کشف معادن

قزاقستان در جدیدترین اقدام خود مجوز کشف و بهره‌برداری از صدها معادن لیتیوم، کبالت، منگنز، نیکل و گرافیت را صادر کرد. براساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت صنعت و معدن قزاقستان، تعداد مجوزهای صادر شده در این کشور جهت کشف و بهره‌برداری از معادن جدید در سال ۲۰۲۴ به ۴۸۷ مجوز افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دولت قزاقستان به تازگی مجوز کشف و بهره‌برداری از معادن جدید را صادر کرد. قزاقستان نهمین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت محسوب می‌شود که دارای ذخایر ۹۰ درصدی عناصر جدول تناوبی است. این کشور آسیایی نقش بسزایی در صادرات فرو آلیاژها، طلا و مس دارد و مقامات این کشور در تلاش‌اند با کشف معادن جدید میزان صادرات سنگ‌های معدنی را افزایش دهند. در واقع تحریم روسیه توسط کشورهای اروپایی باعث شده قزاقستانی‌ها درصدد گرفتن جایگاه آن در بازار جهانی باشند و عنوان بزرگ‌ترین صادرکنندگان سنگ‌های معدنی در دنیا را از آن خود کنند.

صدور مجوز برای کشف معادن جدید در قزاقستان

طبق گفته کانات شارلاپاف، وزیر صنعت قزاقستان، این کشور آسیایی به دنبال کشف معادن جدید لیتیوم، کبالت، منگنز، نیکل و گرافیت است تا در آینده نزدیک تمام بازار جهانی را به صورت کامل تأمین کنند. آمار منتشر شده از وزارت صنعت و معدن قزاقستان نشان می‌دهد اگرچه این کشور یکی از تأمین کنندگان بزرگ جهانی اورانیوم و تیتانیوم به شمار می‌رود. ولی هنوز از ذخایر اصلی لیتیوم خود و دیگر فلزات کلیدی به دلیل نبود کارخانه‌های معدنی و تجهیزات کافی استفاده نکرده است. از طرفی قزاقستان حدود دو درصد از ذخایر نیکل جهان را در اختیار دارد ولی اکنون سهم آن در بازار جهانی نیکل ناچیز است. از طرفی قزاقستان قصد دارد تولید فلزات مورد نیاز برای باتری خودروهای الکتریکی (EV) را تا چند برابر افزایش دهد و فرآوری سولفات منگنز را تا ۱۰ درصد بالا ببرد. به دنبال این موضوع دولت قزاقستان صدها مجوز جهت کشف معادن جدید صادر نمود و سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا را جهت مشارکت در این حوزه دعوت کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت صنعت و معدن این کشور، تعداد مجوزهای صادر شده در قزاقستان جهت کشف و بهره‌برداری از معادن در سال جاری به ۴۸۷ عدد افزایش یافت در حالی که این تعداد برای سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۳۹۷ عدد بود. علاوه بر این دولتمردان برای سرعت بخشیدن به اکتشاف و توسعه معادن، مراحل صدور مجوزهای اکتشاف را تسهیل بخشیده‌اند و تمامی فرآیند صدور مجوز به صورت آنلاین انجام می‌شود.

حمایت اروپاییان از قزاقستان در راستای کشف معادن جدید

اکنون شرکت‌های معدنی بزرگی همچون BHP، Rio Tinto، First Quantum Minerals، Fortescue و Teck Resources مشارکت خود را در فرآیند کشف و بهره‌برداری از معادن قزاقستان اعلام کرده‌اند. بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) نیز به تازگی بخشی از سهام یکی از شرکت در حال اکتشاف گرافیت در قزاقستان را خریداری کرد و اروپاییان حمایت کامل خود را از قزاقستان برای افزایش تولید و صادرات سنگ‌های معدنی اعلام نمودند. در مقابل حمایت اروپاییان از قزاقستان باعث شده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از عرضه قطره چکانی اورانیوم، تیتانیوم، نیکل و سایر فلزات معدنی خبر دهد تا بازار جهانی در سال ۲۰۲۵ با مشکلات جدی در حوزه تأمین منابع و فلزات معدنی مواجه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =