مسیح فرزانه

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: اکنون کسبه بازار بیش از هر زمانی در تلاش‌اند چراغ کسب خود را روشن نگه‌دارند چراکه رکود بازار خودرو به دولت چهاردهم انتقال یافته است. اگر دولت چهاردهم تمایل به بازنگری و تغییر سیاست‌های اقتصادی داشته باشد، تا پایان شهریورماه تغییری در بازار خودرو ایجاد نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت‌ها در بازار خودرو در دوران پساانتخابات سوار بر موج کاهشی شد و بازار خودرو تابستانی سرد و راکد را سپری می‌کند. اگرچه انتشار اخباری درباره احتمال تشدید تنش‌های منطقه از اواسط هفته گذشته سبب نوسانات هیجانی در بازار غیر رسمی دلار شد. ولی پس از مدت کوتاهی هیجانات در این بازار فروکش کرد و تأثیری بر بازار چهارچرخ‌ها نداشت تا روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه یابد.

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت فعلی این بازار به خبرنگار ایراسین می‌گوید: در حال حاضر رکود بسیار شدیدی بر بازار خودرو حکم فرماست و برای بنده که سابقه حضور بیش از بیست سال در بازار خودرو را داشته‌ام، چنین رکودی بی‌سابقه است. این رکود متعلق به سال جاری نیست و نتیجه سیاست‌گذاری‌های چهار سال گذشته است. سیاست‌گذاران طی سال‌های گذشته به اتخاذ سیاست‌های انقباضی پولی جهت کنترل تورم در بازارهای مختلف از قبیل خودرو، مسکن و… روی آوردند که ابتدای سال جاری نیز شاهد اجرای این تصمیمات بودیم. اتفاقات سیاسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به شدت به رکود بازار خودرو افزود.

فرزانه اضافه می‌کند: زمانی که دولتی باید کابینه خود را تحویل دهد، به حفظ یکسری از شاخص‌ها می‌پردازد چرا که این شاخص‌ها در تاریخ ثبت می‌شود، برای نمونه در تاریخ گفته می‌شود که دولت X دلار را با چنین نرخی به دولت Y تحویل داد یا نرخ تورم در بازار مسکن، خودرو و… در دولت x به چه میزانی بود. از این رو سیاست‌گذار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری جهت کنترل موقتی قیمت‌ها در بازار خودرو سیاست‌های انقباضی را به کار گرفت. سیاست‌های انقباضی نیز در شرایط فعلی اقتصاد ما همانند مسکن عمل می‌کند و دردها را به صورت مقطعی تسکین می‌بخشد.

دنده عقب قیمت‌ها در بازار خودرو

بررسی‌های میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت اکثر خودروهای داخلی از ابتدای هفته گذشته نزولی بود و تنها تعداد انگشت شماری از اتومبیل‌ها مانند اکستریم VX و جک J۴ آپشنال افزایش قیمت تجربه کردند. قیمت خودرو روز گذشته مصادف با ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ با توجه به تعطیلی بازار خودرو بدون تغییر باقی ماند تا کوییک S دنده‌ای با افت قیمت هفت میلیون تومانی در طول هفته گذشته با بهای ۴۱۵ میلیون تومان معامله شود. قیمت شاهین G طی روزهای اخیر هشت میلیون ریخت و به ۷۱۴ میلیون تومان رسید. در این میان پژو ۲۰۷i دنده‌ای پرچم‌دارِ کاهش قیمت‌ها طی هفت روز اخیر بود و نزول عجیب بیش از ۴۰ میلیون تومانی تجربه کرد تا به کانال ۶۹۸ میلیون تومان بازگردد. فیدلیتی پرایم پنج‌نفره نیز پرچم‌دار کاهش قیمت‌ها در میان خانواده خودروهای مونتاژی به شمار می‌رود و بهای این خودرو با افت ۶۵ میلیون تومانی در روزهای گذشته به یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون تومان رسید. در مقابل قیمت پژو پارس LX TU۵ هفته گذشته ۱۸ میلیون تومان افزایش یافت و با بهایی بیش از ۸۶۰ میلیون تومان معامله شد. فعالان بازار توقف تولید این خودرو را علت اصلی افزایش قیمت آن طی روزها اخیر عنوان می‌کند.

طبق توضیحات این کارشناس بازار خودرو سیاست‌های انقباضی قادر به کنترل قیمت خودرو در کشور ما طی بلند مدت نیست و تورم مانند سال گذشته با سرعت و شدت بیشتری بازخواهد گشت، فرزانه تاکید می‌کند: سیاست‌های انقباضی و کنترل دستوری قیمت‌ها باید با سیاست‌های مالی در دراز مدت هم‌راستا باشد، در غیر این صورت تورم با قدرت بیشتری باز می‌گردد. درست مانند اتفاقی که سال گذشته به واسطه سیاست‌های غیرکارشناسی رخ داد، بازار خودرو از اردیبهشت تا شهریور ۱۴۰۲ در رکود به سر برد و قیمت‌ها کاهش نسبی تجربه کردند. ولی ورق بازار از اواخر شهریور ۱۴۰۲ برگشت و اگر به اعداد و ارقام بازار خودرو در آن زمان بنگرید، خواهید دید که بازار از آخر تابستان ۱۴۰۲ روند صعودی را شروع کرد و تا دی ماه ۳۰ درصد کاهش قیمتی ابتدای سال خود را باز پس گرفت.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر شاهد جا ماندن تورم تولید از تورم بازار هستیم، به عبارت ساده‌تر خودروساز طی سال‌های گذشته آنطور که باید قیمت تولیدات خود را به واسطه کنترل دستوری قیمت‌گذار افزایش نداد. البته صحبت‌هایی به گوش می‌رسد که دولت از اردیبهشت ۱۴۰۲ قیمت خودرو را ثابت نگه داشته است. ولی در عمل مشاهده می‌کنید خودروسازان به بهانه‌های مختلف مانند تغییر استاندارد، ایمنی، آپشن و امثال آن قیمت تولیدات خود را بالا برده‌اند.

انتقال رکود به دولت جدید

این کارشناس بازار خودرو با پیش‌بینی رکود در بازار خودرو تا پایان تابستان، تاکید می‌کند: به اعتقاد بنده رکود بازار خودرو از دولت سیزدهم به دولت چهاردهم انتقال یافته است زیرا دکتر پزشکیان باید طی روزهای آینده هیأت وزیران خود را معرفی کند، رأی اعتماد دریافت کنند و سپس مدیران بخش‌های مختلف انتخاب شوند. از این رو دولت چهاردهم اگر تمایل به بازنگری و تغییر سیاست‌های اقتصادی هم داشته باشد، تا پایان شهریورماه تغییری در بازار خودرو ایجاد نخواهد شد و بازنگری سیاست‌ها اقتصادی در دولت جدید زمان‌بر است.

این روزها ماندگاری رکود و عدم انعقاد معامله در بازار خودرو باعث شده برخی از نمایشگاه‌داران به فکر تغییر شغل بیافتند. فرزانه با اشاره به تلاش کسبه برای روشن نگه‌داشتن چراغ کسب و کار خود توضیح می‌دهد: اکنون از هر ۱۰ نفر شاید شش تا هفت نفر یا ۶۰ تا ۷۰ درصد معاملات میان فعالان بازار رخ می‌دهد و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد حاضر در بازار مصرف کننده بوده که با هدف استفاده در بلند مدت خودرو خریداری می‌کنند. از این رو فعالان و کسبه بازار بیش از هر زمانی در تلاش‌اند چراغ کسب خود را روشن نگه‌دارند.

ادامه حیات بازار خودرو در گرو تغییر در اقتصاد سیاسی

این کارشناس بازار خودرو عقیده دارد تغییر در اقتصاد سیاسی و مسائل کلان راه ادامه حیات در بازار خودرو است و در این رابطه اظهار می‌کند: درمجموع راه خروج بازار خودرو از رکود تغییر در اقتصاد سیاسی و مسائل کلان آن است. اگر دولت آقای پزشکیان و سیاست‌گذاران کلان به این نتیجه برسند که چرخ صنعت خودرو کشور ما در صورت تعامل با سراسر جهان می‌چرخد و مسیرهای اقتصاد سیاسی را باز کنند تا تولیدکنندگان ما با خودروسازان بزرگ دنیا تعامل کنند، شرایط در بازار خودرو در دراز مدت تغییر خواهد کرد. درواقع از این روش اقتصاد ما به آرامش نسبی خواهد رسید تا خودروساز ما توان ادامه حیات داشته باشد.

در انتها فرزانه خاطرنشان می‌کند: اکنون صنعت خودرو ما بیش از هر زمانی به انتقال فناوری و جذب سرمایه نیاز دارد. از طرفی جدا از فرمول کلانی چون تغییر نگاه کلان حکمرانی به اقتصاد سیاسی و توقف فروش خودرو در سیستم اشتباه سامانه در کنار فاصله گرفتن از روش ضررده قیمت گذاری دستوری، تاکید بر خصوصی سازی خودروسازان و شتاب دادن بر واردات خودروهای نو، استفاده از سایر مسیرها فقط مسکن‌های مقطعی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =