بازار مسکن

براساس آمار بانک مرکزی تعداد معاملات ثبت شده در بازار مسکن تهران طی خرداد ماه تنها ۳۸۰۰ مورد بود، این عدد از رکود شدید حاکم بر معاملات خبر می‌دهد. رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان نیز معتقد است بازار مسکن اصفهان مانند تهران در رکود کامل به سر می‌برد. برخی از مشاوران املاک مدعی‌اند تعداد معاملات خرید و فروش در بعضی از محله‌های شهر انگشت شمار است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بر اساس آمار بانک مرکزی طی خرداد ۱۴۰۳ تنها ۳۸۰۰ قرارداد خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسیده است که از رکود شدید معاملات خبر می‌دهد. با این حال متوسط قیمت هر مترمربع با افزایش ۱۰.۲ درصدی از ۷۸ میلیون تومان در خرداد ۱۴۰۲ به ۸۶ میلیون تومان در خرداد ۱۴۰۳ رسید. سید مهدی حجازی رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان نیز با تأیید رکود شدید حاکم بر معاملات بازار مسکن اصفهان به خبرنگار ایراسین گفت: قیمت مسکن در اصفهان افزایش یافته است ولی بازار در رکود کامل به سر می‌برد.

گفت‌وگو با مشاوران املاک سطح شهر نشان می‌دهد تعداد معاملات به ثبت رسیده در بعضی از محله‌ها انگشت شمار است. تعداد فروشنده‌ها نسبت به ابتدای سال با ثابت است ولی خریداری در بازار وجود ندارد. نادر محمدعلی یکی از مشاوران املاک محله ولیعصر دراین‌باره گفت: فروشنده‌ها همان افرادی هستند که ابتدای سال هم فروشنده بودند، تعداد آنها بیشتر نشده است ولی مشتری در بازار پیدا نمی‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد درصدی از فروشنده‌ها نه تنها قیمت پیشنهادی خود نسبت به ابتدای سال را کاهش نداده‌اند بلکه چند درصد بالاتر برده‌اند، محمدعلی در مورد این فروشنده‌ها گفت: نمی‌دانم فروشنده با چه اعتماد به نفسی قیمت پیشنهادی را بالاتر می‌برد، ما می‌گوئیم متری ۲۵ میلیون تومان مشتری نداری، ولی فروشنده می‌گوید متری ۳۷ میلیون تومان کمتر نمی‌فروشم.

این دسته از فروشندگان با وجود شرایط رکودی حاکم بر معاملات راضی به کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود نمی‌شوند در مقابل بخش عمده‌ای از فروشنده‌ها نه تنها قیمت‌های پیشنهادی نسبت به فروردین‌ماه را کاهش داده‌اند، بلکه وعده تخفیف بیشتر پای معامله را می‌دهند. مظفر ناصری یکی از مشاوران املاک محله کاوه در این باره گفت: اگر خریداری پول نقد داشته باشد، هم قبل از معامله و هم پای معامله تخفیف خوبی می‌گیرد. تعدادی از خریداران حاضر در بازار پول نقد ندارند، بلکه منتظر نقد شدن سرمایه خود هستند. ناصری در مورد این افراد افزود: خریدار می‌گوید اگر خانه خودم یا ماشینم را فروختم فلان خانه را می‌خرم در حالی که فروش خانه خودش یک پروژه دیگر است.

حجم معاملات در بازار مسکن اصفهان سالانه با آغاز نیمه گرم سال افزایش می‌یابد و بر اساس آمار رسمی حجم معاملات بازار مسکن در ۳ ماه تابستان به مراتب بیشتر از ۹ ماه دیگر سال است ولی اکنون در فصل رونق بازار مسکن تقاضایی وجود ندارد و انتظار می‌رود با ادامه این شرایط قیمت‌های پیشنهادی در ادامه سال کاهش بیشتری داشته باشد. آرش فلاح یکی از مشاوران املاک محله توحید دراین‌باره گفت: قیمت مسکن کاهش پیدا نکرده است، فروشندگانی که عجله دارند روی قیمت پیشنهادتی تخفیف می‌دهند و اگر همین شرایط ادامه داشته باشد، تخفیف‌ها بیشتر خواهد شد. فروشنده‌ها امیدوارند تا پایان شهریورماه موفق به فروش ملک خود شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =