لیتیوم

قیمت سنگ لیتیوم کربنات در طول یک ماه گذشته بیش از ۱۳ درصد کاهش پیدا کرد. داده‌ها از بازار خودروهای برقی جهان از افت شدید تقاضا خبر می‌دهد. ضریب نفوذ خودروهای برقی در اروپا و آمریکا نزولی بود و این خبر خوبی برای بازار لیتیوم کربنات نیست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت لیتیوم کربنات با کاهش ۱۳.۲۷ درصدی طی یک ماه گذشته به ۹۱۵۰۰ یوآن در هر تن رسید. سال ۲۰۲۰ با ابلاغ سیاست‌های جدید دولت چین در حوزه خودروهای برقی قیمت لیتیوم کربنات بر فاز صعودی قرار گرفت ولی در کمتر از ۲ سال از کانال ۳۷ هزار یوآن تا ۵۷۰ هزار یوآن پیش‌روی کرد. با این حال در اوج خوش‌بینی‌ها، دولت چین یارانه خودروهای برقی را قطع کرد تا قیمت لیتیوم در یک سقوط تاریخی به کانال کمتر از ۱۰۰ هزار یوآن در هر تن برسد. قیمت لیتیوم کربنات در یک سال گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

قیمت لیتیوم ۱۳ درصد دیگر ریخت / کابوس ریزش لیتیوم تمامی ندارد

پس از تغییر سیاست دولت چین در قبال خودروهای برقی، لیتیوم و سایر فلزات کلیدی در صنعت باتری سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند. گزارش‌های ناامیدکننده از فروش خودروهای برقی نیز بر شدت کاهش قیمت این فلزات افزود. مرسدس‌بنز چشم‌انداز فروش خودروهای برقی خود را نصف کرد و سایر خودروسازان نیز از برنامه‌های قبلی عقب نشینی کردند. داده‌ها نشان می‌دهد ذخایر لیتیوم کربنات تولیدکنندگان باتری تکمیل است و تقاضای جدیدی در بازار وجود ندارند. آژانس انرژی پیش‌بینی کرد پیک قیمتی بعدی در بازار لیتیوم در سال ۲۰۲۸ رخ دهد.

تحلیل‌گران معتقدند بازار خودروهای برقی محرک اصلی در تقاضای لیتیوم کربنات بودند و عرضه و تقاضا در این بازار محرک افزایش قیمت لیتیوم در آینده است. در حقیقت اگر تقاضا برای خودروهای برقی افزایش پیدا نکند، قیمت لیتیوم کربنات تغییر خاصی پیدا نمی‌کند و شاید به روند نزولی فعلی ادامه دهد.

قیمت لیتیوم ۱۳ درصد دیگر ریخت / کابوس ریزش لیتیوم تمامی ندارد

ضریب نفوذ خودروهای برقی در بازارهای بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲ با اعمال سیاست‌های مالیاتی دولت چین کاهش چشم‌گیری داشت. به خصوص در اتحادیه اروپا ضریب نفوذ خودروهای برقی به یک‌باره سقوط کرد. این کاهش در بازار آمریکا کمتر حس شد ولی در چین ضریب نفوذ مانند اروپا یک سقوط تمام عیار را تجربه کرد. با این حال ضریب نفوذ خودروهای برقی در تمام بازارهای جهان روند صعودی دارد. در اروپا و آمریکا پس از شوک‌های مختلف ناشی از سیاست گذاری‌ها ضریب نفوذ این اتومبیل‌ها نزولی شد ولی در چین به سقف جدیدی دست پیدا کرده است.

تولیدکنندگان خودروهای برقی در چین طی ماه‌های گذشته بارها قیمت محصولات خود را کاهش دادند و همین سیاست را دنبال می‌کنند. کاهش قیمت خودروهای برقی شرایط برای رقابت را تسهیل می‌کند ولی در بازار آمریکا و اروپا خودروهای برقی دو سال سخت را پشت سر گذاشته‌اند ۲ سال قبل گزارش‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای این اتومبیل‌ها رشد چشم‌گیری به ثبت می‌رساند ولی شرایط از اکتبر ۲۰۲۲ تغییر کرد و این تحولات بازار لیتیوم کربنات را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد. برخی از تحلیل‌گران متوسط قیمت لیتیوم کربنات در سه ماه پایانی ۲۰۲۴ را در کانال ۶۰ هزار یوآن به ازای هر تن تخمین می‌زنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =