• ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
  • کد خبر: 60417
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی کالاهای اساسی

نرخ بهره در ماه سپتامبر فقط ۰.۲۵ درصد کاهش می‌یابد در حالی که انتظار می‌رفت بین ۰.۵ تا ۰.۷۵ درصد کاهش پیدا کند. این خبر با ریزش دسته جمعی کامودیتی‌ها در معاملات هفته گذشته همراه بود. نفت برنت کف قیمتی مهمی را شکست که از دسامبر ۲۰۲۱ موفق به شکست آن نشده‌بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت کامودیتی‌ها در هفته اول ماه سپتامبر برخلاف پیش‌بینی‌ها ریزشی شد. با تأیید فدرال رزرو مبنی بر کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر انتظار می‌رفت واکنش کامودیتی‌ها مثبت باشد ولی در طول هفته گذشته انتظار برای کاهش نرخ بهره از ۰.۵ درصد به ۰.۲۵ درصد رسید و به دنبال این خبر بازار کامودیتی‌ها با قدرت ریزشی شد. نوسانات هفتگی بعضی از کامودیتی‌ها به قرار نمودار زیر است:

هفته ریزشی در بازار کامودیتی‌ها

بازار انرژی با پرچم‌داری نفت و بنزین چراغ اول را در ریزش قیمت‌ها روشن کرد. قیمت هر بشکه نفت خام با کاهشی نزدیک به ۸ درصدی به کانال ۶۷ دلار رسید. در بازار نفت برنت نیز قیمت‌ها به هر بشکه ۷۱ دلار کاهش پیدا کرد. نفت برنت کف قیمتی مهمی در آخرین روزهای هفته گذشته از دست داد و حالا اهداف پایین‌تری در کانال ۶۰ دلار دنبال می‌کند.

هفته ریزشی در بازار کامودیتی‌ها

نفت برنت از دسامبر ۲۰۲۱ بارها تا محدوده حمایتی ۷۲ تا ۷۴ دلار کاهش یافته بود ولی هر بار مورد حمایت خریداران قرار گرفت تا اینکه معاملات هفتگی را در قیمت ۷۱ دلار به پایان رساند. با این شرایط محدوده حمایتی بعدی برای نفت برنت ۶۸ دلار و سپس ۶۴ دلار است. قیمت بنزین و گازوئیل نیز همراه با نفت برنت کاهشی شد ولی قیمت گاز طبیعی حدود ۷ درصد رشد کرد. اگرچه باید در نظر داشت قیمت گاز در اروپا و انگلیس کاهش یافت و تنها در آمریکا صعودی بود، زیرا تقاضا در هفته‌های گذشته بیش از حد انتظار افزایش یافته است.

واکنش بازار فلزات پایه نیز مانند بازار انرژی به اخبار هفته گذشته منفی بود و انواع فلزات ریزشی شدند. فلز روی به ۲۷۰۵ دلار در هر تن رسید، فلز نیکل ۱۵۹۰۷ دلار در تن معامله شد و هر تن فلز آلومینیوم با کاهش ۴.۳۳ درصدی با قیمت ۲۳۴۱ دلار مورد معامله قرار گرفت. اخبار مختلف از کاهش شدید تقاضا برای فلزات در بازارهای مختلف جهان به ویژه چین حکایت می‌کند. چینی‌ها در ۵ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۴ بر ذخایر فلزات خود افزودند و در طول ۲ ماه گذشته از ذخایر خود استفاده کردند.

افت تقاضا در بازارهای انرژی، فلزات پایه و فلزات گران‌بها با افزایش نسبی تقاضا در بازار مواد غذایی همراه بود. در معاملات هفته اول ماه سپتامبر قیمت بسیاری از مواد غذایی صعودی بود. افزایش برداشت از مزارع طی سال زارعی قبلی منجر به کاهش شدید قیمت مواد غذایی شد ولی این روند کاهشی در هفته گذشته متوقف شد. برای مثال قیمت هر تن سویا در طول ۱ سال اخیر بیش از ۲۶ درصد کاهش یافته است ولی در طول هفته گذشته ۲.۲۸ درصد افزایش یافت، یا قیمت گندم با وجود کاهش ۸ درصدی در ۱ سال اخیر ولی در معاملات هفته قبل ۳.۶۶ درصد افزایش یافت.

با وجود ریزش قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها در معاملات هفته گذشته، تحلیل‌گران منتظر جلسه فدرال رزرو و تعیین نرخ بهره هستند، زیرا آغاز چرخه انقباضی چراغ سبز مهمی به کامودیتی‌ها برای افزایش قیمت‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =