معدن

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران باید صنعتی شود و برای صنعتی شدن ضمن افزایش ارتباطات و تعاملات با جهان باید به دنبال تولیدات و محصولات دانش بنیان بود.

به گزارش ایراسین، وزیر صنعت معدن و تجارت با حضور در مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی به مهمترین چالش‌ها و مسائل مهم پیش روی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: از جمله چالش‌های مهم ما که مورد تاکید رئیس جمهور شهید نیز بود، مسئله تنظیم بازار است که وقت زیادی از این وزارتخانه را به خود اختصاص داده و ما امیدواریم که با همکاری مردم و به ویژه طرح‌ها و برنامه‌های صحیح و کارشناسی شده مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، بتوانیم به حل و فصل و رفع مشکلات موجود در این زمینه مبادرت ورزیم.

عباس علی آبادی گفت: انتظار دارد مؤسسه در حمایت از سیاست‌ها و اقدامات وزارت صمت، جنبه محوری و پیشران داشته باشد و ضروری است با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی و تخصصی‌اش، به نحوی عمل کند تا روی خط مشی و سیاستگذاری ها نیز تأثیر گذار باشد.

تاکید بر ساماندهی قیمت‌گذاری دستوری
علی آبادی، توسعه بازرگانی را یکی از محورهای اصلی توسعه کشور دانست و افزود: ایران یکی از کریدورها و شاه راه‌ای حیاتی تجارت جهانی است که متأسفانه هیچ اقدام و مطالعه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی باید در جهت شناساندن کریدورهای شمال –جنوب و شرق – غرب نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

وی همچنین بر فعال کردن نقش اتاق‌های بازرگانی و اصناف، ارتباط عمیق با مردم، رفع گره‌های ایجاد شده در اثر تحریم، ساماندهی قیمت‌گذاری دستوری و پشتیبانی عمیق از دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی کشور توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تاکید کرد.

علی آبادی از ناتمام ماندن برنامه مطالعاتی و کارشناسی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، ابراز تأسف کرد و افزود: برای تحقق این امر باید به ارائه آموزش‌های بازرگانی نوین به تجار و بازرگانان، آموزش تخصصی به رایزنان بازرگانی و رصد و پایش روند تجارت جهانی مبادرت شود و باید به سمتی حرکت کنیم که بعد از این، هیچ تفاهم نامه و توافق نامه بازرگانی بدون نظر و تأیید مؤسسه مطالعات به امضا نرسد.

مشارکت جدی مؤسسه مطالعات در تنظیم بازار
وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید مجدد بر مشارکت جدی مؤسسه مطالعات در تنظیم بازار، خواستار تأثیرگذاری بیشتر این نهاد پژوهشی بر سایر دستگاه‌های مرتبط، از جمله بانک مرکزی در زمینه تخصیص و تأمین ارز شد.

وی همچنین بر ارائه گزارش‌های کارشناسی از طرف مؤسسه در حوزه نظام تولید و توزیع کالا، بررسی سامانه جامع تجارت، اثرات ارز چند نرخی بر اقتصاد، تاکید کرد و گفت: هیچ مطالعه، تحقیق و پژوهشی نباید در حاشیه و گوشه صورت گیرد، بلکه باید در متن رویدادها حضور یافت و از پژوهشگران مؤسسه خواست که به صورت جدیدی‌تر فعالیت‌های وزارت صمت را رصد و برای مشکلات موجود، پاسخ و راه حل کارشناسی ارائه کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هیچ بخشنامه‌ای نباید قبل از نظر کارشناسی مؤسسه صادر شود چراکه هر بخشنامه‌ای باید با مطالعه عمیق و کارشناسی شده و نظر سایر نهادهای مربوطه اتخاذ شود که نقش مؤسسه در این زمینه را نباید نادیده گرفت.

بنا بر اعلام مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی علی آبادی تصریح کرد: سازمان‌های وابسته به نهادهای توسعه دانش ملی می‌توانند فاصله بین دستگاه‌های اجرایی با نهادهای علمی را کاهش دهند. به همین دلیل، برخی اظهار نظرها در باره برچیدن و یا ادغام نهادهای پژوهشی متعلق به دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها، غیرکارشناسی است. دانشگاه‌ها باید کار خودشان را بکنند و مؤسسات پژوهشی به مأموریت‌های خاص خودشان بپردازند که عموماً مسائل مبتلابه کشور است.

وی از مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خواست به ارائه پژوهش‌های بنیادی، زیربنایی و اصلی کشور بپردازد تا مسیر تعالی ایران هموارتر شود. همچنین ماحصل فعالیت‌ها، یافته و دستاوردهای پژوهشی خودش را در قالب خبرنامه هفتگی و یا برگزاری همایش‌های فصلی به اطلاع مخاطبان به‌ویژه معاونت‌های وزارت صمت و دیگر دستگاه‌های مسئول برساند.

تشکیل میز مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در همه مبادی ورودی وزارت صمت
قائم مقام وزیر صنعت، معدن - در ادامه این نشست بر اهمیت نقش این مؤسسه در پیشبرد اهداف وزارت صمت به ویژه در حوزه تجارت و بازرگانی داخلی و خارجی کشور تاکید کرد و افزود: این مؤسسه، باید به عنوان چتر وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل کند.

سید مهدی فرحی افزود: مؤسسه باید در همه مبادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک اتاق و یا حداقل یک میز کارشناسی داشته باشد تا به صورت حضوری و میدانی در جریان همه امور، اتفاقات، تصمیمات و نیازهای پژوهشی داخل وزارتخانه قرار گیرد.

وی با اشاره به بی عملی و بی تحرکی برخی نهادها و دستگاه‌های مسئول در امور اقتصادی کشور گفت: اگر مؤسسه در مبادی و ورودی‌های وزارتخانه حضور داشته باشد، می‌توان صداها و دغدغه‌ها را زودتر و بهتر بفهمد و چاره اندیشی کند و اگر لازم شد نگاه کارشناسی خودش را منعکس و حتی دیکته کند.

قائم مقام وزیر صمت گفت: مؤسسه مطالعات، باید مطالعات جهانی، بین المللی و منطقه‌ای همچنان در دستور کار داشته باشد تا بتوان فهمید دنیا به چه سمتی دارد حرکت می‌کند و ما به عنوان یک کشور خواهان توسعه باید چه واکنشی داشته باشیم.

وی همچنین از مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خواست تا در زمینه گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه‌ها نیز ایفای نقش کند.

تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی در دستور کار مؤسسه
همچنین رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی - در دیدار وزیر، قائم مقام و مدیران وزارت صمت از مؤسسه، به تشریح عملکرد مؤسسه و گروه‌های پژوهشی در سه سال اخیر پرداخت و گفت: در شروع دولت سیزدهم، مسئولیت تهیه طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری به این مؤسسه سپرده شد که با یک تیم ۳۰ نفره و همکاری سازمان‌های صمت استانی و استانداری‌ها و نمایندگان مجلس با موفقیت به انجام رساند و یک طرح تکمیلی با موضوع اولویت‌های سرمایه گذاری نیز انجام داد و به آن پیوست کرد.

بر اساس گزارش ایرنا، احمد تشکینی مطالعات مربوط به خودروهای برقی، تهیه اسناد پشتیبانی برنامه هفتم توسعه، تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی و توسعه زنجیره ارزش را از دیگر اقدامات مؤسسه دانست و افزود: ساختار تشکیلاتی مؤسسه متناسب با ساختار و نیازهای مطالعاتی جدید وزارت صمت، باز طراحی شده است؛ به نحوی که هریک از گروه‌های پژوهشی مؤسسه اکنون با یکی از معاونت‌های وزارتخانه در ارتباط و همکاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =