رمزارز

بازدهی بالای رمزارزها نسبت به ریال در طول یک سال گذشته با افزایش سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در این بازار همراه بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات در صرافی‌های داخلی افزایش یافته است و سرمایه‌گذاران ایرانی علاقه شدیدی به خرید میم‌کوین‌های دارند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حجم معاملات صرافی‌های داخلی در طول ۱ سال گذشته به طور چشم‌گیری افزایش یافته است. در فاز رکود بازار رمزارزها صرافی‌های داخلی نیز نیمه تعطیل بودند ولی با آغاز روند صعودی جدید این بازار، حجم معاملات صرافی‌های داخلی به فراتر از روزی هزار میلیارد تومان افزایش یافته‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول ۱ ماه گذشته حجم معاملات تتر، بیت‌کوین و نات‌کوین از سایر رمزارزها بیشتر بود. تنها در یکی از بزرگترین صرافی‌های داخلی این ۳ مورد بیش از روزی ۲۰۰ میلیارد تومان معامله می‌شوند.

صرافی‌های داخلی در فاز صعودی قبلی بازار رمزارزها نیز روزهای شلوغی را تجربه کردند. در واقع با هر بار صعودی بیت‌کوین و رمزارزها سرمایه‌گذاران بیشتری جذب این بازار می‌شوند. قیمت بیت‌کوین از نظر دلار کمتر از ۵ هزار دلار از سقف تاریخی خود بالاتر رفت ولی از نظر ریال هر بیت‌کوین از مهرماه سال ۱۴۰۲ تا کنون رشد بیش از ۲۶۰ درصدی به ثبت رساند.

رشد سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بازار رمزارزها/ علاقه ایرانی‌ها به خرید میم‌کوین‌های کریپتو کارنسی

بازدهی سایر رمزارزها نسبت به بیت‌کوین شرایط یکسانی ندارد. قیمت بعضی از رمزارزها در طول ۱ سال گذشته رشد خاصی نداشت ولی تعدادی از رمزارزها افزایش شدیدی را به ثبت رسانده‌اند. در فازهای صعودی قبلی این بازار نیز گاهی بازدهی برخی از رمزارزها به مراتب بالاتر از بیت‌کوین بود. در ماه‌های گذشته سولانا یکی از بیشترین بازدهی‌ها را به ثبت رساند. اگر در نخستین روزهای مهر ۱۴۰۲ تنها ۱ میلیون تومان رمزارز سولانا خریده بودید، سرمایه شما تا ۱۲۰۰ درصد رشد می‌کرد و به بیش از ۱۱ میلیون تومان می‌رسید.

رشد سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بازار رمزارزها/ علاقه ایرانی‌ها به خرید میم‌کوین‌های کریپتو کارنسی

در مقابل تعداد زیادی از رمزارزها نسبت به سال گذشته بازدهی کمتر از نرخ سود سپرده‌های بانکی به ثبت رسانده‌اند ولی رشد قیمت تتر در فاز صعودی بازار رمزارزها دلیلی شد تا بازدهی رمزارزها نسبت به ریال بالاتر از دلار باشد. بیت‌کوین نسبت به سقف دلاری خود کمتر از ۵ هزار دلار افزایش یافت ولی نسبت به سقف ریالی حدود ۱۰۰ درصد رشد کرد.

ایرانی‌ها به چه رمزارزهایی علاقه دارند؟

مراجع مختلفی رمزارزها را از نظر حجم بازار و اعتبار پروژه رتبه بندی می‌کند ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در بازار رمزارزها براساس اعتبار پروژه یا حجم بازار رمزارز نیست. برای مثال رمزارز یونی سوآپ یکی از معتبرترین پروژه‌های کریپتو کارنسی با حجم بازار نزدیک به ۴ میلیارد دلار و رتبه ۲۳ در سایت کوین‌مارکت‌کپ است ولی حجم معاملات آن در چند صرافی داخلی در هر ۲۴ ساعت به ۳۰۰ میلیون تومان نمی‌رسد، در طرف مقابل نات‌کوین رتبه ۵۷ کریپتو کارنسی در ماه گذشته بالاترین ارزش معاملات در صرافی‌های داخلی را داشت. یا میم کوین فلوکی با حجم بازار حدود ۱ میلیارد دلار در صرافی‌های داخلی چند برابر بیشتر از پروژه‌های بزرگ بازار خرید و فروش می‌شود.

بدون در نظر گرفتن تتر و بیت‌کوین حجم معاملات میم‌کوین‌ها در صرافی‌های داخلی بالاتر از سایر رمزارزهاست. بررسی حجم معاملمات چند صرافی بزرگ داخلی در طول یک ماه گذشته نشان می‌دهد حجم معاملات میم‌کوین‌ها به طور معناداری بیشتر از رمزارزهای معتبر کریپتو کارنسی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =