• دیروز ۰۹:۴۹
  • کد خبر: 62180
  • readingTime: ۱ دقیقه
معدن

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: ۳۳ واحد صنعتی و معدنی در ۶ ماهه نخست امسال در استان مازندران احیا شده است.

به گزارش ایراسین، نادعلی کهنسال اظهار کرد: از این تعداد ۲۷ واحد مربوط به واحدهای صنعتی و ۶ واحد مربوط به واحدهای معدنی بوده است.

وی ادامه داد: با راه اندازی این واحدها ۵۶۹ فرصت شغلی جدید در استان مازندران به وجود آمده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به مرغوبیت مواد معدنی مازندران، گفت: مواد معدنی مازندران قابلیت کاربرد در صنعت‌های مختلف دارد اما این مواد معدنی نتوانست به خوبی جایگاه خود را در بین مشاغلی مختلف پیدا کند.

کهنسال با اشاره لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی بررسی ظرفیت‌های معدنی و فرآوری آن در استان برای فعالان اقتصادی و معدن داران واقعی، بیان کرد: ورود به فرآوری محصولات معدنی برای ایجاد اشتغال پایدار در استان ضروری است.

کهنسال ادامه داد: فروش حجم بالای مواد معدنی به صورت خام برای جلوگیری از تعطیلی معادن یکی از مشکلات اساسی معدن کاران این استان است.

در دهه‌های گذشته در استان مازندران ۲۸۰ فقره پروانه بهره برداری معدنی صادر شده که در زمان حاضر ۱۲۰ معدن آن فعال و ۱۱۰ مورد غیر فعال و ۴۰ مورد نیمه فعال و ۱۰ فقره سلب صلاحیت شده است. مهم‌ترین محصولات صادراتی صنایع معدنی استان مازندران نیز شامل سیمان، کلینکر، سفال بام، ظروف چینی، سرب و زغال سنگ حرارتی است.

ایران یک درصد جمعیت جهان، یک درصد از مساحت جهان و یک درصد از ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد و ایران تنها از یک درصد از ذخایر معدنی خود بهره‌برداری می‌کند، در حالی که براساس استانداردهای جهانی این میزان باید حدود پنج درصد باشد که اگر با استاندارد جهانی از ذخایر معدنی خود بهره برداری کند، چندین برابر درآمدهای نفتی، این بخش ارزآوری خواهد داشت.

میزان ذخایر معدنی کشورمان ۲۵.۷ میلیارد تن است که سهم سنگ آهک با ۱۷ میلیارد تن، ۶۷ درصد، سنگ آهن ۲.۵ میلیارد تن با ۱۰ درصد و سنگ لاشه ۱.۷ میلیارد تن با ۶.۶ درصد بالاترین میزان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =