به گزارش ایراسین به نقل از معدن مدیا، حملونقل و نقش آن در توسعهی بخش معدن و صنایع معدنی بر کسی پوشیده نیست؛ همچنین ضعفهای موجود در این سیستم از جمله ناوگان فرسوده، هزینهی بالا، عدم توسعهی متوازن حملونقل جادهای، ریلی و دریایی همگام با توسعهی صنایع معدنی و فلزی و همچنین آسیب سیستم فعلی به محیط زیست از جمله موضوعاتی است که به کرات طی سالهای اخیر از آن صحبت شده است.
در سال ۱۳۹۶ شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) با رویکرد توسعه و بهبود تعامل لجستیکی در حوزهی حملونقل مواد فله معدنی و محصولات فولادی، با محوریت شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات و نقشآفرینان دیگر حوزه معدن و صنایع معدنی شامل شرکتهای چادرملو، گلگهر، سنگ آهن گهرزمین و سرمایهگذاری امید تأسیس شد؛ در حال حاضر شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات نیز با بیشترین درصد مالکیت، در ترکیب سهامداری این شرکت حضور دارد.
محسن نادری، مدیرعامل شرکت همراه جاده ریل دریا (هیمکو) در حاشیهی مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مطرح کرد: اهمیت و چگونگی تاثیرگذاری احداث پایانهی مکانیزهی مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی از چند بُعد قابل بررسی است؛ از لحظهی شروع عملیات احداث تا زمان بهرهبرداری، این پروژه فرصتهای شغلی زیادی در استان هرمزگان ایجاد کرده و به تبع آن رونق اقتصادی قابل توجهی را در این منطقه به ارمغان خواهد آورد؛ همچنین افزایش فعالیتهای معدنی و صنایع وابسته به آن در منطقه نیز تاثیرات مثبتی در اشتغالزایی در حوزههای مرتبط خواهد داشت.
نادری ادامه داد: ساخت پایانه مکانیزه مواد فله معدنی از جهات مختلف، تاثیر مثبتی بر بهبود وضعیت زیستمحیطی منطقه دارد. کاهش ترافیک جادهای، استفادهی بهینه از فضا، افزایش راندمان و سرعت کار و کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگیهای صوتی و آبی، کاهش گردوغبار و آلایندههای ناشی از تبادل مواد معدنی و آسیب کمتر به آبزیان منطقه از جمله مزایای زیستمحیطی اجرای این طرح در بندر شهید رجایی و استان هرمزگان است.
شرکت «هیمکو» طی قرارداد BOT (ساخت، بهرهبرداری و انتقال) که بین این شرکت و اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان منعقد شده، مسئولیت احداث اسکله و پایانهی مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در غرب بندر شهید رجایی را در زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار، به عهده گرفته است. در فاز اول قرارداد مذکور با مدت ساخت حدود سه سال و سرمایهگذاری ۴۲۰۰ میلیارد تومان (بدون تعدیل)، حمل مواد معدنی به ظرفیت سالانه حدود ۱۰ میلیون تن محقق خواهد شد که باعث میشود از این فشار سنگین و آسیبزا که روی دوش جادههاست، به میزان چشمگیری کاسته شده و بخش قابل توجهی از آن به حملونقل ریلی منتقل شود که هم برای محیط زیست بهتر است و هم به لحاظ اقتصادی ارزانتر تمام میشود و حاشیه سود بیشتری دارد.
مدیرعامل «هیمکو» بیان کرد: در حال حاضر فاز یک این پروژه بیش از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملاً وارد مرحلهی اجرایی شدهایم. در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۱، عملیات خاکی را آغاز کرده و بخش مهمی از آن را به اتمام رساندیم و حالا وارد فضای سنگریزی در دریا و اجرای دایک شدهایم. مرحله مطالعات جامع نیز به اتمام رسیده و جمعبندی شده است. اکنون در مرحله اخذ تاییدیه واحدهای مختلف سازمان بنادر هستیم تا بتوانیم در سال جاری وارد برنامههای عملیاتی بیشتری شویم.
وی افزود: در بعد تامین مالی و افزایش سرمایه نیز مصوبات اخذ شده و مجوز تامین مالی به مبلغ حدود ۵ هزار میلیارد تومان با ابزارهای مختلف داده شده است که از این میزان، ۲۲۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی از طرف سهامداران تامین میشود.
محسن نادری، مدیرعامل شرکت همراه جاده ریل دریا (هیمکو) در پایان بیان کرد: با توجه به چالشهای سنگین و تداخلاتی که وجود داشت، پیشرفت ۱۰ درصدی پروژه را مثبت ارزیابی میکنم؛ ظرف سه سال آینده پسکرانه دریا، خشکی و انبار مکانیزه را فعال میکنیم؛ همچنین در این مدت میتوانیم بخش مهمی از مرحله احداث اسکلهها را به صورت موازی جلو ببریم. یکی از مزایای این پروژه نسبت به سایر طرحها، گستردگی آن و امکان انجام عملیات به صورت موازی است. پیشبینی من این است که احداث اسکلهها تا حدوداً ۵ سال آینده به نتیجه میرسد. مزیت مهم دیگر این پروژه این است که پس از پیشرفت ۵۰ درصدی، امکان درآمدزایی از آن وجود دارد.
ارسال نظر