مهدی حجازی

سید مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان می‌گوید: وضعیت بازار مسکن در شش ماه نخست سال جاری مساعد نبود و با وجود رکود، قیمت ملک کاهش نیافت. با درنظر گرفتن نرخ تورم، افزایش قیمت طلا و ارز و تاثیرگذاری آن‌ها بر بازارهای موازی، رکود توام با تورم بر بازار مسکن حاکم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار مسکن شش ماه نخست سال ۱۴۰۳ را بدون تحرک و همراه با رکود پشت سر گذاشت. مشاهدات میدانی از بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد تابستان به طور سنتی فصل رونق بازار مسکن محسوب می‌شود ولی در تابستان سال جاری جنب و جوشی در این بازار وجود نداشت و از تعداد خریداران ملک کاسته شده است. از طرفی کسادی بازار مسکن در سال جاری افزایش تعداد آگهی‌های فروش آپارتمان در پلتفرم‌های آنلاین را به دنبال دارد. سید مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در رابطه با وضعیت بازار مسکن در طول سه ماه تابستان ۱۴۰۳ به خبرنگار ایراسین می‌گوید: وضعیت بازار مسکن نه تنها در طول تابستان بلکه در شش ماه اول سال جاری مساعد نبود و رکود در این بازار همچنان پابرجاست، به طوری که رکود بازیگر اصلی این بازار به شمار می‌رود. با توجه به شرایط فعلی نیز رکود در بازار مسکن ادامه خواهد داشت.

به گفته تعدادی از فعالان بازار مسکن هر ساله قیمت ملک با پایان فصل سنتی خرید و اجاره و جابه‌جایی افت پیدا می‌کند، ولی روند صعودی قیمت‌ها در بازار مسکن اصفهان حتی با آغاز فصل پاییز متوقف نشده است و نشانه‌ای از کاهش قیمت مسکن به چشم نمی‌خورد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در خصوص روند افزایشی قیمت ملک باوجود شروع فصل پاییز توضیح می‌دهد: متأسفانه آمارها از افزایش قیمت مسکن در بازار اصفهان حکایت می‌کند و باوجود رکود قیمت ملک کاهش نیافته است. به نظر بنده سامانه خودنویس نیز به وضعیت فعلی بازار و قیمت‌ها دامن می‌زند و شرایط نامساعدتر شده است. اکنون قیمت‌ها در بازار مسکن تحت کنترل نبوده چراکه نرخ تورم بالاست.

بر اساس توضیحات رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای موازی نیز بازار مسکن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مانع از ریزش بهای ملک می‌شود. حجازی دراین‌باره بیان می‌دارد: در پی کاهش معاملات در بازار مسکن انتظار می‌رفت قیمت‌های اعلامی نیز در مسیر کاهش تدریجی قرار گیرند. در مقابل قیمت طلا و ارز در شرایط فعلی روند صعودی قوی پیدا کرده‌اند و به دنبال این موضوع از رکود و تورم حاکم بر بازار مسکن کاسته نخواهد شد.

در انتها این مقام صنفی در رابطه با پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در ادامه سال جاری توضیح می‌دهد: با در نظر گرفتن نرخ تورم، افزایش قیمت طلا و ارز و تأثیرگذاری آن‌ها بر بازارهای موازی از جمله مسکن، رکود توأم با تورم بر بازار مسکن همچنان حاکم خواهد بود و این شرایط طی بلندمدت تغییری نمی‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =