مس و طلا

قیمت مس و طلا طی ۲۰ سال گذشته همبستگی داشتند، به خصوص اینکه درهر بازه زمانی با افزایش نقدینگی قیمت مس و طلا نیز به طور همزمان صعودی می‌شد. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند رالی قیمت طلا در ماه‌های گذشته دلیلی خوبی برای شکست سقف قیمتی مس در ماه‌های آینده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مس و طلا طی دو دهه اخیر روندهای قیمتی مشابهی به ثبت رسانده‌اند. این همبستگی در درجات مختلفی قرار می‌گیرد و گاهی با تأخیر یکی از آنها همراه است. با این حساب بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند افزایش شدید قیمت انس طلا در ماه‌های گذشته منجر به شکست سقف تاریخی قیمت مس خواهد شد. انس طلا در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۱ درصد افزایش یافت و سقف قیمتی جدیدی در محدوده ۲۶۸۵ دلار به ثبت رساند، مس نیز در نیمه ابتدایی سال سقف قیمتی خود را شکست ولی با سرعت ریزشی شد. اکنون مؤسسات مالی مختلف مدعی‌اند با توجه به همبستگی میان نقره و مس طی ۲ دهه اخیر، سقف قیمتی فلز مس در ماه‌های آینده دوباره شکسته خواهد شد.

آیا افزایش قیمت طلا منجر به رشد مس می‌شود؟

داده‌ها نشان می‌دهد همبستگی مس و طلا در دو فاز رشد صنعتی و افزایش نقدینگی قرار می‌گیرد. هر بار اقتصاد جهان در مرحله رشد صنعتی قرار بگیرد عملکرد مس به مراتب قوی‌تر از طلاست و با هر مرحله افزایش نقدینگی مس و طلا همراه با هم حرکت می‌کنند. با این حال افزایش نقدینگی نقش بیشتری نسبت به رشد صنعتی در تعیین روند طلا و مس دارد. این دو فلز در دوره‌های افزایش نقدینگی رالی صعودی قوی به ثبت رسانده‌اند و همزمان با هم اصلاح قیمتی می‌کنند.

قیمت مس و طلا در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۸، ۲۰۱۱ و ۲۰۲۲ همراه با هم روند نزولی سنگینی را آغاز نمودند. در طول ماه‌های گذشته نیز اصلاح قیمت مس منجر به توقف روند صعودی انس طلا برای چند هفته شد. قیمت مس در بورس فلزات لندن طی معاملات هفته جاری به کانال ۱۰ هزار دلار رسید. ۵ ماه قبل مس موفق به ثبت سقف تاریخی جدیدی در محدوده ۱۰۹۲۵ دلار شد و سپس به شدت ریزش کرد ولی اکنون در روزهایی که انس طلا سقف قیمتی جدیدی به ثبت رسانده‌است، مس نیز دوباره به کانال ۱۰ هزار دلار رسید. در بورس آمریکا نیز قیمت مس صعودی شد.

کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو یکی از دلایل آغاز روند صعودی مس در هفته‌های اخیر بود، البته بسته حمایتی جدید بانک مرکزی چین نیز تقاضا برای مس را به شدت افزایش داد. بانک مرکزی چین سقف تسهیلات بانک‌های این کشور را افزایش داد. تحلیل‌گران مدعی‌اند این تصمیم منجر به رشد نقدینگی خواهد شد و رشد نقدینگی همیشه عامل مهمی برای ایجاد همبستگی در مس و طلا و آغاز روند صعودی قیمت‌ها در این بازار است. مؤسسات مالی قیمت انس طلا در سال ۲۰۲۵ را بالاتر از ۳۰۰۰ دلار تخمین می‌زنند، از طرفی پیش‌بینی می‌شود قیمت هر تن مس کانال ۱۱ هزار و سپس ۱۲ هزار دلار را فتح کند. یک مؤسسه مالی در آمریکا تخمین زد قیمت هر تن مس در سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۵ هزار دلار می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =