محمد میرزایی

محمد میرزایی، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: ریزشی شاخص نزدک، سناریوی صعودی بیت کوین را محو می‌کند و احتمال شکل‌گیری یک روند نزولی قوی برای بازار کریپتو وجود دارد. ازطرفی باتوجه به اتفاقات فاندامنتال به ویژه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نمی‌توان زمان دقیقی برای پایان روند نزولی نزدک پیش‌بینی کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نزدک (NASDAQ) دومین بازار بزرگ سهام در جهان بعد از نیویورک به شمار می‌رود که به عنوان بورس اوراق بهادار الکترونیکی شناخته می‌شود. شاخص نزدک اواسط جولای سال جاری طی یک روند صعودی موفق به فتح قله جدیدی یعنی حوالی ۲۰۶۹۰ واحد شد. ولی روند صعودی در این بازار پس از برخورد با سقف جدید به نزولی تغییر پیدا کرد و اکنون این شاخص حوالی ۱۹۰۲۳ واحد در نوسان است. محمد میرزایی، کارشناس بازارهای مالی در خصوص نزولی شدن شاخص نزدک طی روزهای اخیر به خبرنگار ایراسین توضیح می‌دهد: ریزش شاخص نزدک قابل پیش‌بینی بود و بررسی روند شاخص در نمودار زیر نشان می‌دهد هر زمان شاخص PE به بالاتر از ۳۰ تا ۳۵ برسد، روند اصلاحی نزدک آغاز خواهد شد. البته این شاخص اوایل سال ۲۰۰۰ به حوالی ۴۶ واحد رسید و سپس نزدک وارد روند اصلاحی شد. همچنین اصلاح نزدک در سال ۲۰۲۰ پس از رسیدن شاخص PE به سطح ۳۵ واحد اتفاق افتاد. از این رو عده‌ای از کارشناسان انتظار اصلاح نزدک در روزهای گذشته را به دلیل عدم رسیدن شاخص PE به سطح بالاتر از ۳۰ نداشتند.

محو سناریوی صعودی بیت کوین با ریزش شاخص نزدک

این کارشناس بازارهای مالی ادامه می‌کند: جدای از شاخص PE، نشانه‌های روند اصلاحی و ریزش در نمودار نزدک در تایم فریم بلند مدت نیز وجود داشت. علاوه بر این صاحبان کمپانی‌های بزرگ با نزدیک شدن نزدک به سقف خود اقدام به فروش دارایی و سهام خود کردند و شاهد نوساناتی در روند نزدک بودیم. درنتیجه شاخص PE، نمودار نزدک در بلندمدت و عملکرد بازارگردان‌ها از ریزش نزدک خبر می‌دادند و این اصلاح دور از انتظار نبود.

میرزایی با اشاره به نامشخص بودن پایان روند اصلاحی نزدک بیان می‌دارد: اگرچه ریزش نزدک قابل پیش‌بینی بود ولی به دلیل اتفاقات فاندامنتال به ویژه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا پیش‌بینی زمان دقیقی برای پایان روند نزولی نزدک دشوار خواهد بود. با این حال روند اصلاحی این شاخص بر بازارهای مالی دیگر نیز تأثیرگذار خواهد بود.

ریزش دسته‌جمعی بازارهای مالی

بررسی‌ها نشان می‌دهد رابطه مستقیمی بین بازار کریپتو و شاخص نزدک وجود دارد و کارشناسان مدعی‌اند بیت‌کوین نیز در روزهای آتی رنگ سبز را به خود نخواهد دید و وارد فاز اصلاح می‌شود. میرزایی با تاکید بر این موضوع می‌گوید: ریزش نزدک، سناریوی صعودی بیت کوین را محو می‌کند و احتمال شکل‌گیری یک سناریو نزولی قوی برای بازار کریپتو وجود دارد، به ویژه اینکه بیت‌کوین طی ماه‌های اخیر سقف جدیدی را به ثبت رساند. همچنین فاز اصلاحی نزدک روند صعودی در سایر بازارهای مالی در سطح جهان را نیز تضعیف و یا حتی متوقف می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =