مهدی حجازی

سید مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان می‌گوید: اکنون بازار مسکن میزبان رکود توام با تورم است و دلیلی برای نزولی شدن قیمت‌ها وجود ندارد. درمقابل زمانی که رکود بازار همراه با تورم نباشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. علاوه‌بر این بازارهای موازی روند صعودی طی می‌کنند که این موضوع مانعی بر سر راه ریزش قیمت‌ مسکن است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بررسی جدیدترین آگهی‌های فروش ملک در پلتفرم‌های آنلاین نشان می‌دهد خرید یک آپارتمان ۱۰۰ مترمربعی با سن بنا کمتر از ده سال در اصفهان به بودجه سه تا پنج میلیارد تومانی نیاز دارد، برای نمونه آپارتمان ۱۰۰ مترمربعی با پنج سال عمر بنا در برازنده با قیمت سه میلیارد تومان، آپارتمان ۱۰۰ مترمربعی با هشت سال سن بنا در رباط سوم با بهای چهار میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان و آپارتمان ۱۰۰ مترمربعی ساخت سال ۱۴۰۰ در آتشگاه با قیمت پنج میلیارد تومان برای فروش آگهی شده است. در این میان شماری از کارشناسان حوزه مسکن بر این باورند اگرچه قیمت مسکن جهش‌های متوالی طی دهه گذشته تجربه کرد ولی رکود حاکم بر این بازار طی دو سه سال اخیر منجر به ریزش قیمت‌ها در آینده نزدیک خواهد شد و متقاضیان باید برای خرید آپارتمان دست نگه‌دارند. به اعتقاد آن‌ها بخش سرمایه‌ای بازار مسکن به دلیل رکود و غیبت خریداران و سرمایه‌گذاران با بحران مواجه شده است و با تداوم این وضعیت فروشندگان ناچار به فروش ملک خود با قیمت پایین‌تری خواهند بود.

در مقابل سید مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان ریزش قیمت مسکن را دور از انتظار می‌داند و دراین‌باره به خبرنگار ایراسین توضیح می‌دهد: زمانی که رکود بازار توأم با تورم نباشد، قیمت‌ها کاهش خواهند یافت. ولی اکنون بازار مسکن میزبان رکود توأم با تورم است و نمی‌توان انتظار ریزش قیمت‌ها را داشت. درنتیجه دلیلی برای نزولی شدن قیمت ملک وجود ندارد چراکه بازارهای موازی مانند طلا و ارز روند صعودی قوی را آغاز کرده‌اند که این موضوع نیز به خودی خود مانعی بر سر راه ریزش قیمت مسکن محسوب می‌شود.

حجازی با اشاره به روند افزایشی قیمت متریال به عنوان یکی از موانع موجود بر سر راه ریزش قیمت مسکن بیان می‌دارد: اکنون سازندگان باوجود رکود بازار مسکن به هیچ عنوان حاضر به فروش املاک خود با بهای پایین‌تر نیستند زیرا متریال را با بهای بالایی خریداری کرده‌اند و قیمت متریال نیز به دلیل تورم موجود در جامعه روزبه روز بیشتر می‌شود. از این رو فروش ملک با قیمت پایین‌تر منطقی نبوده و نه‌تنها برای سازندگان صرفه اقتصادی ندارد بلکه سبب زیان آن‌ها می‌شود زیرا سازندگان باید در ازای ساخت یا خرید همان املاک چند برابر بیشتر هزینه کنند.

به اعتقاد رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان افرادی به دلیل شرایط خاص ناچار به فروش ملک خود با قیمت پایین‌تر هستند ولی امثال این معاملات در تمامی ادوار بازار مسکن یعنی چه دوران رکود و چه رونق وجود داشته است، حجازی در این خصوص می‌گوید: عده‌ای به دلیل شرایط خاص مانند بدهی ناچار به فروش فوری ملک خود هستند و این افراد در شرایط رکودی بازار مسکن، ملک خود را با قیمت پایین‌تر عرضه خواهند کرد. ولی این به معنای ریزش قیمت مسکن نیست و فردی که درصدد تحویل مال خود به نحو احسن است، به هیچ عنوان حاضر به فروش ملک خود با بهای پایین‌تر نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =