• ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
  • کد خبر: 55864
  • readingTime: ۲ دقیقه
شمش فولادی

آن‌طورکه بیگمنت ادعا کرده قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در ژوئن ۲۰۲۴ به ۴۸۲ دلار به ازای هر تن صعود کرد. درمقابل بهای این محصول در کشورهایی از قبیل چین و فیلیپین در ماه میلادی جاری روند نزولی پیدا کرد و هر تن از آن تا ۱۰ دلار افت قیمت داشته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت شمش فولادی در کشورهای مختلف در طول هفته گذشته روند متفاوتی تجربه کرد. آن‌طور که بیگمینت (BigMint) ادعا کرده قیمت صادراتی شمش فولادی ایران در طول هفته گذشته افزایش یافت. در مقابل کاهش تقاضا برای این محصول در آسیای جنوب شرقی، افت تولید را به همراه دارد. در واقع نرخ حمل و نقل در نواحی جنوب شرقی آسیا در ماه ژوئن طی یک روند صعودی بی سابقه به بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۴ رسید و طبق جدیدترین گزارش‌های منتشر شده کسب‌وکارها در سراسر مالزی، تایلند، ویتنام و سایر کشورهای همسایه با چالش‌های قابل‌توجهی در حوزه حمل و نقل مواجه هستند که این موضوع باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است.

روند متضاد قیمت شمش فولادی از چین تا ایران

ریزش قیمت شمش فولادی در آسیای جنوب شرقی و چین

مطابق نمودار فوق قیمت شمش فولادی در آسیای جنوب شرقی با آغاز ماه ژوئن روند نزولی پیدا کرد و تقاضا برای این کالا پایین ارزیابی شد. بررسی قیمت این محصول در بازار آسیا جنوب شرقی نشان می‌دهد هر تن شمش فولادی فیلیپینی نوع ۱۵۰x۱۵۰ میلی‌متری طی دو هفته گذشته ۵۱۰ تا ۵۱۳ دلار قیمت‌گذاری شد که از کاهش ۹ دلاری بهای این محصول در طول ماه ژوئن حکایت دارد. همچنین به گفته بعضی از منابع بازار شمش فولادی فیلیپین طی دو و سه روز اخیر با بهای هر تن ۵۰۵ تا ۵۱۰ نیز عرضه می‌شود ولی کسی زیر بار خرید آن نمی‌رود. هر تن شمش فولادی تایلندی نیز با کاهش پنج تا ۱۰ دلاری حوالی ۵۱۵ دلار قیمت دارد.

شرایط بازار شمش فولادی در چین نیز چندان مطلوب نیست و فولادسازان این کشور با کاهش چشمگیر قیمت این کالا روبه‌رو شده‌اند، به طوری که قیمت هر تن شمش فولادی در تانگشان چین افت بی‌سابقه ۳۰ یوانی معادل چهار دلار را تجربه کرد و هر تن از این محصول در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ با بهای ۳۴۰۰ یوان معادل ۴۶۷ دلار به فروش رسید. در جست‌وجوی علت این موضوع مشخص شد نوسانات قیمت مواد اولیه و ریزش بهای میلگرد در معاملات آتی بر نرخ شمش فولادی در این کشور تأثیر گذاشته است. هفته گذشته هر تن میلگرد در معاملات آتی با موعد تحویل اکتبر ۲۰۲۴ با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده با افت ۱۸ یوانی معادل دو دلار با قیمت نهایی ۳۶۳۷ یوان در تن یا ۵۰۱ دلار عرضه شد.

افزایش قیمت شمش فولادی در ایران با وجود محدودیت‌های انرژی

قیمت شمش فولادی در حالی در اکثر نقاط جهان وارد فاز نزولی شده که فولادسازان ایرانی هر تن از این محصول را با افزایش قیمت چهار دلاری در بازار جهانی به فروش می‌رسانند. طبق ادعای بیگمینت فولادسازان ایرانی طی مناقصه‌ای ۳۰ هزار تن شمش فولادی صادراتی را با بهای هر تن ۴۸۲ دلار با موعد تحویل جولای ۲۰۲۴ به فروش رسانده‌اند که این قیمت از رشد چهار دلاری هر تن شمش فولادی نسبت به معاملات منعقد شده در می ۲۰۲۴ حکایت دارد. بر اساس آخرین ارزیابی‌های بیگمینت قیمت هر تن شمش فولادی ایران در ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴ در حالی افزایش یافت که فولادسازان این کشور با محدودیت‌های شدید مصرف برق دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تنها در ساعات مشخصی از روز قادر به استفاده کامل از برق هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =