علی کیانی

رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی فولاد مبارکه در سی‌امین دوره همایش ممیزان داخلی فولادمبارکه گفت: هم اکنون پس از سی سال، ۱۲ استاندارد مدیریتی در سازمان فولاد مبارکه استقرار یافته و موفق به اخذ ۵ بار تندیس تعالی سازمانی شدیم و تداوم این روند با نهادینه‌سازی و ارتقا فرهنگ سازمانی رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سی‌امین دوره همایش ممیزان داخلی فولادمبارکه پنج‌شنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۳ با حضور تعدادی از جمعی از معاونین و مدیران و تیم ممیزی فولاد مبارکه برگزار شد.

علی کیانی، رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی شرکت فولاد مبارکه در این همایش اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه برای گام برداشتن در مسیر تعالی و خلق آینده‌ای بهتر از همان ابتدای راه اندازی شرکت تاکنون همواره تلاش نموده استانداردهای نوین مدیریت را به منظور تضمین کیفیت و بهره‌وری، در تمامی جنبه‌های مدیریتی از تولید محصولات استاندارد و با کیفیت تا جنبه‌های انسانی و رفتاری با کارکنان، در بالاترین سطح خود در مسیر چشم‌انداز و اهداف از پیش تعیین شده خود استقرار، حفظ و ارتقا دهد.

وی ادامه داد: در همین راستا از سال ۱۳۷۴ به منظور نهادینه کردن تفکر سیستمی به استقرار استاندارد مدیریت کیفیت اقدام کرد و سپس با ایجاد سایر رویکردهای مشارکتی و تحول، پایه‌های این تفکر را در شرکت فولاد مبارکه غنی‌تر نمود و از سال ۱۳۸۲ با ورود مدل تعالی سازمانی با الگو برداری از مدل مدیریت کیفیت اروپا EFQM نسبت به استقرار این مدل در شرکت اقدام کرد.

کیانی مدیریت تعالی سازمانی را به دلیل همراهی کارکنان و انجام آموزش‌های تخصصی در این حوزه دانست و تاکید کرد: هم اکنون پس از سی سال، ۱۲ استاندارد مدیریتی در سازمان فولاد مبارکه استقرار یافته و موفق به اخذ ۵ بار تندیس تعالی سازمانی شدیم و در سال گذشته نیز برای اولین بار از مرز امتیاز ۷۰۰ گذشتیم.

رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی شرکت فولاد مبارکه، دغدغه معاونت تکنولوژی را درک مفاهیم تعالی سازمانی در تمامی لایه‌های سازمان عنوان کرد و افزود: حفظ و توسعه این مسیر زمانی اتفاق می‌افتد که فرهنگ سازمانی مناسب که همان رفتارها، ایده‌ها و باورهای کارکنان به این مفاهیم است اتفاق بیفتد و می‌خواهیم این فرآیند سالیان سال ادامه پیدا کند تا آینده بهتری را خلق کنیم، به همین خاطر مهمترین دغدغه ما فرهنگ تعالی سازمانی است.

باید فرهنگ تعالی سازمانی در فولاد مبارکه جاری باشد

کیانی با اشاره به اینکه جهت شناسایی ابعاد مدل فرهنگ تعالی سازمانی تمامی مدل‌های موجود در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت، گفت: مدل‌های تعالی موجود در دنیا نظیر مدل دمینگ، مالکوم بالدریج، مدل EFQM و مدل تعالی سازمانی ویرایش ۱۴۰۰ المان‌های فرهنگ تعالی سازمانی در ۴ بخش و شامل ۱۲ موضوع شناسایی شد که تفکر سیستمی و نقدپذیری و یادگیری به عنوان دو جز از اجزای این مدل در این رویداد مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین، آن چیزی که نماینده مدیریت سازمان به دنبال آن است، جاری و ساری شدن این مفاهیم است.

بهترین سازمان خاورمیانه‌ایم اما همچنان نیازمند نقد پذیری و یادگیری هستیم

وی در بخش انطباق پذیری سازمان‌های متعالی، نقد پذیری و یادگیری را مبحث دیگر این روند دانست و گفت: بادبان‌های یک کشتی با باد مخالف اوج می‌گیرند و باد مخالف است که منجر به حرکت کشتی در اقیانوس زمانی که سایر اجزا نمی‌توانند فعالیت خود را برای اداره کشتی رو به جلو هدایت کنند انجام دهند، اما این موضوع یعنی چه؟ این موضوع، به این فرآیند اشاره دارد که اگر بحث نقدپذیری در سازمان جاری نباشد، نمی‌توانیم فرصت‌های بهبود خودمان را ببینیم. این در حالی است که بهترین سازمان ایرانی در کشور و در خاورمیانه هستیم اما همچنان نیازمند نقد پذیری هستیم.

کیانی با بیان اینکه فرایندهایی مانند خودارزیابی ها، ارزیابی‌ها، ممیزی‌های داخلی و خارجی را که باعث فرهنگ نقد پذیری می‌شود، تصریح کرد: در فرایند ممیزی داخلی سال جاری ۱۰ مشاهده‌گر و ۹۷ ممیز در مرداد ماه در ۱۶۴ کمیته تحول به بررسی معیارهای ممیزی تعریف شده در شرکت پرداختند.

وی ادامه داد: هم اکنون در بانک اطلاعاتی ممیزان داخلی ۱۰۱ نفر حضور دارند که ۱۵ نفر خانم و ۸۶ نفر آقایان هستند. ۲۰۰ نفر بانوان از ۱۲ هزار نفر شاغلین هستند اما ۱۵ درصد از تیم ممیزان از خانم‌ها هستند. این موضوع نشان می‌دهد ما بدون هیچ محدودیتی از همه همکاران استفاده می‌کنیم. اجرای فرآیندهای سازمان جنسیت پذیر نیست. همچنین ما باید به نقطه‌ای برسیم که حداقل ۱۴۰ نفر ممیز صلاحیت دار آموزش دیده داشته باشیم.

رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی شرکت فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: ما دارای یک مدل شایستگی برای انتخاب ممیزان بر اساس استاندارد ۱۹۰۱۱ هستیم و همکاران شایسته و منتخب را به کانون ارزیابی می‌فرستیم. همچنین دوره‌های آموزشی ۵ روزه داریم که در صورت قبولی وارد فرآیند ممیزی داخلی می‌شوند و در صورت کسب حداقل‌ها به عنوان ممیز داخلی از آنها استفاده می‌شود.

آموزش، قدرتمندترین سلاح تغییر است

رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی شرکت فولاد مبارکه با طرح نقل قولی از نلسون ماندلا، افزود: قدرتمندترین سلاح ممکن برای تغییر، آموزش است به شرطی که فرآیند نیازسنجی، برنامه‌ریزی، اجرا و اثر بخشی به طور صحیح اجرایی شود و به آموزش‌هایی که در سال جاری در جهت توسعه مفاهیم استانداردهای مدیریتی اجرا شده است اشاره داشت.

فرایند ممیزی داخلی فولاد مبارکه در کشور بی‌نظیر است

وی بیان داشت: فولاد مبارکه تنها شرکتی است که در حوزه تربیت سرمایه‌های انسانی لازم برای اجرای فرایندهای ممیزی این نظام را عملیاتی کرده است. ما به دنبال یک کار تیمی برای برداشتن گام‌های بهبود مستمر در سازمان هستیم که همین تفکر باعث شده فرایند ممیزی داخلی که به صورت سالانه در این شرکت انجام می‌شود در بین دیگر کسب‌وکارهای کشور بی‌نظیر باشد. گزارشات ممیزی، کمترین محصول انجام این فرایند است و انتقال دانش بین واحدها و بالا رفتن تجربه برای بهتر انجام دادن کار، محصول ارزشمندتری است که در این فرایند به دست می‌آید و توسعه سیستم‌های مدیریتی از این طریق در واحدهای سازمانی با سهولت بیشتری انجام می‌پذیرد.

استانداردهای جدیدی در فولاد مبارکه به‌زودی پیاده‌سازی می‌شود

رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی شرکت فولاد مبارکه در پایان ارائه سخنرانی خود، برنامه‌های شرکت در مورد استانداردهای مدیریتی در دست اجرا شامل استانداردهای حوزه مدیریت کربن، تداوم کسب و کار، امنیت اطلاعات و مدیریت نوآوری و چالش‌ها و اقدامات انجام شده در این استانداردها را تشریح و نقشه راه این حوزه تا افق ۱۴۱۰ را ارائه نمود و در انتها برنامه ممیزی خارجی در سال جاری که ۹۰ نفر روز در ۱۰ استاندارد از ۲۸ مهر ماه اتفاق خواهد افتاد را برای حاضرین در جلسه تشریح کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =