بورس آمریکا

انتشار جدیدترین داده‌های اقتصادی آمریکا با ریزش چند تریلیون دلاری قیمت سهام بورس این کشور همراه بود. داده‌های اقتصادی آمریکا و سایر کشورهای بزرگ مانند چین از آغاز رکود خبر می‌دهند به همین دلیل بورس آمریکا همراه با بازار کامودیتی‌ها و رمزارزها ریزشی شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، داده‌های اقتصادی آمریکا و سایر کشورهای بزرگ جهان مانند چین در ماه‌ها گذشته از آغاز رکود حکایت می‌کند. این کشورها ۲ سال قبل با هدف کنترل تورم، سیاست‌های انقباضی را در دستور کار قرار دادند و در ابتدا موفقیت‌هایی بدست آوردند ولی اقتصاد هر روز بیشتر از روز قبل به رکود نزدیک‌تر شد تا اینکه در آخرین داده‌های اقتصادی وضعیت صنایع آمریکا در شرایط قرمز قرار می‌گیرد.

عصر سه‌شنبه شاخص مدیران خرید بخش‌های تولیدی در آمریکا منتشر شد. این شاخص همچنان کمتر از عدد ۵۰ قرار دارد. حد وسط شاخص مدیران خرید یا PMI عدد ۵۰ است و قرائت کمتر از این مقدار از شرایط سخت بخش‌های تولیدی خبر می‌دهد. در طول چند ماه گذشته شاخص PMI در بسیاری از کشورهای جهان به کمتر از ۵۰ رسیده است.

چند تریلیون دلار در بورس آمریکا پودر شد! / وخامت بحران در اقتصاد جهانی بانتشار شاخص های جدید

پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ آمریکا، شاخص مدیران خرید هرگز برای مدتی بیش از ۶ ماه در سطح کمتر از ۵۰ واحد قرار نداشت ولی این رکورد در ماه‌های گذشته شکسته شد. روز چهارشنبه موقعیت‌های شغلی ایجاد شده نیز کمتر از پیش‌بینی‌ها منتشر شد و این دو داده بورس آمریکا را به شدت ریزشی کرد. تنها در مدت دو روز چند تریلیون دلار از سهام شرکت‌های آمریکایی دود شد.

چند تریلیون دلار در بورس آمریکا پودر شد! / وخامت بحران در اقتصاد جهانی بانتشار شاخص های جدید

ماه گذشته نیز پس از انتشار داده‌های PMI بورس آمریکا برای چند روز متوالی ریزشی شد و بیش از ۶ تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داد. فدرال رزرو برای کنترل این شرایط جلسه فوری برگزار کرد و وعده کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر را داد. با کاهش قیمت سهام در بازار آمریکا بسیاری از بازارهای جهانی به خصوص کامودیتی و رمزارزها نیز ریزشی شدند.

انس طلا پیش از انتشار این داده‌ها تا سقف ۲۵۳۲ دلار پیش‌روی کرده بود و سپس با بورس آمریکا ریزشی شد و به کانال ۲۴۰۰ دلار برگشت. بیت‌کوین نیز تا ۵۶ هزار دلار ریخت. در بازار فلزات پایه و محصولات فولادی ریزش‌های قیمتی سنگینی به ثبت رسیده است. با این حال بازارهای جهانی چشم‌انتظار داده‌های جدید اقتصادی به خصوص داده اشتغال بخش غیرکشاورزی معروف به NFP در روز جمعه هستند. در صورت گزارش ضعیف این داده‌ها در روز جمعه انتظار می‌رود قیمت سهام و کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی به روند نزولی خود ادامه دهند، البته قیمت‌ها در بازار کامودیتی‌ها حساسیت بیشتری با شاخص‌های اقتصادی چین دارند. دولت چین در طول هفته‌های گذشته با معرفی یک طرح حمایتی جدید از بخش‌ها داخلی موفق شد تقاضا در بخش‌های مختلف را افزایش دهد ولی اینکه این اقدامات تا چه حد موفقیت آمریکا بوده‌اند؟ به داده‌های اقتصادی ماه پیش‌رو بستگی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =