معدن

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد شهرک تخصصی زنجیره مس در منطقه ویژه اقتصادی لامرد فارس، به دلیل دید بلند آیت الله رئیسی رئیس جمهور شهید کشور است و این یکی از پروژه‌های ماندگار شهید جمهور خواهد شد.

به گزارش ایراسین، محمدرضا موثقی نیا امروز در آئین آغاز عملیات اجرایی شهرک تخصصی زنجیره مس لامرد که با حضور ویدئوکنفرانسی محمد مخبر برگزار شد، اظهار کرد: توسعه زنجیره مس به ویژه در پایین دست در اولویت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است و طی سال‌های گذشته همایش‌های متعددی در سطح کشور برای پرهیز از خام فروشی برگزار شده و این مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

وی با اشاره به اهمیت جهانی مس، افزود: هم اکنون ۲۰ میلیارد تن ذخیره سنگ مس اکتشافی در کشور وجود دارد و سالیانه ۳۰۰ هزار تن کاتد مس تولید می‌شود که از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در محصولات جانبی مس عناصری ارزشمندتر از طلا وجود دارد و این عناصر با فرایند تولید و فرآوری به دست می‌آید.

موثقی نیا با بیان اینکه افزایش سرمایه شرکت توسعه زنجیره مس در حال پیگیری است، گفت: برای توسعه این شهرک باید نسخه واحدی در زمینه ایجاد و استقرار صنایع زنجیره مس در اختیار باشد تا برنامه‌ها هدفمند دنبال شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بازار هدف، نوع تولید محصول و گرفتن سهم از تولید محصولات تکنولوژی از اولویت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای استقرار صنایع در شهرک زنجیره صنایع پایین دستی مس محسوب می‌شود.

وی با اشاره به الزامات راه اندازی این شهرک، گفت: کشور از همه فرآیندهای پایین دست مس و نیروی انسانی خبره در عرصه معدن برای ایجاد ارزش افزوده برخوردار است و مشکلی در این زمینه‌ها ندارد.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه تعیین تکلیف محدوده‌های امیدبخش مس یکی از عوامل راهبردی و مهم برای تحقق این مهم است، گفت: هماهنگی‌های لازم در حوزه اتصالات مسی، خط تولید اسید فسفریک و استفاده در صنعت خودرو انجام شده است.

موثقی‌نیا با اشاره به مطالعات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای جانمایی شهرک تخصصی زنجیره مس در منطقه ویژه لامرد، ادامه داد: ایمیدرو آمادگی دارد تا در تأمین نیروی انسانی متخصص و مجرب حمایت‌های لازم را داشته باشد.

بسته جامع سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه لامرد تدوین شود

نماینده مردم لامرد و مُهر در مجلس شورای اسلامی در آئین آغاز ساخت شهرک تخصصی تکمیل زنجیره مس در منطقه ویژه لامرد، ضمن تقاضای معرفی هرچه بیشتر منطقه ویژه لامرد به سرمایه‌گذاران، خواستار تدوین بسته جامع سرمایه‌گذاری مرتبط با ظرفیت‌های این منطقه شد.

سید موسی موسوی گفت: تشکیل شرکت مس در آذرماه ۱۴۰۲ در هیأت دولت مصوب شد و با امکان‌سنجی مناطق مختلف و ارزیابی مزایا و ظرفیت‌های منطقه ویژه لامرد، این نطقه از کشور مورد تأیید قرار گرفت و ساخت شهرک آغاز شد.

وی از نگاه بلند ایمیدرو برای توسعه کانون صنعتی لامرد قدردانی کرد و گفت: مقرر شده یک مشاور سرمایه‌گذاری توسط منطقه ویژه لامرد اخذ شود و طرح‌های سرمایه‌گذاری را تدوین و قابل ارائه به صاحبان سرمایه باشد.

نماینده مهر و لامرد در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه‌گذاران بومی مناطق لامرد و مهر و جنوب کشور به سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه لامرد راغب هستند، بنابراین باید تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری با توجه به ظرفیت‌های این منطقه در دستور کار قرار گیرد تا در کنار جذب سرمایه‌گذار داخلی، سرمایه‌گذاران بومی ساکن کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به تأسیس کارخانه‌ها در این منطقه هدایت شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی لامرد در همه ابعاد باید بیشتر معرفی شود و خوشبختانه ایمیدرو در تخصیص اعتبار برای زیر ساخت‌های سرمایه‌گذاری کم نگذاشته است و لازم است همه‌ی ظرفیت‌های این منطقه به فعل درآید.

بر اساس گزارش ایرنا، عملیات اجرایی شهرک تخصصی زنجیره مس با هدف جهش تولید و توسعه این صنعت در پایین دست، با راهبری ایمیدرو و با حضور ویدئو کنفرانسی سرپرست ریاست جمهوری اجرایی شد؛ این ابر پروژه در زمینی به مساحت ۸۰۰ هکتار و اعتباری افزون بر چهار میلیارد دلار ساخته می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =