• ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
  • کد خبر: 26039
  • readingTime: ۳ دقیقه
آلومینیوم

معاون طرح‌های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: پروژه بوکسیت گینه یکی از طرح‌های تضمین کننده زنجیره تامین صنعت آلومینیوم ایران است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، حسام مقدم‌علی، معاون طرح‌های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به رتبه دوازدهم ایران در تولید آلومینیوم در جهان و ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تنی کشورمان، اظهار کرد: پروژه بوکسیت گینه یکی از طرح‌های تضمین کننده زنجیره تامین صنعت آلومینیوم ایران است.

وی گفت: ماده اولیه اصلی آلومینیوم، پودر آلومینا با نسبت مصرف ۲ به یک است که دارای بازاری بسیار متلاطم و حساس به عرضه است؛ بنابراین ایجاد اطمینان از دسترسی به پودر آلومینا از طریق احداث پالایشگاه‌های آلومینا بسیار ضروری است. در حال حاضر سالیانه حدود یک میلیون تن آلومینا توسط اسملترهای آلومینیوم داخلی وارد کشور می‌شود.

این مسوول یادآور شد: در همین راستا، باید تامین ماده معدنی بوکسیت که با نسبت حدود سه به یک به‌ازای هر تن آلومینا مصرف می‌شود نیز تضمین شود. معادن بوکسیت گینه در قالب مشارکتی با دولت این کشور متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است که شرکت مشترک بوکسیت‌های دابولا و توگه SBDT حاصل این مشارکت است.

مقدم‌علی افزود: پروانه بهره‌برداری یا امتیازنامه معدنی در اختیار این شرکت، حداقل ۱۵ معدن در نواحی دابولا و توگه را شامل شده و در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از ساحل قرار دارد. گینه در حال حاضر نخستین صادرکننده بوکسیت جهان بوده و شرکت‌های خارجی فعال در این کشور سالیانه بیش از ۸۶ میلیون تن تولید و صادرات محصول دارند که پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت به بیش از ۱۰۰ میلیون تن نیز افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در گینه به‌طور عمده برای تامین بازار هدف چین یا انحصاراً برای پالایشگاه‌های خود در کشورهایی خارج از گینه صادرات را انجام می‌دهند که ازجمله آن‌ها می‌توان شرکت‌هایی همچون SMB، ریوتینتو، روسال روسیه و چالکو را نام برد.

وی افزود: هدف از این فراخوان، امکان هم افزایی قابلیت‌های مالی و سرمایه‌ای کشور است و با توسعه بخش معدن و زیرساخت امکان برداشت ۸ تا ۱۰ میلیون تن استخراج در سال قابل حصول خواهد بود.

معاون طرح‌های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو خاطرنشان کرد: این مرحله از فراخوان شامل ارزیابی کیفی برای انجام سرمایه‌گذاری است که شرکت‌های علاقه‌مند با ارسال درخواست، اسناد را دریافت کرده و تا ۲۱ تیرماه فرصت دارند تا اسناد تکمیل‌شده را ارسال کنند. این در حالی است که امکان مشارکت در پروژه آلومینای پارسیان که ایمیدرو نیز در آن سهامدار است و همچنین مشارکت SBDT در تامین هزینه‌های زیرساخت نیز قابل بررسی است.

مقدم‌علی ادامه داد: همچنین شرکت بوکسیت گینه راسا پروژه‌های اکتشاف سه معدن موردنظر در این مشارکت در قالب فراخوان اخیر را شامل معادن "لگه ترا"، "کنکو" و به‌تازگی "تکلوگورال" را با شرکت‌های برتر اکتشافی بین‌المللی مستقر در گینه تکمیل کرده است تا سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر بیشتری بررسی‌های خود را برای پیوستن به این همکاری دنبال کنند.

وی گفت: نتیجه مطالعات اخیر بیانگر افزایش قابل توجه ذخیره و کیفیت پایدار مواد معدنی قابل دسترس بوده، به‌گونه‌ای که در اسناد نهایی امکان تداوم حضور سرمایه‌گذار تا زمان دستیابی به ذخیره قابل استخراج و توجیه‌پذیر نیز لحاظ شده است.

ایمیدرو سکاندار هدایت بوکسیت گینه

مقدم علی اظهار کرد: ذخایر بوکسیت شرکت SBDT برای توسعه صنعت آلومینیوم کشور و تضمین زنجیره تولید این فلز استراتژیک اهمیت اساسی دارد، بنابراین ایمیدرو از سال ۲۰۰۵ میلادی سکان هدایت آن را به‌عنوان نماینده دولت در دست گرفته است.

وی گفت: برای آغاز فعالیت اجرایی بهره‌برداری در این معادن با توجه به اهمیت آن‌ها و نیز افزایش ظرفیت تولید صنعت آلومینیوم که احداث واحدهای آلومینا و در نتیجه نیاز به بوکسیت را با اضطرار بیشتری مطرح می‌کند، با موافقت دولت گینه به‌عنوان شریک ۴۹ درصدی، به‌روزآوری مطالعات قبلی حمل ریلی بوکسیت و به‌موازات برگزاری فراخوان، جذب سرمایه‌گذار برای توسعه تعدادی از معادن اکتشاف شده با ذخایر مشخص، توافق شده است.

به گفته مقدم علی، در این راستا مذاکراتی با سرمایه‌گذاران احتمالی انجام‌شده و از سوی شرکت‌های معدنی معتبر داخلی و خارجی برای مشارکت در توسعه این پروژه، ابراز علاقه‌مندی شده است. در حال حاضر مطالعات اکتشافی جدیدی نیز با استقرار شرکت‌های مشاور داخلی و خارجی در گستره پنج هزار و ۶۰۰ کیلومترمربعی پروانه بهره‌برداری معدن در دست اقدام است که نوید ظرفیت‌های معدنی دیگر نیز دارد.

معاون طرح‌های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو عنوان کرد: در خصوص به‌روزآوری مطالعات ریلی قبلی، مشاور پروژه، مستقرشده و اقداماتی ازجمله جمع‌آوری داده‌های منطقه‌ای، محیطی و محلی، تعرفه‌ها و موقعیت سنجی و مسیریابی ریل و نیز تجهیز و توسعه بندر انجام‌شده که نتایج آن در حال تلفیق و طراحی اولیه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =