خاک‌های معدنی

بررسی قیمت خاک‌های معدنی کمیاب در بازار فلزات شانگهای نشان می‌دهد بهای این مواد معدنی در چین طی یک ماه گذشته افزایش یافته است. مسئولان دولت چین نیز با درنظر گرفتن این موضوع صادرکنندگان را ملزم به کاهش صادرات خاک‌های معدنی کرده‌اند تا روند صعودی قیمت آن‌ها در چین متوقف شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، چین از میزان صادرات خاک‌های معدنی کمیاب خود به بازار جهانی می‌کاهد. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خاک‌های کمیاب در جهان به شمار می‌رود و منابع زیادی از خاک‌های معدنی کمیاب در این کشور وجود دارد که مسئولان این کشور به تازگی از الزام تاجران چینی به کاهش صادرات این خاک‌های معدنی به علت افزایش تقاضا در بازار داخلی خبر داده‌اند. اطلاعات منتشر شده از سوی اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد چین در طول ماه گذشته حدود ۴۱۸۱ تن از ۱۷ نوع خاک معدنی برای تولید محصولات مختلف مانند خودروهای برقی و لوازم الکترونیکی مصرفی به بازار جهانی عرضه کرد. همچنین طبق آمار گمرک این کشور، چینی‌ها از ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۴۲۹۳۶ تن خاک معدنی صادر کرده‌اند که این رقم بیانگر رشد ۶.۴ درصدی صادرات این خاک‌ها در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ است. در مقابل میزان صادرات این خاک‌های معدنی در نیمه اول اکتبر نسبت به سپتامبر ۱۱.۵ درصد کاهش یافته است. در جست‌وجوی علت این موضوع مشخص شد تقاضا برای این خاک‌های معدنی در چین بسیار افزایش یافته است و چینی‌ها حاضر به خرید این خاک‌ها با قیمتی بالاتری نسبت به قبل هستند. در نتیجه صادرکنندگان به جای صادرات خاک‌های معدنی به فروش آن‌ها به در بازار داخلی روی آورده‌اند. از طرفی واردات خاک‌های معدنی کمیاب به چین در ماه گذشته با کاهش ۳۲ درصدی نسبت به سپتامبر ۲۰۲۳ حوالی ۱۰۸۰۴ تن برآورد شد و مجموع واردات خاک‌های معدنی به این کشور از ژانویه تا سپتامبر سال جاری به ۱۰۲۴۸۹.۱ تن رسید که در مقایسه با ۹ ماه ابتدایی سال قبل ۲۳.۷ درصد کاهش داشته است. از این‌رو افزایش صادرات و کاهش واردات خاک‌های معدنی به چین سبب رشد قیمت آن‌ها در بازار داخلی این کشور شد.

تولید خاک‌های کمیاب در چین افزایش می‌یابد

بررسی قیمت خاک‌های معدنی کمیاب در بازار فلزات شانگهای نشان می‌دهد قیمت‌های اکسید پراسئودیمیم-نئودیمیم در بازار داخلی چین پنج درصد نسبت به ماه قبل بالا رفته است و به ۴۲۸ هزار یوان در هر تن در ابتدای اکتبر ۲۰۲۴ رسید. به گفته یانگ جیاوون (Yang Jiawen)، تحلیلگر شرکت مشاوره بازار فلزات شانگهای کاهش عرضه خاک‌های معدنی کمیاب در بازار داخلی چین رشد قیمت آن‌ها را به دنبال داشت، از این رو صادرکنندگان باید صادرات این قبیل مواد معدنی را به حداقل برسانند. مسئولان دولت چین نیز طی اطلاعیه صادرکنندگان را ملزم به کاهش صادرات مواد معدنی به بازار جهانی کرده‌اند، علاوه‌بر این شرکت‌های معدنی در چین موظف به افزایش بهره‌برداری و تولید خاک‌های کمیاب از معادن خود شده‌اند تا روند صعودی قیمت آن‌ها در چین متوقف شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =