• ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹
  • کد خبر: 59669
  • readingTime: ۲ دقیقه
فلز مس

چین بزرگترین مصرف‌کننده و وارد کننده فلز مس در جهان طی ماه‌های گذشته به بزرگترین صادرکننده مس به خصوص با مقصد آمریکا تبدیل شده‌ است. رکود در بخش‌های داخلی چین تقاضا برای مس را کاهش داد و از طرفی رشد قیمت مس در بورس آمریکا شرایط برای صادرات مس به این کشور را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، واردات مس آمریکا در ماه‌های گذشته به حجم بی‌سابقه‌ای رسید. داده‌ها نشان می‌دهد رکود در بازارهای داخلی چین و کاهش تقاضا در بخش صنعتی در کنار افزایش قیمت مس در COMEX منجر به رشد شدید واردات مس آمریکا شد. ضمن اینکه چین بزرگترین مصرف‌کننده و وارد کننده مس در جهان اکنون به یکی از صادرکنندگان مس به آمریکا تبدیل شده است.

سیل واردات مس از چین به آمریکا

گزارش‌ها نشان می‌دهد در ماه جولای چند محموله ارسالی مس شیلی به چین وقتی به مقصد رسیدند به جای خالی کردن محموله خود مقدار بیشتری مس بارگیری کردند و راهی آمریکا شدند. تحلیل‌گران این اتفاق را بی سابقه تعبیر می‌کنند. موجودی ذخایر مس چین به بالاترین سطح طی دو سال گذشته رسید در حالی که مصرف مس پایین ارزیابی می‌شود. چین مقدار زیادی مس در طول ۴ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ وارد کرد و اکنون نه تنها مس جدیدی نمی‌خرد، بلکه حجم صادرات این فلز را به بالاترین سطح در سال‌های اخیر افزایش داده است.

شاخص مدیران خرید چین در ماه گذشته به پایین‌ترین سطح طی ۱۳ ماه اخیر سقوط کرد و اکنون احتمال رکود در صنایع چین بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد. اگرچه رکود در بخش‌هایی مانند ساخت و ساز از چند ماه قبل آغاز شد. کاهش قیمت آپارتمان‌های نوساز چین به دلیل افت تقاضا منجر به افت چشم‌گیر پروژه‌های ساخت و ساز شده است. نزدیک به نیمی از مس تولیدی جهان در بخش ساخت و ساز چین مصرف می‌شود. همین مسئله تقاضای مس را متأثر کرد و اکنون چین، بزرگترین واردکننده مس در جهان به صادرکننده بزرگ مس به آمریکا تبدیل شده است.

قیمت فلز مس در بورس فلزات لندن طی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته رشد چشم‌گیری را تجربه کرد و به کانال ۹۳۰۰ دلار رسید. با این حال قیمت مس در طول ۳ ماه گذشته بیش از ۱۵ درصد کاهش یافت. در بورس آمریکا نیز قیمت هر پوند مس در معاملاتی پایانی هفته با افزایش ۱.۲۸ درصدی به ۴ دلار و ۲۰ سنت رسید. قیمت هر پوند مس در بورس آمریکا طی یک هفته و یک ماه گذشته به ترتیب ۱.۳۹ و ۲.۲۴ درصد افزایش یافته است. برآیند قیمت سالانه مس در بورس آمریکا نیز بیش از ۱۱ درصد مثبت است. افزایش قیمت مس در بورس آمریکا این کشور را به مبدا محموله‌های صادراتی مس به خصوص از شیلی و چین تبدیل کرده است و انتظار می‌رود این روند در ماه‌های پیش‌رو و تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد، زیرا هیچ نشانه‌ای از بهبود و افزایش تقاضای مس در بازار چین دیده نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =