بهرام شکوری

فعال اقتصادی حوزه معدن گفت: ماشین آلات سنگین معدنی، خودرو لوکس و ماشین‌های سواری نیستند که ابزار تفریح به حساب بیایند، کارکرد دیگری جز تولید برای ماشین‌آلات معدنی وجود ندارد و این ماشین‌آلات در عمل خطوط تولید محسوب شده و مقایسه‌ آن با خودروی سواری و اعمال محدودیت‌ بر واردات آن از اساس نادرست است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بهرام شکوری، فعال اقتصادی حوزه معدن و صنایع معدنی، در خصوص صحبت رضا محتشمی پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت در بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران، که گفته بود واردات ماشین آلات معدنی بدون سابقه ساخت در داخل کشور، بدون محدودیت آزاد شده است و چشم‌انداز خوبی را در بخش تجهیزات صنعت معدن در آینده خواهیم داشت؛ اظهار کرد: بخش‌نامه فعلی که در خصوص چگونگی واردات ماشین‌آلات معدنی ابلاغ شده در کل، گامی به جلو محسوب شده و روندها را تا حدودی اصلاح کرده ولی با این وجود مشکل تامین ماشین‌آلات معدنی هنوز پای‌برجاست و این موضوع نیازمند اصلاح بیشتر مقررات است.

وی افزود: در حال حاضر با دو مشکل در این بخش‌نامه مواجهیم، نخست محدودیت تعیین شده برای معادن و دیگری محدودیت مربوط به ماشین آلات دارای مشابه داخلی.

این فعال حوزه معدن ادامه داد: به هر بهره بردار اجازه داده شده که تعداد محدودی ماشین آلات را بر اساس پروانه‌ی خود وارد کنند و این اقدام موجب شده فعالان معدنی مجبور به خریدهای خرد شوند و بازار تامین این ماشین‌آلات پشت مرزهای کشور تشکیل و ارزش‌افزوده‌ای نصیب واسطه‌گران خارجی شود. در حالی که به نظر می‌رسد اگر اجازه دهند شرکت‌هایی که متخصص واردات ماشین آلات هستند در ظرفیت‌هایی که مشابه ماشین‌آلات در داخل کشور تولید نمی‌شود بدون محدودیت واردات انجام دهند، شرایط تسهیل خواهد شد. به این شکل که فعالان حوزه‌ی معادن در معدن کار تخصصی خود را انجام دهند و شرکت‌هایی که وارد کننده هستند و ارتباط خوبی با دنیا دارند و در اصول واردات متخصص هستند، کار واردات را بر عهده بگیرند، خریدها را انجام و در داخل کشور به فعالان معدنی بفروشند.

شکوری بیان کرد: ماشین آلات سنگین معدنی، خودرو لوکس و ماشین‌های سواری نیستند که ابزار تفریح به حساب بیایند، این‌ها باید بروند و در معادن به تولید کمک کنند. کارکرد دیگری جز تولید برای ماشین‌آلات معدنی وجود ندارد و این ماشین‌آلات در عمل خطوط تولید محسوب شده و مقایسه‌ی آن با خودروی سواری و اعمال محدودیت‌ بر واردات آن از اساس نادرست است.

وی گفت: محدودیت‌های فعلی سبب افزایش سه تا چهار برابری قیمت ماشین آلات معدنی در کشور شده است؛ اما اگر اجازه دهند که بدون محدودیت واردات انجام شود، ماشین آلات مورد نیاز فعالان وارد می‌شود و قیمت در بازار کاهش پیدا می‌کند و با قیمت‌های جهانی متوازن شده و اگر بازار اشباع شد و دیگر کسی خرید نکرد، وارداتی صورت نمی‌گیرد.

شکوری بیان کرد: آن بخش از ماشین آلات که تولید آن در کشور انجام می‌شود، تولید داخل کفاف مصرف و نیاز کشور را نمی‌دهد و باید سازوکاری صورت بگیرد که در این حوزه هم اضافه‌ی تقاضای داخل از راه واردات تامین شود. در حال حاضر عنوان شده است که کسانی که قصد واردات این قسم از ماشین‌آلات را دارند باید یک مورد از نمونه داخل خریداری کرده باشند و این خود ایجاد معضل می‌کند.

این فعال اقتصادی حوزه معدن گفت: در صورتی که فعال معدنی بخواهد این کار را انجام دهد شرایطی نیست که به لحاظ قیمت، زمان تحویل و کیفیت ماشین مقایسه‌ای انجام دهد و صرفا رانتی شبیه به حوزه‌ی خودرو در این بخش نیز ایجاد می‌کنیم که نتیجه‌ی آن از پیش روشن است.

شکوری افزود: طبیعتا این ماشین آلات در مقایسه با ماشین آلات خارج از کشور اگر از لحاظ قیمت، زمان تحویل و کیفیت مناسب باشد، نیازی به قانون‌گذاری نیست و فعالان معدنی خرید خود را از داخل کشور انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: در نتیجه کماکان این محدودیت‌ها و مشکل اساسی در ارتباط با ماشین آلات در معدن وجود دارد و افزایش تولید در حوزه استخراج را دچار مشکل کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =