمین می‌زنند. با وجود پیش‌بینی صعودی شدن قیمت طلا یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های تاریخی خود را در روز جمعه تجربه کرد.

اژدها دیگر طلا نمی‌خرد / شدیدترین ریزش قیمت انس طلا در سال ۲۰۲۴

آیا روند قیمت انس طلا در بازارهای جهانی نزولی شد؟ تحلیل‌گران در آخرین ساعات روز جمعه پیش‌بینی‌های متفاوتی از روند قیمت طلا برای هفته‌های پیش‌رو بیان کردند. بیشتر تحلیل‌ها نشان می‌دهد با وجود ریزش قیمت انس طلا هنوز محدوده حمایتی ۲۲۸۰ تا ۲۳۰۳ از دست نرفته است. یکی از کاربران در صفحه خود دراین‌باره نوشت: ۲۲۸۰ آخرین سنگر طلا برای حفظ روند صعودی است و اگر از دست بروند کانال ۲۲۰۰ نیز به سادگی از دست می‌رود. انس طلا از اواسط ماه آوریل بارها نزولی شد ولی هر بار محدوده ۲۲۸۰ تا ۲۳۰۳ مانع از ادامه ریزش قیمت شد. در پایان معاملات روز جمعه نیز با وجود ریزش سنگین، قیمت طلا در همین سطح باقی ماند. اکنون باید منتظر ماند و دید آیا خریداران از قیمت انس حمایت می‌کنند یا انس طلا به روند ریزشی ادامه می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =