صنعت و معدن جهانی

طبق ارزیابی‌های بلومبرگ شرکت‌های معدنی در سطح جهان تا سال۲۰۵۰ به سه تا شش میلیارد تن فلز معدنی به ویژه لیتیوم نیاز دارند. لذا دولت‌ها باید با تزریق سرمایه۲.۱ تریلیون دلاری به بخش معدن از این حوزه حمایت کنند تا در آینده نزدیک بخش صنعت و معدن جهانی با بحران کمبود مواد اولیه مواجه نشود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بخش معدن به ۲.۱ تریلیون دلار سرمایه گذاری جدید تا سال ۲۰۵۰ نیاز دارد. بر اساس ارزیابی‌های بلومبرگ از چشم‌انداز مصرف سالانه سنگ‌های معدنی و فلزات انتقالی یا عناصر واسطه، بخش جهانی معدن تا سال ۲۰۵۰ به میزان زیادی سرمایه جدید برای رفع نیازهای مواد خام در جهان نیاز دارد. آنطور که بلومبرگ ادعا کرده تولید فلزات انتقالی از قبیل آلومینیوم، مس و لیتیوم در دهه جاری روند صعودی به خود گرفت که این موضوع به در دسترس بودن مواد خام به میزان تقاضا باز می‌گردد. ولی با گذشت زمان و رکود بازار فلزات معدنی حمایت جدیدی در این حوزه صورت نگرفته است تا شاهد کاهش عرضه مواد خام در مقایسه با تقاضا طی سال‌های آتی باشیم. بررسی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد شرکت‌های معدنی در سطح جهان در طول سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۵۰ در نگاه خوش‌بینانه به سه میلیارد تن و در تئوری بدبینانه به شش میلیارد تن فلز انتقالی به ویژه لیتیوم نیاز خواهند داشت. در واقع جوامع حرکت خود را به سمت محیط زیست پاک و کاهش انتشار کربن طی دهه جاری به صورت جدی آغاز کرده‌اند که بلومبرگ جایگزینی خودروهای برقی با بنزینی را یکی از اقدامات بزرگ بشریت در راستای کاهش تولید کربن در سطح جهان عنوان می‌کند. در مقابل جایگزینی خودروهای برقی نیازمند حجم بالایی لیتیوم و فلزهای معدنی است که آمارها از عدم تناسب بین عرضه و تقاضا حکایت می‌کند. بنابراین دولت‌ها باید حمایت مالی خود را به صورت جدی از بخش معدن شروع کنند تا در آینده نزدیک بخش صنعت معدن جهانی با بحران کمبود مواد اولیه مواجه نشود. همچنین بخش معدن علاوه به نیازهای مالی باید به فناوری‌های نوین جهت کشف معادن و استخراج و تولید فلزات انتقال انرژی دست یابد.

صنعت و معدن جهانی نیازمند سرمایه ۲.۱ تریلیون دلاری

میزان مصرف فلزات انتقال انرژی در جهان تا سال ۲۰۳۰

طبق گزارش‌های بلومبرگ سرعت رشد تقاضا برای فلزات معدنی در مناطق مختلف جهان متفاوت است و تمامی کشورها به میزان مشخصی مواد اولیه و عناصر واسطه نیاز ندارند، به عنوان مثال میزان مصرف آلومینیوم، مس و لیتیوم در چین بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ از میانگین مصرف جهانی پیشی گرفت و انتظار می‌رود تقاضا در این کشور برای فلزات انتقالی انرژی در سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد. سپس میزان تقاضا برای فلزات معدنی در اروپا در سال ۲۰۳۰ روند افزایشی پیدا می‌کند. آسیای جنوب شرقی، آمریکا، ژاپن و کره شمالی نیز در شمار دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ آلومینیوم، مس، لیتیوم و… در سال ۲۰۳۰ قرار می‌گیرند. مطابق جدول زیر پیش‌بینی می‌شود آسیای جنوب شرقی به رشد بسیار سریعی در زمینه تولید و مصرف فلزات انتقال انرژی تا سال ۲۰۵۰ دست یابد.

صنعت و معدن جهانی نیازمند سرمایه ۲.۱ تریلیون دلاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =