• ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
  • کد خبر: 61282
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

کامودیتی‌ها به خصوص طلا و نقره هر بار با کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو روند صعودی بلندمدتی را آغاز می‌کنند. چهارشنبه گذشته نیز فدرال رزرو روند کاهشی نرخ بهره را آغاز کرد و قیمت کامودیتی‌ها در واکنش به این اتفاق رشد چشم‌گیری به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، چهارشنبه گذشته فدرال رزرو نرخ بهره را از ۵.۵ به ۵ درصد کاهش داد تا پس از مدت‌ها انتظار چرخه انبساطی آغاز شود. ۳ سال قبل وقتی تورم آمریکا به فراتر از ۹ درصد رسید، فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره چرخه انقباضی را آغاز کرد و همراه با این سیاست اقتصادی، قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها به شدت ریزشی شد. بازارهای ریسکی مانند بازار سهام و رمزارزها سقوط کردند. ابتدای سال ۲۰۲۴ وقتی زمزمه‌ها از پایان نرخ بهره به گوش می‌رسید بازارها وارد روند صعودی شدند و چهارشنبه وقتی نرخ بهره ۰.۵ درصد کاهش یافت بازارهای جهانی یک دست مثبت شدند. انس طلا در فاصله چند ثانیه پس از اعلام خبر سقف تاریخی قیمت خود را شکست. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازارهای مختلف جهان پس از هر مرحله کاهش نرخ بهره روندهای صعودی بلندمدتی را آغاز کرده‌اند. شرایط بازارهای مختلف یک سال پس از کاهش نرخ بهره در دوره‌های قبلی به صورت نمودار زیر است:

پرواز قیمت طلا و نقره با کاهش نرخ بهره

به طور معمول قیمت نفت پس از هر بار کاهش نرخ بهره افزایش می‌یابد ولی در سیکل قبلی شیوع کویید ۱۹ مانع از افزایش قیمت نفت شد در مقابل قیمت طلا پس از سال ۱۹۹۸ همراه با هر بار کاهش نرخ بهره افزایشی شد و سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند. انس طلا در ماه‌های گذشته نیز با اخبار و احتمالات کاهش نرخ بهره صعودی شد و تا کنون نسبت به سقف تاریخی قبلی خود بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. قیمت انس طلا پس از هر مرحله کاهش نرخ بهره به صورت نمودار زیر است:

پرواز قیمت طلا و نقره با کاهش نرخ بهره

دست کم طی ۲۴ سال گذشته روندهای صعودی قیمت طلا با کاهش نرخ بهره آغاز می‌شد و در طرف مقابل با هر مرحله افزایش نرخ بهره، یا مطرح شدن احتمال آن، انس طلا به شدت ریزشی می‌شد. در بازار فلزات پایه نیز همین همبستگی وجود دارد. ۳ سال قبل وقتی نرخ بهره افزایش پیدا کرد؛ مس، آلومینیوم، روی و سایر فلزات پایه به شدت ریزشی شدند و تعدادی از آنها بیش از ۵۰ درصد از قیمت خود را از دست دادند. در روزهای گذشته قیمت این فلزات همراه با نقره صعودی بود. فلز نقره برخلاف طلا بیشتر مصارف صنعتی دارد و یکی از عوامل افزایش قیمت آن، مصرف نقره در صنایع است. قیمت نقره پس از هر مرحله کاهش نرخ بهره به صورت نمودار زیر است:

پرواز قیمت طلا و نقره با کاهش نرخ بهره

نقره نیز مانند طلا روندهای صعودی بلند مدت خود را پس از هر مرحله کاهش نرخ بهره آغاز کرد و هر بار با احتمال افزایش نرخ بهره نزولی شد. چهارشنبه روند کاهشی نرخ بهره توسط فدرال رزرو کلید خورد و انتظار می‌رود روند صعودی بلندمدت کامودیتی‌ها به خصوص طلا و نقره آغاز شود. مؤسسات مالی جهان نیز از چشم‌انداز رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی می‌گویند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =