• ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 17886
  • readingTime: ۳ دقیقه
اکسپو دبی

رییس خانه معدن ایران گفت: به‌طور حتم معرفی و حضور آخرین دستاوردها و یافته‌ها در بخش معدن ایران توسط نخبگان و خبرگان این صنعت، نتایج مطلوبی را برای اقتصاد معدنی ایران به همراه خواهد داشت و صنعت معدن‌کاری ایران در اکسپو دبی خواهد درخشید.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایرنا، محمدرضا بهرامن افزود: نمایشگاه‌ها در عرصه سیاست، اقتصاد، اوضاع اجتماعی، فرهنگی و هنری ملل نقش بسیار موثری ایفا می‌کنند و در همین ارتباط کشورهای جهان رسالتی مهم و چندجانبه برای نمایشگاه‌ها قائلند.

وی بیان‌داشت: ایجاد و برپایی نمایشگاه‌ها نه فقط در زمینه ارتقای علمی و دانش فنی و ویژگی‌های گوناگون امور نمایشگاهی موثرند، بلکه از طرف دیگر فضای مناسب برای انتقال و تبادل اطلاعات و ابتکارات و ایده‌ها هستند که در یک محدوده خاص زمانی و مکانی موجبات افزایش مستمر کارایی و اثربخشی امور بازرگانی و افزایش همکاری‌های ملی و بین‌المللی و متعاقب آن نیرومند ساختن بنیه اقتصادی کشورها را فراهم می آورند.

رییس خانه معدن ایران گفت: نمایشگاه جهانی اکسپو، یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به اقتصاد در چشم‌انداز بلندمدت و انجام فعالیت‌های موثر برای ارتقای سطح اشتغال و ایجاد روابط بین‌المللی و تبادل فرهنگی ملت‌ها و جلب گردشگران و در عین حال سرمایه‌های سرگردان است.

وی خاطرنشان‌کرد: جامعه انسانی به شیوه‌های متنوعی تحت تاثیر دوران مدرنیته قرار گرفته است. دوران گذار از سنت ها به مدرن شدن در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، حکومتی و غیره و بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و ساختار جدید در علم اقتصاد و عرصه معماری و شهرسازی، همگی ناشی از سیر تحولات در قرون ۱۸ و ۱۹ بوده‌اند.

بهرامن ادامه‌داد: افزایش سطح تولید و همه‌گیر شدن آن باعث افزایش رقابت و بالا رفتن کیفیت کالاهای تولیدی و دستیابی به بازار و عرضه کالاها و ارائه خدمات و به نمایش گذاشتن توانمندی‌های گوناگون به‌ویژه توانمندی‌های هنری و معماری، از جمله مهمترین دلایل ایجاد نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی در فضایی متفاوت‌تر از دوران قبل است.

وی یادآور شد: هدف اصلی نخستین نمایشگاه‌ جهانی اکسپو که در سال ۱۸۵۱ در پایتخت انگلستان شهر لندن برگزار شد، توسعه تجارت بود، اما آنان علاقه داشتند که بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان از تجارب، فرهنگ‌های دیگر مناطق، رویدادهای علمی جدید و اختراعات تازه نیز آگاه شوند و با توجه به ایجاد محیطی اقتصادی و مفرح، نشاط و سرگرمی را نیز مدنظر داشتند.

وی اضافه‌کرد: این روند در طول تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های جهانی سرلوحه کار قرار گرفت که راه‌های جدید برای ارائه ایده‌های نو، امیدهای آینده بشری و سرگرمی و نشاط مردمان برای بهره‌برداری همه مردم جهان و نه فقط برای گروه یا دسته خاص یا بخشی از مردم وجود دارد که می تواند با ایجاد نمایشگاه‌های جهانی (اکسپوها) محقق شود.

رییس خانه معدن ایران اظهارداشت: اکسپو، یک رویداد منحصر به‌فرد است که نه مثل المپیک‌هاست که فقط ورزشکاران برای مدتی و با روش خاص در آن حضور دارند و نه مثل جامعه سازمان ملل که فقط سیاستمداران با روش متفاوت در آن شرکت می‌کنند، بلکه در اکسپوها (نمایشگاه‌های جهانی) همه مردم جهان حضور دارند و احساس بودن در فرهنگ‌های مختلف و ارتباط با مردم کشورها در یک مکان و فضای زیبا و به یاد ماندنی را می‌توان تجربه کرد.

وی گفت: ایران در نخستین اکسپو در سال ۱۸۵۱ در فضایی به وسعت ۹۲ متر مربع، یکی از مشارکت‌کنندگان بود که نمونه‌هایی از کالاهای صادراتی از قبیل صنایع دستی، فرش، انواع خشکبار و پارچه‌های ابریشمی را به معرض نمایش گذاشت و به دستور امیرکبیر اعلان حضور در این نمایشگاه از طریق روزنامه وقایع اتفاقیه به چاپ رسید.

بهرامن بیان‌داشت: تعیین و تایید میزبانی این‌گونه نمایشگاه‌ها در رده اکسپو بر عهده دو کمیته UFI و BIE مستقر در پاریس است که وظیفه سازماندهی نمایشگاه‌های جهانی و بررسی تقاضاهای اعضا در خصوص میزبانی و تدوین مقررات برگزاری اکسپو با توجه به قوانین حاکم در کشور میزبان را رسیدگی می‌کند.

وی تاکید کرد: میزبان این‌گونه نمایشگاه‌ها باید از قدرت مدیریتی، اقتصادی و فناوری بالایی برخوردار بوده و طرح برای معرفی در عرصه‌های گوناگون بشری داشته باشد.

رییس خانه معدن ایران افزود: شعار اکسپوی دبی، "پیوند افکار، ساخت آینده" است و امیدواریم بتوانیم در پاویون ایران با نمایش هرچه زیباتر این شعار در همه غرفه‌ها با به‌کارگیری آخرین فناوری‌ها و تبادل اطلاعات باعث ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، افزایش سطح تولید و فروش و ایجاد زمینه‌های نوین در امر صنعت، معدن و تجارت شویم.

نمایشگاه اکسپو هر پنج سال یک بار با حضور حداکثری کشورها برگزار می‌شود و بخش‌هایی که در این رویداد با رویکردهای اقتصادی و فرهنگی مشارکت دارند، در پی فرآیند ایجاد ارتباطات تجارت، فروش، خرید، عرضه و ورود به بازارهای جهانی هستند.

اکسپوی دبی قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود که با همه‌گیری ویروس کرونا، اجرای آن به امسال موکول شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =