بازار خودرو

ابراهیم شجاعت، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: بازار خودرو پس از انتخابات وارد فاز رکودی شد که این شرایط با حضور دولت چهاردهم سامان می‌یابد. اکنون مردم نسبت به آینده اقتصاد امیدوار شده‌اند و به نوعی امید در دل بازار خودرو زنده شد تا قیمت‌ها کاهش پیدا کرده ولی خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت انواع خودرو در آخرین روز هفته گذشته با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود و تغییر قیمت در بین محصولات مونتاژی و تولید داخل از ۵۰۰ هزار تومان تا حوالی ۱۰۰ میلیون تومان گزارش می‌شود. مشاهدات میدانی از بازار خودرو از افت بهای اکثر تولیدات ایران‌خودرو و سایپا حکایت می‌کند که فعالان بازار عقب‌نشینی دلار در بازار غیررسمی به کانال‌های پایین‌تر را علت ریزش قیمت خودرو عنوان می‌کنند. در آخرین روز کاری هفته گذشته دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال افت قیمت چشمگیری در میان محصولات ایران‌خودرو تجربه کرد و قیمت آن با کاهش ۱۱ میلیون تومانی به حوالی ۹۵۰ میلیون تومان رسید. سپس باید به سورن پلاس دوگانه سوز و رانا پلاس اشاره کرد که هر کدام با کاهش قیمت شش تا هفت میلیون تومانی به ترتیب با بهای ۷۱۲ میلیون تومان و ۶۰۲ میلیون تومان معامله شدند. قیمت خودروهای سایپا روز پنجشنبه با ثبات همراه بود و تنها کوییک GXL با افت یک میلیون تومانی حوالی ۴۰۷ میلیون تومان در بازار ارزش‌گذاری شد.

هفته گذشته وضعیت قیمت‌ها در بازار خودروهای مونتاژی متفاوت بود و اکثر مدل‌ها با نوسانات چشمگیری همراه شدند، به طوری که بهای چانگان CS۳۵ فول ۲۰۲۳ طی یک روند صعودی حوالی ۹۵ میلیون تومان بالا رفت و به یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان رسید. کی‌ام‌سی J7 کرمان موتور نیز با افزایش ۱۳ میلیون تومانی با بهای یک میلیارد و ۶۰۲ میلیون تومان به فروش رسید. در مقابل قیمت هیوندای النترا محصول مونتاژی کرمان موتور با ریزش ۹۰ میلیون تومانی حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت خودرو ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ نیز به دلیل تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو ثابت بود.

امید در دل بازار خودرو زنده شد

اگرچه قیمت چهارچرخ‌ها هفته گذشته با افت‌وخیز محسوسی همراه شد ولی گزارش‌های میدانی از رکود مطلق بازار خودرو حکایت می‌کند. ابراهیم شجاعت، کارشناس بازار خودرو دراین‌باره به خبرنگار ایراسین می‌گوید: بازار خودرو پس از انتخابات ریاست جمهوری وارد فاز رکودی شد. مردم پس از انتخابات نسبت به اقتصاد امیدوار شدند و به نوعی امید در دل بازار خودرو زنده شد، به همین جهت قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. البته تنش‌های سیاسی طی روزهای اخیر باعث شده بازار خودرو متلاطم شود و قیمت‌ها تغییر کند. ولی رکود همچنان پابرجاست.

شجاعت با اشاره به سامان یافتن بازار خودرو پس از شروع به کار دولت جدید بیان می‌دارد: با این حال باید صبور باشیم تا کابینه اقتصادی دولت چهاردهم به صورت کامل معرفی شود. انتخاب وزیر اقتصاد و سیاست‌های مورد نظر وی در حوزه صنعت و حوزه ارزی برای بازار خودرو بسیار حائز اهمیت است. بازار خودرو پس از شروع به کار کامل دولت جدید رونق پیدا خواهد کرد و شرایط با حضور دولت چهاردهم سامان می‌یابد.

در انتها این کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت بازار خودروهای وارداتی توضیح می‌دهد: بازار خودروهای وارداتی مانند تولید داخل و مونتاژی راکد است. خودروهای وارداتی با بهای بالایی به فروش می‌رسند و معاملات کمی در این بازار منعقد می‌شود. باتوجه به اینکه بحث واردات خودروهای دست دوم در میان است، مردم سعی می‌کنند این خودروها را به صورت مستقیم از شرکت‌ها خریداری کنند. در مجموع مردم در شرایط فعلی در یک نقطه ایستاده‌اند و به آینده بازار خودرو با وجود دولت جدید امیدوارند. ولی محتاطانه عمل می‌کنند و معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =